Problem med växel partition?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Liusristur
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 feb 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Ort: Älgsjön

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Liusristur »

Snälla ni.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag får runda av det med att Windows OS förstör Ubuntu och LMDE 2 eller tvärtom?

Då får man ställa frågan varför absolut senaste testrapporten är att det är inte något fel på Datorn, även om de tidigare påstått att hårddisken är det fel på!

Då kan vi tala om logik som blir mitt yttrande om att skon klämmer någonstans antingen hos Linux eller Microsoft produkter?

Nu ska jag installera orginal Windows som följde med datorn vid köpet av den och rår den inte på skärmens upplösning igen, så är det bara att konstatera att, Windowsprogrammen får man se upp med!
Så nu ska jag ladda ned det ifrån Microsoft sida, Windows Pro.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag får runda av det med att Windows OS förstör Ubuntu och LMDE 2 eller tvärtom?
Tråkigt, men då kanske du inte ska ha Windows installerat om det förstör Ubuntu och LMDE 2.
Tjadden skrev:Då får man ställa frågan varför absolut senaste testrapporten är att det är inte något fel på Datorn, även om de tidigare påstått att hårddisken är det fel på!
Jag vet inte, då jag inte har fysisk tillgång till din dator. Har endast att gå på det du skriver om i denna tråd. Men det låter bra att det inte är något fel på din dator, då slipper du skicka in den på reparation.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Windows svarade med att Debianfiler ingår inte i Windows 10 nya Datorer!
Alltså dessa filer får inte förekomma. Linuxfiler går bara att köra om man har raderat Windiows.
Kanske det går även med Debianfiler har inte testat detta och har fått reda på att LMDE 2 innehåller en Bugg??
Vad betyder förkortningen LMV? Vilket min *Debian skiva anser att jag ska slopa!
*Denna Debian skiva är en Kontroll och Styrskiva hur man kan få LMDE 2 att fungera i Windows.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Detta får man upp både igår och idag när jag vill installera Ubuntu 17.10?

Not Found
The requested URL /17.10/ubuntu-17.10-desktop-amd64.iso was not found on this server.

Apache/2.4.18 (Ubuntu) Server at releases.ubuntu.com Port 80
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Windows svarade med att Debianfiler ingår inte i Windows 10 nya Datorer!
Det låter fullt logiskt eftersom Debian och Windows inte har någonting med varandra att göra.
Tjadden skrev:Alltså dessa filer får inte förekomma. Linuxfiler går bara att köra om man har raderat Windiows.
Det borde fungera utan problem om du bootar med en live skiva och väljer att installera Ubuntu på en egen partition.
Tjadden skrev:Kanske det går även med Debianfiler har inte testat detta och har fått reda på att LMDE 2 innehåller en Bugg??
Vad då för bugg?
Tjadden skrev:Vad betyder förkortningen LMV? Vilket min *Debian skiva anser att jag ska slopa!
Ingen aning, har aldrig hört talas om något som heter LMV. Däremot finns det något som heter LVM, men det är inget du har behov av i en desktop maskin.
Tjadden skrev:*Denna Debian skiva är en Kontroll och Styrskiva hur man kan få LMDE 2 att fungera i Windows.
Fast du kör varken Ubuntu eller LMDE 2 i Windows, då dessa OS körts var och en för sig och Windows körs inte samtidigt som någon av dessa 2 OS.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Menar du att det efter installation av Windows 10 inte går att boota datorn från en live skiva med Ubuntu?
Nemo

Jag har Win 10 och Ubuntu 17.10 men utan att växlingsutrymmet fungerar, alltså den hoppar över Windows.
Så min åsikt om Windows, är att de vill inte ha med Linux OS, den som kan bevisa motsatsen kan ju lägga fram bevis på att Windows är oskyldig!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag har Win 10 och Ubuntu 17.10 men utan att växlingsutrymmet fungerar, alltså den hoppar över Windows.
Vad menar du med att den hoppar över Windows? Om du har problem med växlingsutrymmet i Ubuntu är det inget som har någon koppling till Windows.
Tjadden skrev:Så min åsikt om Windows, är att de vill inte ha med Linux OS, den som kan bevisa motsatsen kan ju lägga fram bevis på att Windows är oskyldig!
Då kanske du ska undvika att installera Windows 10
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Vad menar du med att den hoppar över Windows? Om du har problem med växlingsutrymmet i Ubuntu är det inget som har någon koppling till Windows.
Nemo

Försökte med att få Linus som en Boot Dual jämte Windows 10
Vad hände, jo Linux tog hand om hela hårddisken och raderade Win 10 och jag är fullkomligt medveten om att Linux var Logiskt markerad och Win. Primär!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Försökte med att få Linus som en Boot Dual jämte Windows 10
Vad hände, jo Linux tog hand om hela hårddisken och raderade Win 10 och jag är fullkomligt medveten om att Linux var Logiskt markerad och Win. Primär!
Normalt ska inte Ubuntu ta bort Windows, men det går att få den att göra det beroende på vad man väljer för typ av installation. I ditt fall låter det som att något gick snett vid installationen. Du måste välja alternativet "Någonting annat" då du startar installationen av Ubuntu från din live skiva.

Du behöver även ange att du vill göra partitioneringen manuellt.

Sedan får du ange vilken partition som du vill ha för root, dess monteringspunkt, vilket filsystem och om du vill formattera den. Samma sak görs för home partitionen (Om du har home på en egen partition). Slutligen brukar man även få ange vilken partition som ska användas för Swap.

Om du låter Windowspartitionerna vara orörda kommer installationsprogrammet låta bli att ändra något i dem och Ubuntu blir installerat utan att påverka Windows.
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av queson »

En utförlig HowTo för dualboot Windows / Ubuntu

(inkl. gparted ,swap …rubbet )

https://sites.google.com/site/easylinux ... ows-at-all
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Att hoppa på något och får vetskap om att LMDE 2 kan ge problem i de senaste datorerna, åtminstone i min DELL Inspiron 3662
I min 8 år gamla Inspiron fungerar Betsy oklanderligt! Men att installera denna nya dator bör man räkna med att det tar 4,5 timme
utan att få ordning på den!
1. installation 1,5 timme
2. uppdatering 3,0 timme
3. starta igång 8 minuter
4. pekaren hakar upp sig
5. varje program sker en fördröjning ex antal sekunder beroende på vilket program man startar upp.
Vad som sker när man ska starta detta OS skannar den igenom en massa filer först, sedan tar det några minuter när man är framme på skrivbordet!
Så att läsa igenom först, lönade sig inte när man skall installera LMDE 2 i en ny dator.
Något som stör mig är att Win 10 låter en inte att installera som brukligt är för Linux OS, alltså men sätter in dvd skivan det medges inte man blir tvingad
till en för-partition och när det är så dags kommer LMDE 2 partition igen, tårta på tårta onekligen!
Så all kritik är riktad mot Win 10 ungefär som om att den vill inte ha någon Boot Dual?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Den här tråden sägs handla om växelpartition. @Tjadden, vad har ditt senaste inlägg (och de flesta andra ovan) med växelpartition att göra?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Den här tråden sägs handla om växelpartition. @Tjadden, vad har ditt senaste inlägg (och de flesta andra ovan) med växelpartition att göra?
Hej Gunnar

Piken var fin (@Tjadden) ha,ha.

Du som är så duktig, borde få något att fundera över?
Varför var det inte något problem med Ubuntu 17.10 att installera när jag inte gjorde någon förpartition och ett stort problem med LMDE 2 under samma premisser?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Piken var fin (@Tjadden) ha,ha.
Jag uppfattade det inte alls som någon pik, utan att Gunnar ställde en fråga specifikt till dig Tjadden, Inget konstigt alls och absolut inte illa menat som jag uppfattade det.
Tjadden skrev:Du som är så duktig, borde få något att fundera över?
Varför var det inte något problem med Ubuntu 17.10 att installera när jag inte gjorde någon förpartition och ett stort problem med LMDE 2 under samma premisser?
Det är omöjligt att svara på eftersom du ändrat partitionerna ett flertal gånger på din hårddisk och vi inte vet hur dessa såg ut då du installerade Ubuntu 17.10 resp. LMDE 2

Vad gäller dina problem med LMDE 2 tror jag de är relaterade till drivrutiner. LMDE 2 släppes den 10 april 2015. Om LMDE 2 är en utgåva som får säkerhetsuppdateringar men i övrigt inget nytt innebär det att du kör med en utgåva som är äldre än din nya dator. Kan också vara orsaken till att LMDE 2 har fungerat bra för dig i din äldre dator.

Föreslår att du tills vidare skippar LMDE 2 och kör Ubuntu 17.10 eller satsar på den kommande 18.04. Det borde vara större chans att dessa fungerar bättre för dig än LMDE 2.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Vad gäller dina problem med LMDE 2 tror jag de är relaterade till drivrutiner. LMDE 2 släppes den 10 april 2015. Om LMDE 2 är en utgåva som får säkerhetsuppdateringar men i övrigt inget nytt innebär det att du kör med en utgåva som är äldre än din nya dator. Kan också vara orsaken till att LMDE 2 har fungerat bra för dig i din äldre dator.

Föreslår att du tills vidare skippar LMDE 2 och kör Ubuntu 17.10 eller satsar på den kommande 18.04. Det borde vara större chans att dessa fungerar bättre för dig än LMDE 2.

Nemo
Det tror jag också, eftersom jag har varit ute efter nya drivrutiner endast Realtek har reagera så ljudet fungerar bra.
Märk väl att jag skriver ifrån denna krångliga LMDE 2. Det beror på att jag har valt en annan
Uppstart i växlingsutrymmet, den går direkt på att starta upp och inte först ska skanna upp en massa filer och programfiler.
Om jag kunde få denna uppstart jag använder nu och fick bort den fördröjning med allt jag gör så skulle LMDE 2 vara helt perfekt. Pekaren fungerar okej och just därför så finns ett hopp om att något kommando skulle sudo rätta till det hela?
Alltså jag ska skriva av hur växlings utrymmet kommer att se ut som en förklaring till vilken uppstart tycks vara den rätt bortsett att den fördröjer allt jag gör i datorn, även själva uppstarten gör detsamma och blir fördröjd.


LMDE 2 MATE 64-bit "Den erbjudna uppstarten"
LMDE 2 MATE 64-bit med Linux 3,16. 0-5-amd 64 (systemd) "Den av mig vald uppstart"
LMDE 2 MATE 64-bit with Linux 3,16. 0-5-amd 64 (covery mode)
LMDE 2 MATE 64-bit med Linux 3,16. 0-5-amd 64 (systemd)
LMDE 2 MATE 64-bit with Linux 3,16. 0-5-amd 64 (covery mode)
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Om jag kunde få denna uppstart jag använder nu och fick bort den fördröjning med allt jag gör så skulle LMDE 2 vara helt perfekt. Pekaren fungerar okej och just därför så finns ett hopp om att något kommando skulle sudo rätta till det hela?
Varför provar du inte Linux Mint 18.3, Ubuntu 17.10 eller testversionen av Ubuntu 18.04?
Tjadden skrev:Alltså jag ska skriva av hur växlings utrymmet kommer att se ut som en förklaring till vilken uppstart tycks vara den rätt bortsett att den fördröjer allt jag gör i datorn, även själva uppstarten gör detsamma och blir fördröjd.
Växlingsutrymmet brukar vara det som man benämner som Swap och just hanteringen av Swap eller dess storlek påverkas inte av vilket val du gör i menyn.

Eftersom din nya Dell dator troligen är nyare än LMDE 2 borde det vara större chans för dig att få det hela att fungera om du installerar ett nyare OS. Om du gillar Linux Mint, varför satsar du då inte på den senaste versionen och skippar LMDE 2 som uppenbarligen inte fungerar speciellt bra ihop med din nya Dell dator.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo


Det är inte för ro skull att jag väljer LMDE 2 före vanliga mint.
Jag får mycket mer utav en MATE version som Ubuntu hade en gång och tog bort!

Swap ger ett annat uppstart kommando i min gamla dator för LMDE 2 som fungerar snabbt och bra! Tänk om man kunde klona den och föra över densamma i min nya Dator?
Men sudo borde ha en Kod för att snabba upp LMDE 2 som sker bäst genom att
uppstarts kommandot blir det rätta?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Det är inte för ro skull att jag väljer LMDE 2 före vanliga mint.
Jag får mycket mer utav en MATE version som Ubuntu hade en gång och tog bort!
Fast om det är MATE versionen du är ute efter finns både Ubuntu och Linux Mint med MATE.

Ubuntu MATE
Linux Mint 18.3 MATE
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"