Fönstren går inte att anpassa till skärmen i vissa program

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
awein11
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jan 2019, 18:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Fönstren går inte att anpassa till skärmen i vissa program

Inlägg av awein11 »

Hej

Jag har precis installerat Ubuntu 18.10. När jag installerar visa program så kommer de att sträcka sitt förnster "utanför" skärmen och högra hörnet saknas Maximera symbolen
(Darktable 2.6). Samma sak händer i Krusader 2.7.1 men bara när jag öppnar "Verktyg/synkronisera kataloger". Jag kan "flytta" fönstret och stänga det men inte minska storleken eller så det maximera det "passa" skärmen.. Maximerad symbolen finns på andra program som Firefox, Brave och andra program. Detta fenomen har jag aldrig hänt tidigare. Jag Provat Både Ubuntu (xorg) och Ubuntu (Wayland), samma sak. Något gott råd?
Hls
/AW
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Fönstren går inte att anpassa till skärmen i vissa progr

Inlägg av eson57 »

Kan inte komma på någon bestående fix, på rak arm, men du bör kunna flytta vilket fönster som helst, genom att hålla ner [Alt], samtidigt som du hugger tag i fönstret var som helst, med vänster musknapp.
Alltid på kanelen!
awein11
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jan 2019, 18:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Fönstren går inte att anpassa till skärmen i vissa progr

Inlägg av awein11 »

Hej, jag kan flytta fönstren, det går att ändra storlek utom minska storleken genom "kortsidorna", Jag har provat med Ubuntu Xorg, Wayland..
Har också provat med Kubuntu, Xfce och Cinnamon. Idag stallerad jag om till Ubuntu 18.04 men samma problem.

Darktable sträcker sig utanför skärmen, jag kan flytta fönstret fram och tillbaka men inte förminska det i sidled (upp och ned går bra). I övre högra hörnet av Dartable fönstret finns det normalt 3 "knappar", minimera, toggla mellan egen och maximerad och stänga av. Toggla knappen saknas... Se bifoga blid.
Skärmbild
Skärmbild
Screenshot from 2019-02-26 19-16-24.png (2.91 KiB) Visad 2106 gånger
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Fönstren går inte att anpassa till skärmen i vissa progr

Inlägg av Hund »

Du sa att du har testat med Kubuntu och skrivbordsmiljöerna Xfce och Cinnamon. Vilken/vilka distros testade du dessa under och hur har det fungerat där?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"