Kass uppdatering av skärm

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Kass uppdatering av skärm

Inlägg av Östen »

Har en dator kopplad till min platt-TV (Sony).
Har fungerat bra tills jag uppgraderade till Ubuntu 17:04. Skärmen uppdaterades inte ordentligt; i stället för skrivbordsbakgrund blev det blått, öppnade jag fönster blev det "blurriga" rektanglar. Däremot ritades programikoner upp som de ska, även om en del saknar färger. Trodde det berodde på att det var TV:n som orsakade trasslet, men det blev likadant med en vanlig datorskärm.

Gjorde då en nyinstallation av 18:04 men det är likadant med den versionen. Har nu gått tillbaka till 17:04 eftersom jag kan göra en del, trots kass bild på skärm. Drar jag upp rektanglar på desktoppen med musen (och vänster musknapp nertryckt) kan jag se de fönster jag öppnar i denna yta. Däremot duger det självfallet inte att ha som mediadator.

Lite fakta om datorn:
-Moderkort: AsusTEK M3N78-EM (AM2)
-Ramminne: DDR2-900, BCLK:200, 450Mhz, totalt 4gb
-Grafik: Gallium 0,4 on NVAA
-Processor: AMD Ahtlon 64, x2 (dual core), 5200+

Den drivrutin jag har installerad för xorg är: Noveau displaydriver från x-server (öppen källkod

Så nu undrar jag om det finns hopp om att kunna få bild igen på TV-skärmen? och finns det trots intensiv sommar någon som läser mitt nödrop?
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kass uppdatering av skärm

Inlägg av Östen »

Kompletterar mitt "nödrop" med att jag provade, från dvd-skiva, både 17:04 och 18:04 före installation. Båda fungerade då perfekt.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kass uppdatering av skärm

Inlägg av johanre »

Östen skrev:Kompletterar mitt "nödrop" med att jag provade, från dvd-skiva, både 17:04 och 18:04 före installation. Båda fungerade då perfekt.
Tycker det lutar åt att du använder fel drivrutin; finns det fler tillgängliga att prova förutom den öppna Nouveau drivaren?
Östen
Inlägg: 79
Blev medlem: 14 jul 2007, 15:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kass uppdatering av skärm

Inlägg av Östen »

Tänkte kolla drivrutiner via Synaptic pakethanteraren men kan inte installera Synaptic på 17:04.
Däremot kan jag öppna Terminalen men vet inte vad jag ska skriva för att ändra drivrutin för xorg.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kass uppdatering av skärm

Inlägg av johanre »

OK, vad ger:

Kod: Markera allt

sudo ubuntu-drivers devices
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kass uppdatering av skärm

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Östen skrev:Tänkte kolla drivrutiner via Synaptic pakethanteraren men kan inte installera Synaptic på 17:04.
Nej, givetvis kan du inte det, eftersom 17.04 är historia sedan ett halvår. 16.04 och 18.04 stöds; alla versioner däremellan är EOL (end of life).

Johans kommando kan visa vilka drivrutiner som är installerade. Grafisk åtkomst till den informationen kan du få via Program & uppdateringar (software-properties-gtk). Men så länge du håller på med 17.04 är risken stor att inte det hjälper.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"