Repositories [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Repositories [LÖST]

Inlägg av anth »

När jag försökte välja vilken Distro jag skulle börja med gick jag först på utseendet:
- Ubuntu har GNOME3
- Mint har Cinnamon
- elementary OS har Pantheon.
O.s.v.
Sedan testade jag vilken Distro jag kunde installera.
Mitt förstaval var Linux Mint, men det gick inte att boota (p.g.a. hårdvarustrul). Ubuntu däremot fungerade (med mindre hårdvarustrul).

Sedan installerade jag Debian10 på en gammal skräpdator och upptäckte att jag kunde välja mellan flera desktops vid själva Debian-installationen.
Så nu har jag en Debian-dator där jag kan välja mellan Cinnamon, GNOME, GNOME Classic, LXQt, MATE, Plasma, Xfce VARJE gång jag loggar in - utan att ha behövt installera något själv.
En snabb googling visar att det går utmärkt att installera Cinnamon i Ubuntu med om jag skulle vilja.
Då undrar jag: vad ska jag med Mint till om jag kan få Cinnamon från början i Debian och installera Cinnamon i Ubuntu?

Om jag kan få vilken desktop jag vill i alla Distros verkar den stora skillnaden istället vara vilka repositories Distron har.
Hur skiljer sig repositories mellan olika Distros?
(jag vet att Red Hat är extremt konservativa och väntar gärna flera år innan de uppdaterar sina Repostitories, medan Arch släpper allt så fort det finns tillgängligt - men vad är skillnaden mellan Distros inom Debian/Ubuntufamiljen?)

Sedan upptäckte jag kommandot:
apt-add-repository
Betyder detta att jag kan lägga till Ubuntu-repositories till en Mint-dist och vice versa?
Vad blir då skillnaden mellan distrona?
Senast redigerad av 1 anth, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Repositories

Inlägg av anth »

På förekommen anledning:
viewtopic.php?f=200&t=61517
omformulerar jag mig:

När det gäller repositories:
Jag har koll på hur Debian fungerar; de har tre utgåvor med olika repositories: stable, testing, unstable - där stable är extreeemt konservativ.
Jag har koll på hur Ubuntu fungerar: de har 4 repositories: main, restricted, universe, multiverse.
Utan att ens ha kollat är jag ganska säker på att det mesta i Debian stable finns i Ubuntu main - men Ubuntu har med stor sannolikhet betydligt nyare versioner av samma prorgam.

Men jag får inget grepp om Linux Mints repositories (ja, jag har googlat).
Vad är skillnaden mellan Ubuntu och Mint?
Nu talar jag inte om Cinnamon och proprietaries - för det tar två kommandon och några minuters installation så har Ubuntu det med.
Nu talar jag inte om att Ubuntus Software Center är trögare än Mints Software Manager.
Jag undrar hur deras repositories skiljer sig åt.
Jag är INTE intresserad av ett exakt svar där alla skillnader listas.
Jag är intresserad av de stora dragen så ett svar på en eller ett par meningar räcker mer än väl.
(skulle det inte finnas någon skillnad blir svaret väldigt enkelt)

Återigen: jag har googlat, men hittar inget bra svar.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Repositories

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

anth skrev:Jag har koll på hur Debian fungerar; de har tre utgåvor med olika repositories: stable, testing, unstable - där stable är extreeemt konservativ.
Jag har koll på hur Ubuntu fungerar: de har 4 repositories: main, restricted, universe, multiverse.
Där jämför du nog äpplen och päron. Stable är Debians senaste släppta version, och då de bara släpper en ny version vartannat år kan väl stable närmast jämföras med bionic, dvs. Ubuntu 18.04 LTS. Testing och unstable utgör tillsammans en motsvarighet till Ubuntus utvecklingsversion (dvs. eoan för närvarande).

Main, restricted osv. är ett sätt att kategorisera paketen i respektive version av Ubuntu, och Debian har en liknande (dock ej identisk) kategorisering.
anth skrev:Utan att ens ha kollat är jag ganska säker på att det mesta i Debian stable finns i Ubuntu main - men Ubuntu har med stor sannolikhet betydligt nyare versioner av samma prorgam.
Om jag här lämnar äpplena och päronen därhän, är det så att Ubuntu i sin utvecklingsversion till mycket stor del hämtar paketen från Debians unstable.
anth skrev:Men jag får inget grepp om Linux Mints repositories
Det kan säkert någon Mintanvändare svara bättre på, men i princip tror jag en Mintanvändare som standard har tillgång till förrådet för någon LTS-version av Ubuntu plus något Mintspecifikt förråd.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"