Problem med växel partition?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Att i min nya Windowdator så är det ett problem att ge ett fritt utrymme för att göra en linux partition.
Hela hårdisken är uppdelad i sex delar!
Dell har sin garanti och support installerat i slutendan av hårddisken, hur gör man för att flytta den plus två anndra Win Partitioner. Dells support sa det här går inte i vilket fall en mycket tidsödande procedur som är lätt att göra ett misstag under dess manöver!
Därför hänvisade han till F12 enklare installations manövern av annat OS, men det gick inte, Windows partionen bromsar den möjligheten!

Så den som är expert på partitionering får gärna förklara vilket tillvägagångssätt man ska använda sig av?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Kan du visa hur hårddisken är partitionerad så är det lättare att förklara.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Håkan

Ge mig ett tips om hur man kopiera bilden, för då är det enkelt att visa upp den?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Håkan

Ge mig ett tips om hur man kopiera bilden
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.66808 ... windows-10

Alternativt fotografera av skärmen.
Tjadden skrev:för då är det enkelt att visa upp den?
Ja.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Håkan

Har ett störande problem som jag försöker fixa och att Dtataskärmen fungerar som en Fyr som har hakat upp sig, som jag nämnt rutan blir svart någon sekund eller fler. Dellsupporten skickade på några drivrutiner modell Bios och efter att ha installerat dem så blev det ännu väre: Så jag blev tvungen att återställa datorn och fick ett nytt Windows 10, som inte är mycket bättre. Funderar på om det är Mcfee som antivirussystem som jävlas med datorn?

Har fottat partitionen men det verkar krångligt via Mobiltelefon att få in fotot i Datorn mitt album finns givetvis inte på plats och Nokias Ikon kommer inte upp i datorn, förmodligen att USB uttaget har inte den instruktionen om foton?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Har fottat partitionen men det verkar krångligt via Mobiltelefon att få in fotot i Datorn mitt album finns givetvis inte på plats och Nokias Ikon kommer inte upp i datorn, förmodligen att USB uttaget har inte den instruktionen om foton?
Fungerar det inte att göra en skärmbild från Windows 10?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

A0080.jpg
A0080.jpg (99.71 KiB) Visad 6015 gånger
Håkan

Här kommer bilden.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Hej

Jag förstår att det är mer än svårt att ge några råd här med en intetsägande bild på en partition.

Nu har jag försökt få bukt med en annan partion https://www.easeus.com/download/epmf-download.html (tyvärr kan jag inte föra över bilden på partitionen min Mobil strejkar)

Där har jag ordnat plats för LMDE 2 och formaterat partionen men ett problem dels går det inte att få ext.4 endast ext3 dessutom för Swap
alltså jag måste ersätta den med "unformatted" vadå oformaterad sker det spontant att swap blir en växelmetod?
"drive letter" har hela alfabetet att välja bokstav, men den är förbockad med ett E och förstår inte vitsen med detta?
Testade att installera OS med svaret blev error.
Går det inte att installera före vissa tillägg som bilden i föregånde inlägg visar på, där jag nu har skapat plats för LMDE 2 genom att ha krymt Windows OS partition med ca 500 GB.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Du ska inte skapa något filsystem på den partition du skapat.
Installationsprogrammet skapar filsystemet.

Varför envisas du med att installera LMDE när du har så stora problem med det? Kör Ubuntu istället.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Håkan
HakanS skrev:Du ska inte skapa något filsystem på den partition du skapat.
Installationsprogrammet skapar filsystemet.
Jaså, viket installationsprogram? Var finns detta någonstans?

Alltså, så jag får inte även ha LMDE 2 jämte Ubunti 16.10?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Jaså, viket installationsprogram?
LMDE. Jag har ingen praktisk erfarenhet av denna distribution, men förmodar att den har ett installationsprogram där du kan ange i vilken partition det ska installeras.
Tjadden skrev:Alltså, så jag får inte även ha LMDE 2 jämte Ubunti 16.10?
Visst får du det, men det är lättare att få hjälp här om du installerar Ubuntu.
linuxmint.com skrev:LMDE is less mainstream than Linux Mint, it has a much smaller user base, it is not compatible with PPAs, and it lacks a few features. That makes it a bit harder to use and harder to find help for, so it is not recommended for novice users.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

HakanS skrev:
Tjadden skrev:Jaså, viket installationsprogram?
LMDE. Jag har ingen praktisk erfarenhet av denna distribution, men förmodar att den har ett installationsprogram där du kan ange i vilken partition det ska installeras.
Tjadden skrev:Alltså, så jag får inte även ha LMDE 2 jämte Ubunti 16.10?
Visst får du det, men det är lättare att få hjälp här om du installerar Ubuntu.
linuxmint.com skrev:LMDE is less mainstream than Linux Mint, it has a much smaller user base, it is not compatible with PPAs, and it lacks a few features. That makes it a bit harder to use and harder to find help for, so it is not recommended for novice users.
För det första jag har inte några problem med att köra LMDE 2 och någon nybörjare är jag inte!

Men att installera Ubuntu fungerar inte likaledes med LMDE samma problem. Tänk på att jag har en splitterny Dator som tvingar en att göra en rätt Patitionering först och sedan stoppa in skvan i datorn för installation.
Som inte någon nybörjare är jag också medveten vilka rekommendationer som ges när det gäller Linux! t.ex ext 4 så bör man acceptera detta, men Windows är elaka mot andra sorters OS, de tycks i det här fallet jävlas med Konkurrenten LINUX? DELLS Support gillade inte att man installerade Linux bredvid WIN 10 OS.
Visst om jag raderar Windows, vad är det som säger att det är bara att installera LINUX?
Jag hade problem med den gamla Laptopen Tochiba att installera Främst LMDE som jag gissar att du syftar på att detta OS skulle vara dåligt, knappast det uppstår inte några problem, mer än att det går inte att använda PPA annars är programmet riktigt bra.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:... att du syftar på att detta OS skulle vara dåligt
Jag har aldrig nämnt, eller ens antytt, att LMDE skulle vara dåligt.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Du ska nog läsa igenom den tråd du startade för knappt ett år sedan om ett liknande problem.
viewtopic.php?f=62&t=60656
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Håkan

Detta var inte LMDE 2 fel utan en Linux Ubuntu Gparted som det var fel på vilket jag aldrig hade råkat ut för och än mindre hade hört talas om.
Så man kan kalla det för att det var ett datatekniskt fel eller programerar fel helt klart. Men så är det vilket OS som helst kan råka ut för att en dator har missar, den perfekta datorn kommer aldrig att kunna bli en verklighet.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av webaake »

Nu tror jag att ni pratar förbi varandra! Iallafall om swap. Swap skall inte vara ext4 eller nåt annat ext, det skall vara linux-swap (i Gparted iaf).

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1369433

Så ha nu inga fler exter för er!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

webaake skrev:Nu tror jag att ni pratar förbi varandra! Iallafall om swap. Swap skall inte vara ext4 eller nåt annat ext, det skall vara linux-swap (i Gparted iaf).
webaake

Nu har du läst fel för Håkan och jag är mycket kunniga om vilka rehler som gäller
att installera Linux OS!
Men du tycks ha missat att det gäller en partition i Windows som förmodligen önskar att inte Linux existerar, dera partion är otillräcklig inte ens ext 4 existerar utan andast ext 3! och om att formatera per automation skulle fungera? Detta är vad jag har skrivit om!

"Där har jag ordnat plats för LMDE 2 och formaterat partionen men ett problem dels går det inte att få ext.4 endast ext3 dessutom för Swap
alltså jag måste ersätta den med "unformatted" vadå oformaterad sker det spontant att swap blir en växelmetod?"

Men du är välkommen med att finna en lösning på hur denna partition ska kunna överbrygga sina brister och när funktionen att installera via F12 är bortkopplat!
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av webaake »

endast ext3 dessutom för Swap
Hur skall man tolka detta du skrivit då?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

webaake skrev:endast ext3 dessutom för Swap

webaake

Du vet hur man installerar ubuntu och då finns ett val om nu windows motsvarighet
har max ext 3 och jag undrase om WIN tycker att det ska hjälpa med oformaterat?
Även att ha skrivit in Swap och undrar om detta ska markera Swap som ett växlingsutrymme?

Men vill du har mer Info om att man måste göra en Partition vilket jag har gjort men har inte F12 att köra in installationsskivan som brukligt är, det som händer är att den kollar igenom skivans filer och skriver error på varenda fil!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:För det första jag har inte några problem med att köra LMDE 2 och någon nybörjare är jag inte!
Nej, det är bara att läsa i dina supporttrådar HP skrivare som inte håller färgen, Installera Brother HL-3140CW samt tråden om ditt Routerproblem för att få det bekräftat att du inte är någon nybörjare.
Tjadden skrev:Detta var inte LMDE 2 fel utan en Linux Ubuntu Gparted som det var fel på vilket jag aldrig hade råkat ut för och än mindre hade hört talas om.
Tråden som Håkan referade till hade ingenting med att det var något fel på GParted. Skyll inte ifrån dig på GParted för att det var du själv som saknade kunskapen om hur man partitionerar hårddisken.
Tjadden skrev:Så man kan kalla det för att det var ett datatekniskt fel eller programerar fel helt klart. Men så är det vilket OS som helst kan råka ut för att en dator har missar, den perfekta datorn kommer aldrig att kunna bli en verklighet.
Eller så säger man som det är, att du har inte kunnandet om hur man partitionerar hårddisken, men istället för att erkänna det skyller du din egen oförmåga på GParted eller de som tillverkat GParted.
Tjadden skrev:Där har jag ordnat plats för LMDE 2 och formaterat partionen men ett problem dels går det inte att få ext.4 endast ext3 dessutom för Swap alltså jag måste ersätta den med "unformatted" vadå oformaterad sker det spontant att swap blir en växelmetod?
webaake skrev:Swap skall inte vara ext4 eller nåt annat ext, det skall vara linux-swap (i Gparted iaf).
Tjadden skrev:Nu har du läst fel för Håkan och jag är mycket kunniga om vilka rehler som gäller att installera Linux OS!
Jag uppfattar både Håkan och webaake som mycket kunniga på detta. Det är dock betydligt mer tveksamt om du Tjadden vet vad du pratar om.
Tjadden skrev:Där har jag ordnat plats för LMDE 2 och formaterat partionen men ett problem dels går det inte att få ext.4 endast ext3 dessutom för Swap
alltså jag måste ersätta den med "unformatted" vadå oformaterad sker det spontant att swap blir en växelmetod? "drive letter" har hela alfabetet att välja bokstav, men den är förbockad med ett E och förstår inte vitsen med detta? Testade att installera OS med svaret blev error.
Jag hoppas verkligen inte att du bootar upp Windows 10 och försöker dig på att ändra på partitonerna medans Windows 10 är igång? Varför blandar du in enhetsbokstäverna i detta? Du har inga enhetsbokstäver i Linux, men eftersom du inte verkar ha någon koll på detta förstår jag att du får problem.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"