Hjälp med att installera program

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kassakalle
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 23:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hjälp med att installera program

Inlägg av kassakalle »

Hej!

Är ny på ubuntu och allmänt halvkass på datorer. Behöver hjälpt att installera en BTCP wallet. Men vet inte hur jag skall göra riktigt.

här är programvaran för nedladdning: https://github.com/BTCPrivate/electrum-btcp/releases/

Hittade en beskrivning på hur man gör på nätet men det funkar ändå inte.

Ska jag ladda ner dmg och tar.gz filen?
Fattar inte vad han menar med "In case linux you need download source code Source code (zip). Unpack it. Change the directory to the one that was in the archive" ?

---------------------------

Full installation instruction for linux here: https://github.com/BTCPrivate/electrum-btcp#for-linux

Download Current Release: https://github.com/BTCPrivate/electrum-btcp/releases/ In case linux you need download source code Source code (zip). Unpack it. Change the directory to the one that was in the archive. Then use instruction below.

Install Dependencies:

sudo apt-get install $(grep -vE "^\s*#" packages.txt | tr "\n" " ")
pip install -r requirements.txt
ln -s /lib/x86_64-linux-gnu/libudev.so.1 /lib/x86_64-linux-gnu/libudev.so

Compile the icons file for Qt:

pyrcc5 icons.qrc -o gui/qt/icons_rc.py

For the Linux app launcher (start menu) icon:

sudo desktop-file-install electrum.desktop

Compile the protobuf description file:

protoc --proto_path=lib/ --python_out=lib/ lib/paymentrequest.proto

Create translations (optional):

./contrib/make_locale

Run:

./electrum-btcp
kassakalle
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 23:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med att installera program

Inlägg av kassakalle »

Har laddat ner dmg filen och extraherat den, fick upp en mapp "electrum btcp installer".
Öppnar man den finns de några mappar samt ett text dokument där det står "to install, copy it into applications".

Har provat kopiera och klistra in i applications men det är omöjligt. Har försökt öppna de med software installer men går inte. Vad ska man göra?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Hjälp med att installera program

Inlägg av Hund »

Välkommen! :)

DMG är en fil för Mac OS. Jag är total nybörjare på Bitcoin, men finns det någon speciell anledning till varför du vill ha just den här plånboken? Installationen är absolut omständlig och jag tänkte att du har ju även plånboken Electrum om det kan vara något?

Electrum använder sig av Python och finns i Pythons egna pakethanterare pip och det gör det väldigt mycket enklare att installera Electrum eftersom det inte finns med i Ubuntus egna förråd.

Kod: Markera allt

$ sudo apt install python3-pip
$ pip install --user electrum
$ electrum
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
kassakalle
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 23:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med att installera program

Inlägg av kassakalle »

Hund skrev:Välkommen! :)

DMG är en fil för Mac OS. Jag är total nybörjare på Bitcoin, men finns det någon speciell anledning till varför du vill ha just den här plånboken? Installationen är absolut omständlig och jag tänkte att du har ju även plånboken Electrum om det kan vara något?

Electrum använder sig av Python och finns i Pythons egna pakethanterare pip och det gör det väldigt mycket enklare att installera Electrum eftersom det inte finns med i Ubuntus egna förråd.

Kod: Markera allt

$ sudo apt install python3-pip
$ pip install --user electrum
$ electrum
Hej!

Tack så mycket.
Anledning till att jag vill ha private plånboken är helt enkelt för transaktionerna är krypterade och den vanliga är inte det.
Synd att det ska vara så krångligt men förhoppningsvis finns det någon här som kan hjälpa mig :)

DMG ska vara för MAC och 7zip/exe filer ska vara för windows säger folk. Dock kan man ju packa upp DMG filer med P7zip programmet och exe filerna ska man väl kunna öppna med Wine men det är omständligt att installera Wine.
kassakalle
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 23:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med att installera program

Inlägg av kassakalle »

laddade ner dmg filen och packade upp, nu ser det ut såhär. Står ju att man ska kopiera skiten in till applications. Har provat men går inte.. några tips?
Bilagor
Skärmbild.nystorlek.png
Skärmbild.nystorlek.png (23.31 KiB) Visad 2489 gånger
kassakalle
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 23:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hjälp med att installera program

Inlägg av kassakalle »

skärmdump
Bilagor
Skärmbild.nystorlek.png
Skärmbild.nystorlek.png (46.15 KiB) Visad 2488 gånger
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hjälp med att installera program

Inlägg av bittin »

kassakalle skrev:skärmdump
Det där är för MacOS finns en guide här hur man gör på Linux: https://www.reddit.com/r/BitcoinPrivate ... or_ubuntu/
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"