Välja partition för enskilda mappar?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag ska installera Linux på en SSD för att datorn ska bli snabb, men vill lagra mina Dokument, Musik, Bilder, Video och Hämtningar , och kanske skrivbordet, på en större vanlig hårddisk.
Kan jag göra så? När jag installerar kan jag välja att ha blandat annat Home på en egen partition, men gör jag det får jag med mycket mer än ovan nämnt.
Kan jag på något sätt själv välja enskilda mappar som hamnar på en annan partition?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Javisst, precis som du kan montera /home på vilken partition du vill, så kan du montera i stort sett vilken annan mapp som helst på en separat partition.

Men det innebär inte entydigt att datorn blir snabbare, det blir den endast om du ofta har en massa konkurrerande I/O mot en viss mapp. Annars gör det ingen större skillnad vad gäller prestanda, utan innebär bara att allting blir krångligare och att det utrymme som finns inte kan fördelas dynamiskt till den mapp där det behövs...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Hur gör jag det då? För när jag installerar ser jag bara vissa val att välja mellan, som exempelvis home.
Måste jag göra det vid installationen, eller kan jag göra det efteråt? Och om jag gör det efteråt, flyttas allt som redan finns i exempelvis Dokument till den nya partitionen jag väljer?

Det jag menade med att den skulle blir snabbare var att SSD:n är snabbare, och där ska jag ha Linux, och tillhörande program, så att datorn startar snabbare och att program startar snabbare, och att mina inställningar och bokmärken och sånt i firefox kommer fram snabbare.
Men eftersom SSD är mycket dyrare än vanliga hårddiskar så har jag en liten SSD till detta, och sen alla dokument och sånt som inte behöver laddas in hela tiden på en större vanlig hårddisk.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Du kan göra det efter installationen och det du ska göra är:
  1. Skapa en partition med den storlek du vill ha. En för varje mapp du vill ha i en separat partition
  2. Montera partitionen på t.ex "/mnt"
  3. Kopierar alla filer och mappar du vill ha i den partitionen till "/mnt"
  4. Avmontera partitionen
  5. Upprepa detta för varje partition du vill ha
  6. Editera "/etc/fstab" och lägg till en rad för varje partition, så att partitionen monteras automatiskt på den mapp där du vill att den ska vara
Montera allting med "mount -a"...

Nu ska allt vara monterat i separata partitioner så som du vill ha det och allt monteras automatiskt vid boot...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok, tackar!
Jag kommer nog att behöva återkomma med lite fler frågor sen när jag ska göra det...
Apropå skrivbordet... Kommer datorn att starta upp snabbare om jag har skrivbordet på SSD:n? Iallafall ikonerna ska ju laddas när den startar.. och mitt skrivbord är ganska fullt med grejer..
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Borde inte spela någon större roll om skrivbordet ligger på SSD eller vanlig disk. Ikonerna är pyttesmå (räknat i bytes) och det är tusentals filer och allt möjligt annat som ska laddas och mappas när datorn startar och typ 100 ikoner är bara någon liten miljondel av det om ens det, så det gör ingen skillnad alls...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Osprey skrev:Du kan göra det efter installationen och det du ska göra är:
  1. Skapa en partition med den storlek du vill ha. En för varje mapp du vill ha i en separat partition
  2. Montera partitionen på t.ex "/mnt"
  3. Kopierar alla filer och mappar du vill ha i den partitionen till "/mnt"
  4. Avmontera partitionen
  5. Upprepa detta för varje partition du vill ha
  6. Editera "/etc/fstab" och lägg till en rad för varje partition, så att partitionen monteras automatiskt på den mapp där du vill att den ska vara
Montera allting med "mount -a"...

Nu ska allt vara monterat i separata partitioner så som du vill ha det och allt monteras automatiskt vid boot...
Ok.. då gör jag en ny mapp som jag kallar HDD som jag sen lägger Dokument och Bilder och vad jag nu vill ha i..
Då skriver jag: "sudo mount /dev/sdb9 /home/henrik/HDD" ?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Ok.. då gör jag en ny mapp som jag kallar HDD som jag sen lägger Dokument och Bilder och vad jag nu vill ha i..
Då skriver jag: "sudo mount /dev/sdb9 /home/henrik/HDD" ?
Ja precis, då kommer partitionen /dev/sdb9 att monteras på /home/henrik/HDD, så att den blir en helt naturlig del av filsystemet.

För att det ska monteras automatiskt så tar du först reda på partitionens UUID med:

Kod: Markera allt

ls -l /dev/disk/by-uuid/ | grep sdb1 | awk '{ print $9 }'
Och sedan lägger du till en rad i /etc/fstab som ser ut ungefär som:

Kod: Markera allt

UUID=det-uuid-du-just-fick-fram /home/henrik/HDD ext4 defaults 0 2
...om du har någon annan typ av filsystem på den än ext4 så byter du givetvis ut "ext4" mot det...

Sedan kommer den att monteras automatiskt vid varje start (boot)...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

ok.. ska försöka mig på detta så får vi se hur det går..
Måste man ha en "huvudmapp" på partitionen som allting ligger i, eller skulle jag kunna hoppa över "HDD" och montera Dokument, Bilder, Hämtningar, Video och Musik direkt på sdb9?

Genom att först göra en mapp som heter HDD som de andra sen läggs i så förlängs ju sökvägen. Går det att undvika?

Du skrev i förra inlägget att jag skulle montera allting med mount -a . Vad spelar det för roll om jag skriver -a eller inte?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:ok.. ska försöka mig på detta så får vi se hur det går..
Måste man ha en "huvudmapp" på partitionen som allting ligger i, eller skulle jag kunna hoppa över "HDD" och montera Dokument, Bilder, Hämtningar, Video och Musik direkt på sdb9?

Genom att först göra en mapp som heter HDD som de andra sen läggs i så förlängs ju sökvägen. Går det att undvika?
Nja, nu tänker du lite bakofram...

Det är ju inte så att någonting "läggs i" HDD, utan det är så att sdb9 monteras på mappen HDD och det är alltså hela sdb9 som monteras där. I (partitionen) sdb9 ligger sedan i sin tur olika mappar, men de kan du inte separat montera någonstans, utan du kan bara montera hela sdb9 och då behöver du alltså någon mapp (i det här fallet HDD) som du kan montera den .

För att kunna montera Dokument, Bilder, Hämtningar, Video och Musik (som alltså är mappar på sdb9) direkt på mappar med samma namn i din hemmamapp, så måste var och en av dem ha en egen partition.

Men om du vill göra det enkelt för dig och om du inte har något annat liggande i någon av de mapparna i din hemmamapp, så kan du ju ta bort de länkarna och istället skapa symboliska länkar till HDD. Så ser det ut precis som om allting låg direkt i dem...

Gör isåfall så här:
  1. Montera sdb9 på HDD-mappen, gärna genom att lägga in det i /etc/fstab så det sker automatiskt vid varje start.
    .
  2. Ta bort mapparna Dokument, Bilder, Hämtningar, Video och Musik från din hemmamapp (det räcker med att du döper om dem).
    .
  3. Skapa sedan symboliska länkar med:

    Kod: Markera allt

    cd
    ln -s HDD/Dokument Dokument
    ln -s HDD/Bilder Bilder
    ln -s HDD/Hämtningar Hämtningar
    ln -s HDD/Video Video
    ln -s HDD/Musik Musik
    Detta förutsätter givetvis att du har en mapp som heter "Dokument", en som heter "Bilder", en som heter "Hämtningar", en som heter "Video" och en som heter "Musik", på sdb9.
Henrik Jansson skrev:Du skrev i förra inlägget att jag skulle montera allting med mount -a . Vad spelar det för roll om jag skriver -a eller inte?
-a betyder "montera allt som finns definierat i /etc/fstab och som inte redan är monterat"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

hmm.. nu blev jag mer förvirrad.
Förut skrev du med mnt som exempel att jag skulle montera mnt och sen flytta dom mappar jag vill ha i den partition till mnt, då fattade jag det som att jag skulle lägga Dokument och Bilder i mappen mnt?

Om jag inte ska lägga Dokument och Bilder i mappen HDD, vad ska jag då ha HDD till? Varför kan jag inte montera sdb9 direkt på Dokument?
Och vad kommer sökvägen till Dokument att bli? Nu är den home/henrik/Dokument.

Jag provade i terminalen att montera sdb9 på 2 st testmappar. Det verkade funka, men då fick jag två st hårddiskikoner på skärmen, en för varje mapp, och när jag sen skulle göra en ny mapp i den ena testmappen så gick det inte att göra utan att vara root.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Nu får vi nog reda ut saker och ting lite, så vi inte krånglar till det och pratar "omkring varandra"... :)
Henrik Jansson skrev:hmm.. nu blev jag mer förvirrad.
Förut skrev du med mnt som exempel att jag skulle montera mnt och sen flytta dom mappar jag vill ha i den partition till mnt, då fattade jag det som att jag skulle lägga Dokument och Bilder i mappen mnt?
Det du gör när du monterar en partition på /mnt och sedan kopiera saker dit, är egentligen inte att kopiera dem till /mnt, utan att kopiera dem till den partitionen som är monterad där.

Mappen /mnt ligger så att säga "under" partitionen och är endast en monteringspunkt. Om du innan du börjar har saker liggande i /mnt, så kan du varken komma åt eller se dem, så länge som partitionen är monterad uppepå. Däremot ligger det som fanns där innan kvar, så att du kan se och komma åt det igen, när du har avmonterat partitionen...
Henrik Jansson skrev:Om jag inte ska lägga Dokument och Bilder i mappen HDD, vad ska jag då ha HDD till?
Du ska alltså inte kopiera Dokument och Bilder till mappen HDD, utan till partitionen sdb9 som är monterad på HDD. Mappen HDD ligger fortfarande på din gamla disk, men uppe på den kan du montera din nya SSD-partition.
Henrik Jansson skrev:Varför kan jag inte montera sdb9 direkt på Dokument?
Och vad kommer sökvägen till Dokument att bli? Nu är den home/henrik/Dokument.
Visst kan du montera sdb9 direkt på Dokument, men om du har Bilder, Video, Musik och allt annat där också, så hamnar även det i "Dokument"...

Sökvägen till din gamla mapp Dokument, blir precis som innan /home/henrik/Dokument, men hur det sedan ser ut där, beror ju helt på hur det ligger på sdb9.

Om du har en mapp som heter "Dokument" på sdb9, en som heter "Video", en som heter "Musik" etc. Så kommer det i din gamla mapp "Dokument" (/home/henrik/Dokument) att ligga en mapp som heter "Dokument" en som heter "Video", en som heter "Musik" etc. och vägen till dina dokument blir då alltså /home/henrik/Dokument/Dokument, till dina video /home/henrik/Dokument/Video och till din musik /home/henrik/Dokument/Musik. Det är därför som det inte är så bra att montera sdb9 direkt på /home/henrik/Dokument.
Henrik Jansson skrev:Jag provade i terminalen att montera sdb9 på 2 st testmappar. Det verkade funka, men då fick jag två st hårddiskikoner på skärmen, en för varje mapp, och när jag sen skulle göra en ny mapp i den ena testmappen så gick det inte att göra utan att vara root.
Det är en skrivbordsinställning som avgör om monterade saker visas automatiskt på skrivbordet, eller inte...

Att du måste vara root beror på hur monteringen har gått till och vem som är ägare till mappar och filer på partitionen etc...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Som sagt, hade du haft en partition med enbart dokument, då hade du kunnat montera den direkt på /home/henrik/Dokument. Men då hade du behövt en partition med enbart musik också, som du hade monterat på /home/henrik/Musik och en med enbart video, som du hade monterat på /home/henrik/Video etc...

Och visst går det att göra så, men en nackdel är att dokument, musik, video etc. ligger i separata partitioner och inte något delat utrymme. Så om t.ex Video växer mer än allt annat, så får du hålla på och böka med att minska de andra partitionerna för att kunna öka den för video och så vidare. Det blir lite dålig dynamik för utrymmet alltså...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Fortfarande förvirrad..
Om jag monterar sdb9 på Dokument, så blir alltså sökvägen till Dokument /home/henrik/Dokument/Dokument, och om jag flyttar Bilder till sdb9 så blir sökvägen /home/henrik/Dokument/Bilder ?

Men om jag då monterar sdb9 på HDD, blir inte sökvägen till Dokument då /home/henrik/HDD/Dokument?

Varför måste jag montera mappen innan jag skriver in det i etc/fstab ?

Kan jag inte göra så att jag börjar att skriva in att sdb9 ska monteras på HDD i etc/fstab, och sen bara jag flyttar dom mappar jag vill ha till sdb9 dit?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Fortfarande förvirrad..
Om jag monterar sdb9 på Dokument, så blir alltså sökvägen till Dokument /home/henrik/Dokument/Dokument, och om jag flyttar Bilder till sdb9 så blir sökvägen /home/henrik/Dokument/Bilder ?
Allting beror på hur det ser ut på sdb9. Det som ligger där kommer att synas exakt som det ser ut, precis där du monterar det.

Det spelar ingen roll om det är dokument, eller bilder eller vad det än är som du kopierar dit. Men skapar du en mapp på sdb9 som heter "Dokument", så kommer den mappen att synas precis där du monterar sdb9 och samma sak om du skapar en mapp som heter "Musik" etc...

Enda sättet att slippa att det blir en "extra mapp" där du monterar sdb9, är att lägga allting precis på root-mappen (alltså "/") på sdb9. Och det funkar som sagt var alldeles utmärkt så länge det bara är en enda typ av filer (alltså dokument, eller musik, eller video etc.), men om du blandar dokument, musik och video etc. i en enda röra där, så har du inte längre någon uppdelning mellan det och allt kommer att ligga i "en salig röra"...
Henrik Jansson skrev:Men om jag då monterar sdb9 på HDD, blir inte sökvägen till Dokument då /home/henrik/HDD/Dokument?
Sökvägen dit blir "/home/henrik/HDD" sedan beror allt på hur det ser ut på sdb9.

Men som sagt, du kan alltid montera det där med en mapp som heter "Dokument" och som ligger på sdb9. Och sedan kan du byta ut "/home/henrik/Dokument" mot en symbolisk länk som pekar dit...
Henrik Jansson skrev:Varför måste jag montera mappen innan jag skriver in det i etc/fstab ?
Det måste du inte och generellt sätt finns det ingen anledning till att göra det. Jovisst går det att göra, men det innebär lite extra arbete som inte tillför så mycket...
Henrik Jansson skrev:Kan jag inte göra så att jag börjar att skriva in att sdb9 ska monteras på HDD i etc/fstab, och sen bara jag flyttar dom mappar jag vill ha till sdb9 dit?
Jo precis, helt rätt!

Och sedan kan du skapa symboliska länkar som jag beskrev en bit upp, så kommer allting att se ut precis som innan, trots att det ligger på en egen partition, som är monterad på HDD... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok, det va det här jag undrade över om jag behöver montera partitionen först, eller om jag kan hoppa över dom första stegen och skriva in det i fstab direkt.
Osprey skrev:Du kan göra det efter installationen och det du ska göra är:
  1. Skapa en partition med den storlek du vill ha. En för varje mapp du vill ha i en separat partition
  2. Montera partitionen på t.ex "/mnt"
  3. Kopierar alla filer och mappar du vill ha i den partitionen till "/mnt"
  4. Avmontera partitionen
  5. Upprepa detta för varje partition du vill ha
  6. Editera "/etc/fstab" och lägg till en rad för varje partition, så att partitionen monteras automatiskt på den mapp där du vill att den ska vara
Montera allting med "mount -a"...

Nu ska allt vara monterat i separata partitioner så som du vill ha det och allt monteras automatiskt vid boot...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag tog en titt i fstab.
Där ser det ur så här...

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=510a6f95-927b-4f6d-87b6-e2a20696262f / ext4 errors=remount-ro 0 1
# /boot/efi was on /dev/sdb2 during installation
UUID=8884-BE29 /boot/efi vfat umask=0077 0 1
# swap was on /dev/sdb8 during installation
UUID=a99b30cd-5c22-4084-bfec-941b0721ebf5 none swap sw 0 0

Varför står /boot/efi med där?
På min gamla dator finns det också en windowspartition, men den står inte med i fstab..

I fstab skriver jag då in det här? :
UUID=7e6154ac-42b9-404c-8247-521bba2d2a27 /home/henrik/HDD ext4 defaults 0 2
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Ok, det va det här jag undrade över om jag behöver montera partitionen först, eller om jag kan hoppa över dom första stegen och skriva in det i fstab direkt.
Ja precis, du behöver inte montera partitionen och utföra kopieringen först, utan du kan börja med att skriva in det i fstab.
Henrik Jansson skrev:Jag tog en titt i fstab.
Där ser det ur så här...
[...]
Varför står /boot/efi med där?
Det ser ut som om det är din boot-partition...
Henrik Jansson skrev:På min gamla dator finns det också en windowspartition, men den står inte med i fstab..
Det som står med i fstab är bara de partitioner som du vill att Linux automatiskt ska montera vid uppstart och som ska finnas med i det uppstartade Linux-systemet. Det är inte någon komplett lista över alla partitioner som finns...
Henrik Jansson skrev:I fstab skriver jag då in det här? :
UUID=7e6154ac-42b9-404c-8247-521bba2d2a27 /home/henrik/HDD ext4 defaults 0 2
Ja, om det UUID:t stämmer och filsystemet är ext4, så är det rätt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Nja.. det är windows bootpartition på sdb, men när jag installerade Linux Mint 19.3 i efteråt på SSD:n som är sda, så stog det i installationsprogrammet att starthanteraren eller vad det kallas skulle hamna på sda. Har den inte gjort det?
Innebär det att grub ligger på sdb och att datorn bootar sdb först för att sen gå till sda?
Blir min dator långsammare i starten då, och innebär det att Linux Mint 19.3 inte kommer att starta om jag plockar ut sdb ur datorn och försöker starta datorn med bara SSD:n?

Ja, jag skrev in så i fstab, och det funkade. Däremot fick jag inte länkarna att fungera. Ska kika mer på det ikväll.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Nja.. det är windows bootpartition på sdb, men när jag installerade Linux Mint 19.3 i efteråt på SSD:n som är sda, så stog det i installationsprogrammet att starthanteraren eller vad det kallas skulle hamna på sda. Har den inte gjort det?
Windows bootpartition hamnar inte i fstab av en slump och den hamnar inte heller i "/boot/efi" utan vidare. Men jag har inte kollat in EFI tillräckligt noga för att kunna uttala mig om vad det beror på...

När Linux installationshanterare frågar om var starthanteraren ska hamna, så handlar det om på vilken disk den ska ligga, alltså /dev/sda, /dev/sdb etc. och har ingenting alls med fstab att göra.

Och fstab har inte heller någon som helst aning om sådant här, den kommer så att säga in i ett senare skede av starten och då har starthanteraren, Grub, Grub2, NTLOADER eller vad det nu är, redan gjort sitt...
Henrik Jansson skrev:Innebär det att grub ligger på sdb och att datorn bootar sdb först för att sen gå till sda?
Förmodligen inte, men exakt hur det ser ut kan du se genom att hämta hem "bootinfoscript" från http://bootinfoscript.sourceforge.net/ och sedan köra det som:

Kod: Markera allt

OUTPUT=$(sudo ~/Hämtningar/bootinfoscript | tee /dev/tty | grep "The results are in the file" | awk -F \" '{ print $2 }' | awk -F \" '{ print $1 }'); sed -n '/Boot Info Summary/,/_____/p' ~/$OUTPUT | grep -v _____; rm ~/$OUTPUT
Henrik Jansson skrev:Blir min dator långsammare i starten då, och innebär det att Linux Mint 19.3 inte kommer att starta om jag plockar ut sdb ur datorn och försöker starta datorn med bara SSD:n?
Du kan knappast starta datorn med bara SSD:n inkopplad, åtminstone inte så som vi har pratat om det hittills.

Då har du sagt att du vill ha Dokument, Videos, Bilder och lite annat där. Men något komplett operativsystem ligger ju fortfarande inte där. Vill du ha det, så får vi göra på ett lite annat sätt... och vill du isåfall för den delen ha ett komplett Linux på både /dev/sda och /dev/sdb..?? Ja, jodå, det går......
Henrik Jansson skrev:Ja, jag skrev in så i fstab, och det funkade. Däremot fick jag inte länkarna att fungera. Ska kika mer på det ikväll.
Förmodligen ganska enkelt att ordna till... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"