Välja MBR el. GPT vid Win 8-inst följd av Ubuntu-inst?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Välja MBR el. GPT vid Win 8-inst följd av Ubuntu-inst?

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har en Lenovo-laptop från 2014 med Windows 7. Det följde med återställningsskivor för Windows 8, som även kan användas för att uppgradera från Windows 7 till Windows 8. När Windows 7 närmar sig slutet av supportperioden nästa år så tänkte jag köra dessa skivor för att uppgradera till Windows 8 (och sedan ladda ner uppdatering till Windows 8.1, som supportas längre tid än Windows 7, från Microsoft). Jag ser att när man kör dessa återställningsskivor så ska man välja mellan MBR eller GPT (GPT kräver också en ändrad inställning i BIOS efter installation). Det rekommenderas att man ska välja GPT. Min tanke är att efteråt installera Ubuntu också så att jag får dual-boot Ubuntu/Windows 8.1. Är det med tanke på det bäst att välja MBR eller GPT, eller spelar det ingen roll?
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Välja MBR el. GPT vid Win 8-inst följd av Ubuntu-inst?

Inlägg av Christian Johansson »

För att utvidga det jag skrev lite så vill de enligt instruktionerna att om man har installerat Windows 8 med GPT (ej MBR) så bör man i BIOS ändra "OS Optimized Defaults" från Disabled till Enabled (detta är inget krav men annars finns det vissa begränsningar som jag förstår det). Detta påverkar flera inställningar; CSM Support (Yes -> No), UEFI/Legacy Boot (Both -> UEFI Only), UEFI/Legacy Boot Priority (Legacy First -> UEFI First), Secure Boot (Disabled -> Enabled) och Secure Rollback Prevention (Disabled -> Enabled). Hmmm, inte helt lätt att förstå detta tycker jag. Secure Boot är väl inte så bra att enabla om man vill installera Ubuntu som jag förstår det.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Välja MBR el. GPT vid Win 8-inst följd av Ubuntu-inst?

Inlägg av Broder Tuck »

..... Är det med tanke på det bäst att välja MBR eller GPT, eller spelar det ingen roll?
Du kan inte välja på egen hand. Det är hur datorn är producerad från början, som avgör det. En dator producerad före 2014 så att den kan vara på butikshyllorna 2014 har förmodligen ett moderkort där ett chip med mbr redan är instansat. Är det så hos dig så kan du bara ha Bios och mbr i fortsättningen. UEFI & GPT är den nya standarden, men allt för många äldre datorer säljs ännu med den gamla Bios o mbr.

Kolla hur det befintliga win7 är installerat. Det avgör vilket du kan välja, eller, rättare sagt, måste följa.

Jag lämnar nu och skall försöka att hitta två trådar här på forumet som ger dig mer info. Jag lämnar in dem här när jag har hittat dem.

/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Välja MBR el. GPT vid Win 8-inst följd av Ubuntu-inst?

Inlägg av Broder Tuck »

Så, nu är jag tillbaks.
Jag är inte överens med sökfunktionen på vårt forum. Det är nog hos mig som det största problemet ligger. men jag googlade fram ursprungsidorna, En sida för vardera bios/uefi och mbr/gpt.

https://www.howtogeek.com/56958/htg-exp ... -the-bios/

https://www.howtogeek.com/193669/whats- ... g-a-drive/

Här ser du vad som skiljer dem åt. Uefi och gpt vill man ju gärna ha, men som sagt, det är hur den enskilda datorn är konfigurerad från början som avgör vilket man kan "välja".

Jag tar med tre forumsidor där vår medlem Ratatosk har besvarat frågor om detta. Han ger en toppenredogörelse i ämnet och du bör nog ge dessa sidor en viss uppmärksamhet. Bra info och kanske du kan ha glädje av svaren för egen del.

viewtopic.php?f=200&t=60406 ******* Fel på länken
viewtopic.php?p=487530#p487530 ******* Fel på länken
viewtopic.php?p=488557#p488557

Lycka till med det här! Glöm inte bort att sova lite också, så du orkar upp i morgon. Själv är jag panchis så jag behöver bara upp vid åttatiden. Tar mina mediciner, provstartar rullatorn och sedan lägger jag mig igen. ;D
/tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 19 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Välja MBR el. GPT vid Win 8-inst följd av Ubuntu-inst?

Inlägg av Christian Johansson »

Tack för svaren, Broder Tuck. Jag är förvirrad på en högre nivå nu eftersom det du skriver motsäger dokumentationen som kom med datorn, som säger att om Windows 7 är installerat ska man först kolla att "OS Optimized Defaults" är Disabled i BIOS (vilket innebär stöd för både Legacy och UEFI med Legacy som högre prioritet). Sedan kan man när man installerar Windows 8 välja MBR eller GPT. De rekommenderar GPT. Efter installation med GPT rekommenderar de att man sedan i BIOS ändrar "OS Optimized Defaults" till Enabled vilket ändrar till UEFI only (no Legacy), secure boot på etc för att kunna utnyttja all funktionalitet i Windows 8 (fast boot, hårddiskkryptering etc). Jag uppfattar det som att man då slår på UEFI, eftersom GPT, som jag har läst på nätet, kan köras med både Legacy och UEFI, men ger extra funktionalitet med UEFI. (MBR kan bara köras med legacy, inte UEFI.)

Jag får inte riktigt ihop ovanstående med vad du skriver om att man inte kan välja MBR eller GPT.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Välja MBR el. GPT vid Win 8-inst följd av Ubuntu-inst?

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har tittat runt lite nu och läst sidorna du länkade till, Broder Tuck.

Min nuvarande Windows 7-installation använder MBR. Jag tror helt enkelt att det blir enklast att jag väljer det också för Windows 8-installationen som ska ersätta Windows 7, även om jag då förlorar viss funktionalitet som snabb-start etc, och inte följer rekommendationen i häftet med datorn att välja GPT. På så sätt slipper jag ändra BIOS-inställningar efter installationen (till UEFI only, CSM off, secure boot på etc), och slipper också förhoppningsvis eventuella problem relaterade till UEFI vid en senare Ubuntu-installation.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Välja MBR el. GPT vid Win 8-inst följd av Ubuntu-inst?

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Du gör nog rätt i att följa hur det var tidigare. Vid ett kommande datorköp kan du redan från början försöka att förvissa dig om att datorn inte håller sig till en "mjukvaruanpassad" uefi.

Jag själv köpte en HPdator i år. Ställde skriftligt en fråga om bios/uefi och hårddiskstorlek.
Svaret dröjde. Jag lade min beställning. Medan jag väntade på datorn kom svaret. Jag kunde ha hårddisk på upp till 2 tb och det var uefi. Ingen äkta uefi har den avgränsningen som du kan se på länkarna jag gav dig ovan.

Jag avbeställde inte, men då förstod jag att det var kört med "äkta" uefi..... Skit.

Startar jag upp Win10 så startar den med Bios's grafiska, snurrande, hjul. Så startar inte uefi upp!
Framgår på länksida ovan hur det ser ut med uefi kontra Bios. GPT finns som partitionstabell. Känns inte alls så säkert.

Å andra sidan så är det inte hela världen för mig. Jag blir 74 år i år så jag kan hålla mig till det invanda. Men det var ju inte riktigt vad jag hade väntat mig för 15000 kr. Att bli lurad.

Men ser man på konfigurationen nu, via GParted, så ser det sannerligen inte ut som man är van vid. Datorn har en ssd-disk på 250 gb och en vanlig hdd på 1 tb. Jag hade förväntat mig att se en ssd som sda och hdd:n som sdb, men så här ser det ut i stället: se bilderna nedan.

Rörigt. Enligt min uppfattning.
Så kör du enligt hur det var installerat förut, på din dator. Det är nog bäst.

Lycka till! /tukken :kram:
Bilagor
Markering_001.png
Markering_001.png (127.15 KiB) Visad 2499 gånger
Markering_002.png
Markering_002.png (174.22 KiB) Visad 2499 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"