Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Inlägg av Henrik Jansson »

På en dator med en vanlig hårddisk fanns Linux Mint 17 och windows 7 och båda gick att starta med flervalsstart.
Nu skulle jag sätta i en hårddisk till, en SSD, och installera Linux Mint 19 på den. Jag ska ha Windows 7 kvar och tills vidare även Linux Mint 17 på den andra hårddisken.
Efter installationen såg allt ut som det skulle. Linux Mint 19 och 17 och Windows 7 fanns med i flervalsstarten. 19 som ligger på SSD:n gick bra och snabbt att starta.
Men när jag från flervalsstarten försökte att starta 17 eller Windows 7 så gick det inte. Det är som att hårddisken inte finns. Men den syns i Gparted och jag kan flytta filer från den gamla till den nya i Linux Mint 19. Och installationsprogrammet hittade ju de gamla systemen.
Vad beror detta på?
Om jag väljer att boota den andra hårddisken så kommer jag till den gamla flervalsstarten på den gamla hårddisken, och då funkar det att starta de gamla systemen, så de finns kvar och fungerar.
Här är bilder på hur den nya flervalsstarten ser ut och vad som händer om jag väljer Windows 7 eller Linux Mint 17.
Bilagor
IMG_20191225_195424.jpg
IMG_20191225_195424.jpg (141.44 KiB) Visad 3736 gånger
IMG_20191225_195506.jpg
IMG_20191225_195506.jpg (169.79 KiB) Visad 3736 gånger
IMG_20191225_195516.jpg
IMG_20191225_195516.jpg (127.74 KiB) Visad 3736 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Inlägg av Osprey »

Något verkar ha gjort att det står fel UUID för både Windows 7 och Mint 17 i grub.cfg för Mint 19. Svårt att säga hur det kommer sig, men antagligen lätt att fixa till... :)
  1. Starta upp Mint 19.
    .
  2. Öppna ett terminalfönster.
    .
  3. Kontrollera vad disken som Mint 19 ligger på heter, t.ex med:

    Kod: Markera allt

    sudo mount | grep "on / " | awk '{ print $1 }' | sed 's/.$//'
    Antagligen kommer den att skriva ut "/dev/sda" eller något sådant...
    .
  4. Om det är /dev/sda, så kör:

    Kod: Markera allt

    sudo grub-install /dev/sda
    om den skrev ut något annat än /dev/sda, så använd det
    och sedan...

    Kod: Markera allt

    sudo update-grub
  5. Gör en reboot och se om det funkar...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Inlägg av Henrik Jansson »

Nu funkar det igen men jag vet inte riktigt vad jag gjorde..
Jag va inne i bootmenyn eller nåt sånt i datorn, där man även kunde ändra något med "Raid".
Jag va tvungen att ändra där för att kunna välja vilken hårddisk den skulle boota. Jag har ändrat där flera gånger, och även satt i och provat med en annan hårddisk, och tagit ur den igen, och nu är jag tillbaka med dom inställningarna det va förut när det inte fungerade, men nu fungerar det plötsligt. Jag har ingen aning om varför.
Bilagor
IMG_20191225_191352.jpg
IMG_20191225_191352.jpg (147.02 KiB) Visad 3707 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Inlägg av Osprey »

Jag vet inte säkert, men problemen hänger kanske ihop med att datorn försöker komma åt diskarna med fel drivrutiner. Däremot så låter det onsigt att behöva kryssa för "Raid eller ATA" alternativt "Raid eller AHCI" om du nu inte har någon RAID. I så fall tycker jag att det borde funka bäst med "Legacy"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Inlägg av Henrik Jansson »

Ja.. det var helmysko alltihop tycker jag. Har för mig att jag inte kunde välja vilken hårddisk den skulle boota i första hand när den stog i legacy. Det var iallafall vissa val där som gjorde att jag inte kunde välja det. Men nu funkar det iallafall så nu ska jag inte pilla nåt mer där för då blir det nog massa krångel igen.
Från början stog den i "raid on", men då var det bara en hårddisk i, så då hade det väl inte nån betydelse att den stog i det läget.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Inlägg av Osprey »

Normalt sett så varken kan eller behöver du välja vilken hårddisk den ska boota ifrån, utan det avgörs av vilken disk det senast är kört "grub-install" eller motsvarande ifrån. I MBR på denna disk står det sedan vilken installation (egentligen partition) det är som ska hantera booten...

Det är det som gör att det kan förändra sig om man installerar ett nytt operativsystem. I Linux kan man välja om Grub ska installeras på disken eller inte (på partitionen installeras det alltid), men i Windows installeras det automatiskt antingen man vill eller inte, utan att man kan påverka det...

Men vad som hände i det här fallet har jag ingen aning om, gott att det funkar nu! :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Inlägg av Henrik Jansson »

Finns det nån fördel eller nackdel med att göra en liten partition enbart för Grub? Och isåfall, hur stor måste den vara för att Grub ska få plats?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Problem med flervalsstart och två hårddiskar.

Inlägg av Osprey »

Det du i så fall ska ha i en egen partition är "/boot", där linuxkärnan och en del annat ligger. Det är inte särskilt stort, borde normalt sett räcka med ett par hundra Mb.

Men nej, för normalt hemmabruk finns det oftast ingen som helst fördel med att ha det i en separat partition. Den fördel som i vissa fall kan finnas är rent säkerhetsmässig och gäller främst i stora system på företag och myndigheter.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"