Uppgradering: dpkg avbryts

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Uppgradering: dpkg avbryts

Inlägg av Broder Tuck »

edfast skrev:. . . Tog bort låsfilen. Startade en uppdatering som slutade i uppmaningen att konfigurera. Detta i sin tur startade på nytt nedladdning av dropbox, och jag avbröt terminalen mitt i processen. Dropbox, som jag under gårdagen avinstallerat. . .
Det ligger nog förmodligen några "slaskar" kvar på Dropbox.
Långt ner på bifogad sida står lite om kommandot purge. Det programmet kan förmodligen tränga djupare ner i filsystemet än kommandot remove. Testa det.

Purge ligger inte med som standard, utan måste installeras separat.

Kod: Markera allt

sudo apt install purge

Kod: Markera allt

sudo apt purge dropbox
Kanske det kan hjälpa dig. Jag hoppas det. För ordningens skull, övriga tänkbara slaskar, skulle jag nog också avsluta med ett

Kod: Markera allt

sudo apt autoremove
Då vore det väl tusan om inte slaskar i övrigt också försvann. :P
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Uppgradering: dpkg avbryts

Inlägg av Nemo »

edfast skrev:sitter med ett gammalt projekt; att försöka, bit för bit, uppgradera från en EOL distribution. (Tredjepartsprogram [statistik av alla idiotiska saker] som jag använder sedan flera år, men som jag måste köpa på nytt om jag inte kan få dem att följa med i uppgraderinegen.)
Detta kanske uppfattas som en dum fråga, men jag ställer den ändå. Varför måste du köpa programmet på nytt om du inte får den att följa med uppgraderingen?

Jag antar att du köpt och installerat programmet manuellt. Fungerar det inte att använda den installationsfil du fick med programmet? Om den inte finns kvar, går det inte att ladda hem programmet från där du köpte det? De gånger jag köpt program (Windowsprogram skall tilläggas) har jag alltid kunnat logga in där jag köpte det och ladda hem den version jag betalat för.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppgradering: dpkg avbryts

Inlägg av webaake »

Börja med att avaktiveras ALLA 3.e parts förråd! Dropbox huvudprogram ligger där, nautilus-dropbox ligger däremot i std förråden. Men det sistnämnda har du avinstallerat.

Vid uppgradering mellan Ubuntuversioner är det alltid bäst att avaktivera 3:e parts förråd. När allt gått bra med Ubuntu-bas/standardprogram kan man återaktivera 3:e partsförråden ett och ett och uppgradera vidare.

Ledord: minimera felkällor.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering: dpkg avbryts

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

edfast skrev:I 'lists' hittar jag tre filer som verkar styra nedlastningen av Dropbox. ... Om jag istället helt sonika skulle flytta/ta bort de tre filerna som heter 'download.virtualbox.org_etc...', visserligen ganska osmidigt, rentav brutalt, men skulle jag åsamka skada på övriga delar av systemet?
Varför tror du att virtualbox-filerna styr nedladdning av dropbox? Var det via någon .deb-fil från virtualbox som du ursprungligen installerade dropbox?

Om det var så, kan vi ju konstatera att du redan har slagit in på den brutala vägen, så i det här läget kanske det inte är så mycket att förlora på att pröva att flytta de filerna. Men då bör du också i konsekvensens namn kommentera raden

deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian saucy contrib

i /etc/apt/sources.list.

Tipsen från Tukken och webaake är kloka, men möjligen är situationen nu så tilltrasslad att de inte är tillämpliga för ögonblicket. (Vad gäller tredjepartsförråd, avaktiveras sådana automatiskt nu för tiden när man uppgraderar till ny version, men det kanske inte var infört i 13.04->13.10.)
edfast skrev:Och jo förresten, jag öppnade 'lock' med 'gksudo gedit', och filen är tom.
Ja, det tror jag att den alltid är. Den finns där för att olika program skall kunna 'paxa' åtkomst till paketsystemet.
edfast skrev:I tillägg; vad betyder det att saucy-updates_universe_binary 64-bit är på plats, men 32-bit markeras som ofullständig, och är detta ett problem? Systemet är 64-bitars.
Vet inte. Om det är ett problem, känns det som ett underordnat sådant just nu.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"