dual boot på ny och tom SSD?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
gandhi
Inlägg: 42
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

dual boot på ny och tom SSD?

Inlägg av gandhi »

Jag har funderingar på att skaffa en Razer Blade 15 (supertunn gaming laptop). Min gamla Samsung 700 G7C med GeForce GTX 675M har varit bra i många år, men börjar kännas lite utdaterad och framförallt så är det stor och tung. I år har det ju kommit en massa supertunna och väldigt potenta gaminglaptops.

Jag gillar att spela ibland och jobbar en hel del med bild, musik och film. Därav att jag vill ha hög prestanda. Spelandet i Windows förstås (och uppdatera cykeln i E-tube och lite Garmin Express), men allt annat i Ubuntu.

Dual boot med Windows 10 och Ubuntu 18.04 LTS är min tanke (för inte går det väl att köra grafikintensiva Win10-spel i VirtualBox?).

Razer har bara en SSD-plats och jag kommer nog att uppgradera till snabbare och större SSD direkt. Typ så här: https://www.youtube.com/watch?v=6TZih3m0-Ys

Frågan är i vilken ordning man skall göra sin dual boot-partionering på den nya SSD:n:
A. Installera Win10 först (som i youtubeklippet ovan) och sedan använda gängse metod med en USB-drive med Ubuntu för att partionera (GRUB) och installera Ubuntu?
B. Eller skall man göra partitionen på den tomma SSD:n först innan man installerar Win10 så man slipper få en massa Windowsfiler över hela disken? Skulle ge en enklare installation av Ubuntu sedan inbillar jag mig.

Vad säger ni andra?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: dual boot på ny och tom SSD?

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Hej.
För egen del skulle jag börja med ditt alternativ B.
Du har nog ganska klart för dig hur ditt behov av storlek på respektive del (win10 och Ubuntu) du behöver. Dela hårddisken efter det.

På din andra fråga har jag inget att säga. Virtualbox. Vet inget om det. ::) 8)

Önskar dig lycka till. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: dual boot på ny och tom SSD?

Inlägg av Hund »

Partitionera och dela upp den när du installerar Windows och när det är klart är det bara att formatera och installera Ubuntu den tomma partitionen. :) Om du installerar Windows sist kommer den att skriva över GRUB och du kommer att få göra dig besväret med att reparera den.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"