Grubmenyn har för hög upplösning

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Grubmenyn har för hög upplösning

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag har alldeles för hög upplösning på de två första grubsidorna när jag startar upp en Linuxdistribution. Jag sitter och ruvar när den första bilden startar, där jag ska välja vilken distribution jag skall välja, om jag vill ha något annat än den förvalda via /dev/sda.

Sitter med ett förstoringsglas i handen för att hinna välja något av de andra alternativen.
Det gäller bild nr 1. Den som presenterar samtliga installerade distar.

Andra grub-bilden där inloggningen skall anges, startar upp med samma högupplösta sida, men går över till en fullt upplöst bild efter ett antal sekunder, så den väntar jag bara ut.

Men jag kommer inte på hur jag skall kunna fixa detta. Så att jag har rätt upplösning på båda bilderna redan från början. Några råd och förslag till lösning emotses med tacksamhet.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Grubmenyn har för hög upplösning

Inlägg av eson57 »

Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Grubmenyn har för hög upplösning

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Tack, Broder.

Jag hade inte ens tänkt tanken på att själv googla. Annars som det är det som jag själv oftast gör.
Denna gång försökte jag tänka på hur jag skulle gå till väga. Det gick inte bra. Jag brukar ha otur när jag tänker.

Men din länk löste mitt problem.
Må du få en bra dag idag. Tack, ännu en gång. ;D
/tukken, en tacksam tukk
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Grubmenyn har för hög upplösning

Inlägg av Broder Tuck »

Det blev en hållbar lösning på min ASUS laptop.

Däremot så vägrar min HP att underkasta sig.
Jag har ju ett givet antal alternativ av upplösningar att välja mellan. Men efter att ha prövat alla, så kvarstår problemet. Det ändrar sig inte ens mellan de olika värden som jag anger i terminalen. Besynnerligt.

Jag gick så in i Ubuntus egen förteckning av värden för upplösning under systeminställningar, skärmar och har där börjat att ange dess värden. Hitintills ingen förändring från ett försök till ett annat.

Nu är jag för trött för att orka fortsätta mer i kväll. Jag får ta fortsättningen i morgon e.m., när jag kommer hem igen.

I kväll börjar hjärnan att dega, så det är bäst att avsluta.

HP-datorn är besynnerlig. De långa upp- och nertiderna börjar att infinna sig igen. Så det får bli nästa projekt igen, när nuvarande är avslutat, oavsett hur det ser ut när sista värdet är prövat.

Så är läget.

En dator är i vart fall fixad, så något gott har det fört med sig.
/tukken ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Grubmenyn har för hög upplösning

Inlägg av Broder Tuck »

Nu har jag testat alla värden som anges för upplösning. (tisdag 16/4). Både datorns visade värden när man kör enligt kommandot, samt samtliga värden när man går via ubuntus värden för skärminställningar.

Min HP visar ingen förändring, oavsett vad jag har tagit för värden.
Jag tycker att det visar på ett fel någon annanstans i datorn. Annars borde jag ha fått någon reaktion. Min Linux kör med linuxkårnan.

Det blir till att testa att byta till Nvidia för drivrutiner. Ett misslyckande . . . . ::) 8)

Det kan ju iofs vara ett s.k. "måndagsexemplar", tillverkat under svår baksmälla efter en osedvanligt blöt helg. Men HP brukar nog hålla en bättre kvalite' än vad just min maskin ger sken av. Skit bakom tangentbordet är annars vad som återstår. :o 8)
;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Grubmenyn har för hög upplösning

Inlägg av Broder Tuck »

???
Böt till Nivida drivrutin.

Ingen förändring.

Morsning. Goodbye. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Grubmenyn har för hög upplösning

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:Nu har jag testat alla värden som anges för upplösning. (tisdag 16/4). Både datorns visade värden när man kör enligt kommandot, samt samtliga värden när man går via ubuntus värden för skärminställningar.

Min HP visar ingen förändring, oavsett vad jag har tagit för värden.
Jag tycker att det visar på ett fel någon annanstans i datorn. Annars borde jag ha fått någon reaktion. Min Linux kör med linuxkärnan.

Det blir till att testa att byta till Nvidia för drivrutiner. Ett misslyckande . . . . ::) 8)

Det kan ju iofs vara ett s.k. "måndagsexemplar", tillverkat under svår baksmälla efter en osedvanligt blöt helg. Men HP brukar nog hålla en bättre kvalite' än vad just min maskin ger sken av. Skit bakom tangentbordet är annars vad som återstår. :o 8)
;D
* editerat * 18/4. Rättat felstavning på Linuxkärnan. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"