Hur funkar Memtest86+ ?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur funkar Memtest86+ ?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag använde memtest som finns/fanns på ubuntus installationskiva en gång för några år sen då jag misstänkte fel på ett ram-minne, och det visade sig vara så.

Nu skulle jag testa det på en annan dator, och satte först i Xubuntu 18.04. Men där hittar jag inte något memtest. Den går direkt till prova eller installera Xubuntu. Testade med en skiva jag hade kvar med Ubuntu 12.04, men det var samma sak där.

Hade en Ubuntu 8.04 också, där fanns memtest86+ v1.70. Men det betedde sig lite underligt. Den stog på i 15 timmar tills jag avbröt. då hade den inte hittat nåt fel, men sa inte heller att den va klar, och inget visade när den skulle vara klar.
Sen provade jag med Ubuntu 9.04, eller om det var 9.10, där fanns Memtest 86+ V2.11.
Där gick det snabbare. Efter mindre än 40 minuter stog det att den var klar, och att inget var fel. Men den fortsatte att testa minnet efter att den var klar. Varför gör den det? Kan den hitta fel även efter att den har blivit klar och sagt att inget är fel??

Och hur kommer man åt memtest på senare ubuntuskivor? Eller finns inte memtest med där?

Och finns det något liknande test för att göra ett komplett test av hårddisken?

Och kan man testa grafikkortet på något sätt? Jag hjälper en kompis som har en dator som plötsligt stänger av ibland, och ibland inte har gått att starta. En verkstad sa att det va fel på grafikkort och ramminne och att det inte var nån ide att göra nåt åt det.
Men han litade inte på det, och vi hittar ju inget fel nu på ramminnet.
Den har dessutom ett löst grafikkort som går att ta bort från datorn, och på moderkortet finns det bildskärmsutgång som också funkar.
Om det nu skulle vara nåt fel på grafikkortet, då kan man väl bara plocka bort det och använda moderkortets grafikkort?
Vi har dessutom en äldre dator av samma fabrikat, även det med ett löst grafikkort, och det är samma typ av fäste. Kan man flytta över det gamla till den nya datorn, eller måste man först ta reda på om de passar, eller kan inget galet hända om man testar ändå?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hur funkar Memtest86+ ?

Inlägg av Osprey »

Jag har för mig att om man startar upp från en installationsskiva och sedan trycker på någon knapp innan de 10 sekunderna för automatisk start har gått, så kommer man till en meny där man kan välja bl.a memtest, har jag för mig...

Test av grafikkortet kan du nog utföra med någon av alla de tester som finns i Phoronix Test Suite. Jag har använt lite tester där emellanåt, men kan det inte tillräckligt bra för att kunna rekommendera någon speciell test av grafikkortet.

Installera det med:

Kod: Markera allt

apt-get install phoronix-test-suite
...så hamnar det någonstans i menyn, under "Systemverktyg" eller något sådant (beroende på vilken grafiska miljö du kör)...

Ett annat sätt att kontrollera hur det står till med grafikkortet, är givetvis att titta i loggarna under "/var/log". Om det inte gått att starta datorn, så borde det synas i "boot.log", eller "syslog". Har den däremot startat upp en liten bit, så hamnar eventuella fel kanske i "Xorg.0.log".

Vissa av loggarna finns i flera versioner, men om du går till "/var/log" och grepar efter t.ex "graphic" eller "GPU", så kan du kanske hitta något, alltså;

Kod: Markera allt

sudo -s
<skriv in ditt lösenord>
cd /var/log
grep -i graphic *
grep GPU *
...att du anger "-i" till grep i det första fallet, är att den då inte bryr sig om ifall det står "Graphic" eller "graphic" i loggarna etc. Att det inte är med i det andra fallet, beror på att jag tycker att GPU ska skrivas som "GPU" och inte som "gpu". Men givetvis kan du använda "-i" där också för att vara helt säker...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"