Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av Solen »

Hej webaake!
Nu har det hänt saker. Jag gjorde som du föreslog enligt detta:


"Kommandon i konsolen:

sudo nano /etc/default/grub

Find the line starting with GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT and remove the parameters quiet and splash .

Skall se ut såhär när du är färdig: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=""

ctrl+o -> ENTER
ctrl+x

Till sist:

sudo update-grub

sudo reboot

Kolla på skärmen! Detta lagar ingenting men kan ge mer information vad som är fel.

En helt annan grej som kan vara felet är själva inloggningshanteraren, som heter lightdm. Kan vara värt att "nollställa" den. (Dina användaruppgifter nollställs INTE!)

Kommandon i konsolen:

sudo dpkg-reconfigure lightdm

Starta om"

Efter sudo dpkg-reconfigure lightdm kom jag in i en bild som bla visade två olika inloggningshanterare det var den andra som var default, så jag ändrade till lightdm och slog enter. Då gjorde datorn omedelbart en omstart och jag kom så småningom till inloggningsbilden för ubuntu så jag kunde slå in lösenordet och sen kom jag in till startsidan för Ubuntu 18.04 LTS. Väl där upptäckte jag att Thunderbird saknades, men innan jag han fundera så mycket på det kom det upp ett meddelande att det hade upptäckts ett antal programfel i Ubuntu 18.04 LTS, och jag ombads skicka felrapport, vilket jag försökte göra. När jag slog lösenordet var det fel. Då insåg jag att jag har ett icke svenskt tangentbord. då struntade jag i att försöka skicka felrapport. Då kom ett meddelande om att uppdateringar fanns tillgängliga. När jag försökte göra dom tvingades jag inse att min internetuppkoppling inte fungerar. Jag har ett mobilt 4G bredband hos Tele2.
Jag har försökt att rätta till tangentbordet via inställningar men hittar inte någon möjlighet att växla från engelskt? till svenskt.
Vidare försökte jag gå in på mobila bredbandssidorna för att ställa rätt parametrar utan att lyckas.

Som du förstår har jag kommit en bit på väg, men mycket återstår.

Hälsningar Solen
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av Solen »

Solen har igen!

Nu har jag fatt igang mitt mobila bredband i Ubuntu 18.04 LTS, men som ni kan se far jag inte till mitt tangentbord. Jag skriver alltsa mitt inlagg fran min tidigare helkraschade dator. Dessutom har jag hittat Thunderbird och Uppdateraren som jag saknade forut.
Snalla, finns det nagon som kan tipsa mig om hur jag kan andra till svenskt tangentbord? Nar jag gar in pa installningar och valjer tangentbord hittar jag inget om byte till svenskt tangentbord.

Halsningar Solen
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Inställningar -> Region & språk
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av Solen »

Tack Gunnar!

Nu har jag fått till tangentbordet. Dock krävdes att jag hämtade ytterligare uppdateringar innan det lyckades. Nu tycks faktiskt allting fungera, men uppstarten av datorn ser minst sagt underlig ut. Under uppstartsfasen kommer en massa programsidor upp och bläddrar fram i en rasande fart och det slutar med att jag kommer in i en konsol där jag får en uppmaning att logga in i solen. Men innan jag hinner göra det slocknar konsolen och några sekunder senare kommer den ordinarie inloggningsbilden fram.

Jag låter den här tråden vara öppen ett par dagar till så jag hinner kolla om jag hittar mer konstigheter.

Men jag vill passa på att tacka alla som kommit med inlägg och tips till mig under de här dagarna, och alldeles särskilt dig webaake, som hållit ut så länge och uppmuntrat mig med tips och förslag

Hälsningar Solen
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av webaake »

Nu tycks faktiskt allting fungera, men uppstarten av datorn ser minst sagt underlig ut. Under uppstartsfasen kommer en massa programsidor upp och bläddrar fram i en rasande fart och det slutar med att jag kommer in i en konsol där jag får en uppmaning att logga in i solen. Men innan jag hinner göra det slocknar konsolen och några sekunder senare kommer den ordinarie inloggningsbilden fram.
Precis som det skall vara med de inställningar du har just nu. Kul att du kom vidare!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av Solen »

Hej webaake!

Jag har funderat på vad du skrev om att min uppstart är helt normal med de inställningar som jag har nu. Bör jag ändra på inställningarna, och hur gör jag i så fall detta?

Sen har jag kommit på att jag aldrig berättade en sak när jag hade mina problem. När jag fastnade i det låsta läge, som jag berättat om så många gånger, fungerade inte alt+ctrl+F1 utan det som fungerade var alt+ctrl+F2 för att komma in i en konsol. Jag vet inte om detta har någon betydelse.

Än en gång tack för all hjälp!

Hälsningar Solen
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av Hund »

Solen skrev:Hej webaake!

Jag har funderat på vad du skrev om att min uppstart är helt normal med de inställningar som jag har nu. Bör jag ändra på inställningarna, och hur gör jag i så fall detta?

Sen har jag kommit på att jag aldrig berättade en sak när jag hade mina problem. När jag fastnade i det låsta läge, som jag berättat om så många gånger, fungerade inte alt+ctrl+F1 utan det som fungerade var alt+ctrl+F2 för att komma in i en konsol. Jag vet inte om detta har någon betydelse.

Än en gång tack för all hjälp!

Hälsningar Solen
Så länge det fungerar finns det inget du bör ändra på, men om du stör dig på det kan man ju alltid ordna tillbaka till hur det var innan. :)

Och jag tror att det är om man har Systemd som init-system som man kommer till X (det grafiska) via `Ctrl+Alt+F1`, jag som kör med ett annat init-system kommer till X via `Ctrl+Alt+F7`, precis så som det var i Ubuntu förr i tiden.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av webaake »

Precis som Hund skriver så är det olika på olika installationer (versioner). Jag har flera olika linuxdatorer och på nån är det F2 nån annan F7 m fl. Jag kommer aldrig ihåg vilket så jag får pröva mig fram med F1, F2, F3.... tills konsolen kommer fram! :)

Om du tröttnar på att se alla bootmeddelanden så lägger du bara till "quiet splash" där du förut tog bort det. Men jag kör alltid så, för att jag vill se vad som händer om det är nåt problem nån gång vid boot. En gång om året kanske det behövs....
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Misslyckad uppgradering från Ubuntu 16.04 till Ubuntu18.

Inlägg av Solen »

Hej webaake och Hund!
Tack för era senaste inlägg.
Jag har bestämt mig för att behålla inställningarna som dom är. Nu slutar jag bevaka den här tråden. Nästa gång ni hör av mig blir det från en ny tråd och nya problem som jag har försatt mig i.

Hälsningar Solen
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"