/etc/fstab

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

/etc/fstab

Inlägg av skalman65 »

Försökt att googla mig fram till vad som gäller för fstab -filen.
Och den ordning som enheterna listas.

Samtliga "visnings exempel" som jag har hittat på nätet så är enheterna i kronologisk ordning
sda1
sda2
sdb1

etc...

men min fstab-fil har
sda2 (root)
sda1 (efi)
sda3 (swap)

Maskinen fungerar men tar lite tid att montera sda2,
kan jag vinna något på att ändra ordningen här?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: /etc/fstab

Inlägg av Osprey »

Det finns egentligen ingenting som styr hur sakerna hamnar i fstab, utan de hamnar helt enkelt i den ordning som de lagts till i systemet, vid installationen eller därefter.

Normalt hamnar alltså system-rooten "/" först, vilket förefaller både logiskt och vettigt, men i övrigt spelar det nog ingen större roll.

Vid en boot, så monteras förmodligen allt via en "mount -a", som läser rad för rad i fstab och monterar det i den ordning som det står.

Om man vill så kan man editera filen och ändra ordning (och ändra parametrar och så). Men det är egentligen inget som påverkar hastigheten, så länge man vet vad man gör.

Det som har störst betydelse för tiden för montering, är att filsystemet är friskt, samt vilket filsystem det är på partitionen. Alla ext-filsystem (2,3,4) går oftast jättesnabbt och faktiskt även ntfs. Däremot vet jag att ReiserFS (som väl knappast används numera), kunde ta en gräslig tid. Btrfs har jag inte kikat på...

Byta plats på något i fstab, tror jag inte ger dig någon nämnvärd vinst, men det du kan göra är att optimera rooten på sda2.

Enklaste sättet att göra det på är att köra en recovery-boot och välja fsck (kontrollera filsystem eller vad det nu heter). Eller också gå ut till root-prompten och köra "touch /forcefsck" och därefter "reboot".

För en (kanske) mer fullständig kontroll, så boota upp från en pinne, eller t.ex en Ubuntu installationsdisk. Öppna terminalen och kör först "e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sda2" och därefter "reboot"....

Lycka till! :) ;)
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 26 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: /etc/fstab

Inlägg av gusnan »

Bara ett tips - montera med hjälp av UUID istället:

https://www.cyberciti.biz/faq/linux-fin ... ate-fstab/
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: /etc/fstab

Inlägg av Osprey »

Helt rätt!!

Ja UUID ska man alltid använda, framför allt för att UUID entydigt definierar en partition, medan namnen som "/dev/sda2" kan ändras beroende på när kärnan (tidsmässigt) hittar partitionen.

Överensstämmelsen mellan dessa kan man t.ex hitta med "ls -l /dev/disk/by-uuid"...

Men... att montera via UUID påverkar inte hastigheten.... med UUID så funkar det i stort sett alltid, men hastigheten blir densamma..... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"