Byta till gnome-hur

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Byta till gnome-hur

Inlägg av lasseroth »

Jag har unity nu
hur göra för att byta till gnome?
Kommer jag att stöta på problem?
Vad är det för skillnad rent utseendemässigt?
Kommer det fortfarande att ligga ikoner i sidopanel t,ex?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Byta till gnome-hur

Inlägg av Broder Tuck »

;)
I den länk som jag gav dig i ett inlägg i en annan tråd om Gnome v/s Unity, så tycker jag att svaren till mig i den tråden också kan hjälpa dig. Detta med att byta skrivbordsProgram. Till exempel LXDE Gnome.
Om nu det funkar i Unity.

Vänta på inlägg här i tråden från bl.a. dem som svarade mig i ovan nämnda tråd, innan du gör något åt det hela. Det är lugnast och så, att jag inte lurar iväg dig på något.

Jag vill ju att råden skall hjälpa. INTE stjälpa.
Nu kunde jag själv ha försökt, men jag har nyligen släppt iväg besökare och känner mig trött. Så jag ger mig inte på det här i kväll.

Får du svar från någon som har prövat och fått det att lyckas, skall du enkelt kunna jämföra och validera i din egen takt och utan att behöva installera mer än det lilla. Du ändrar mellan skrivbordsprogrammen inför inloggning och byter med att göra en utloggning från nuvarande och inloggning till det andra.

Slutar det någon gång med att du skall installera om, så är mitt bästa tips att,
a) alltid ha en swap, (det har du bevislig även idag.
b) därutöver en root på separat partition. tecknet /
Därmed blir det enklare vid framtida ominstallationer med att bara behöva
formatera rooten, om du också har en separat partition för din . . .
c) Home. /Home

Lycka till, unge man. ;D ;)

/tukken
(på min barndomsdialekt från norrlands glesbygd, ungefär som enn sån töck enn, en sån dum en. Jag själv alltså ;D )
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Byta till gnome-hur

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:;)
I den länk som jag gav dig i ett inlägg i en annan tråd om Gnome v/s Unity, så tycker jag att svaren till mig i den tråden också kan hjälpa dig. Detta med att byta skrivbordsProgram. Till exempel LXDE Gnome.
Om nu det funkar i Unity.

Vänta på inlägg här i tråden från bl.a. dem som svarade mig i ovan nämnda tråd, innan du gör något åt det hela. Det är lugnast och så, att jag inte lurar iväg dig på något.

Jag vill ju att råden skall hjälpa. INTE stjälpa.
Nu kunde jag själv ha försökt, men jag har nyligen släppt iväg besökare och känner mig trött. Så jag ger mig inte på det här i kväll.

Får du svar från någon som har prövat och fått det att lyckas, skall du enkelt kunna jämföra och validera i din egen takt och utan att behöva installera mer än det lilla. Du ändrar mellan skrivbordsprogrammen inför inloggning och byter med att göra en utloggning från nuvarande och inloggning till det andra.


Jag testade på mitt Unity. Det går inte! ! !
Jag är inte förvånad, eftersom att det är två olika system och filer.

Slutar det någon gång med att du skall installera om, så är mitt bästa tips att,
a) alltid ha en swap, (det har du bevisligen även idag).
b) därutöver en root på separat partition. tecknet /
Därmed blir det enklare vid framtida ominstallationer med att bara behöva
formatera rooten, om du också har en separat partition för din . . .
c) Home. /Home

. . . . . och du har kvar dina egna filer och dokument. Dina egna inställningar och bokmärken till din webbläsare likaså. Självfallet skall man ha både svångrem och hängslen, så att man inte står med baken bar. Man gör även en egen backup. Å så varmt och gott det blir, när baken inte längre är bar. . . ;D


Lycka till, unge man. ;D ;)

/tukken
(på min barndomsdialekt från norrlands glesbygd, ungefär som, enn sån töck enn, en sån dum en. Jag själv alltså ;D )
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Byta till gnome-hur

Inlägg av lasseroth »

Jag bytte till Gnome genom nyinstallation.
Visst, lite ovant känns det, men inte så farligt ändå.
I och med tt det är nytt för en så tycker jag att man blir mindre irriterad över om det nya inte funkar direkt än man blir om Unity inte beter sig som man vill.
Det skall nog bli bra vad det lider Tukken
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Byta till gnome-hur

Inlägg av Broder Tuck »

Det skall nog bli bra vad det lider Tukken
:kram: :kram:
Det tror jag också. Trägen vinner och jag önskar dig innerligt ett "lycka till" på din resa.
Hur det än går, så vinner man efarenhet. Hoppas på det också, för egen del.
Ha det gott broder. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"