Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 29 maj 2020, 03:45

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Två windowspartioner ? 
Författare Meddelande

Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Två windowspartioner ?
Kan man ha två windowspartitioner i flervalsstarten?
Det kan väl blir problem vid installationen, men om man har två olika windows redan installerade på två olika hårddiskar, och sen sätter i dom i datorn, funkar det då?

25 apr 2020, 19:56
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg Re: Två windowspartioner ?
Vad jag vet så borde det inte vara några problem, men det hela hänger på att boothanteraren (t.ex Grub), kan upptäcka och särskilja de två inastallationerna...

Windows har också någon ungefär motsvarande boothanterare (heter "bootmgr" eller något sådant), men den kan jag inte....

Med Grub borde det däremot funka fint.... :)

25 apr 2020, 23:38
Profil WWW

Svara med citat
Jo, Grub kan hantera det. Men det blir nog problem den dan windows får för sig att reparera nåt fel av sig självt. Då är det nog risk att den installerar sin egen starthanterare. Det gör den om man installerar ett windows när ett annat windows redan finns installerat på en annan hårddisk på datorn.

29 apr 2020, 22:24
Användarvisningsbild

Svara med citat
Henrik Jansson skrev:
Jo, Grub kan hantera det. Men det blir nog problem den dan windows får för sig att reparera nåt fel av sig självt. Då är det nog risk att den installerar sin egen starthanterare. Det gör den om man installerar ett windows när ett annat windows redan finns installerat på en annan hårddisk på datorn.

Visst så är det, men då är det bara att starta upp från en Live-CD och ställa tillbaka det så att Grub hanterar det igen. Jag tror att SuperGrub kan fixa det också, annars så är det bara några få kommandon som krävs för att ordna det... :)

29 apr 2020, 23:53
Profil WWW

Svara med citat
Vad är supergrub?
Och kan Grub hoppa förbi, eller ta bort, windows egen flervalsstart? Jag menar om jag har XP och 10 installerat, och jag kan starta de båda var för sig från grub, men sen får windows för sig att installera sin egen flervalsstart, då blir det väl så i grub att jag bara får ett windowsval där, som jag får välja för att sen komma till windows flervalsstart, alltså jag måste välja i två steg. Går det att få bort i efterhand?

30 apr 2020, 10:17
Användarvisningsbild

Svara med citat
SuperGrub finns på https://www.supergrubdisk.org/

Men det allra enklaste om Windows lyckas krångla till det, är nog faktiskt att låta Windows starta upp Linux och när du fått igång det så öppnar du bara en terminal och kör:

1. Ta reda på vad din "systemdisk" heter med typ:
    Kod:
    df | grep /$ | awk '{ print $1 }' | sed 's/[0-9]//g'
  2. Kör sedan:
    Kod:
    sudo grub-install DISK
    sudo update-grub
    Där "DISK" är namnet du fick fram i förra steget.

Och sedan ska Grub vara tillbaka som boothanterare igen....

30 apr 2020, 13:46
Profil WWW

Svara med citat
Nu är jag nästan klar med mitt galna projekt..
Windows är verkligen djävulens påfund.. Lite sjukt att se Bill Gates på TV uttala sig om coronaviruset åt WHO när han själv är orsak till världens mest spridda och kostsamma virus: Windows..
Jag hade installerat klart allting, och jag hade windows 10 på en hårddisk och XP på en annan. Dessutom fanns windows 7 på en hårddisk. Sammanlagt är det 5 hårddiskar.
Jag hade till sist installerat det linux jag skulle använda på den partitionen där grub skulle vara också. Det funkade. En stund. Efter några uppstarter där jag hade starta alla de olika systemen så fick XP plötsligt för sig att köra en checkdisk. Två gånger i rad dessutom. Vet inte riktigt varför, men kanske för att jag hade testat en funktion i bios att koppla från några hårddiskar.( vet inte riktigt vad funktionen var till för för både linux och windows kunde fortfarande komma åt dom och de va fortfarande varma..)
Efter checkdisk gick det inte att starta windows 7 eller 10. 10 gick inte att reparera med windows egen reparationsapparat, utan jag fick koppla ur sladdarna till hårddiskarna igen och installera om det. Sen koppla in allt igen, och sen funkade 7 också. Sen funkade allt igen.
Funderar på om jag ska disäjbla automatisk checkdisk i XP. Men vet inte vad som händer om det verkligen behöver köras nån gång då.

Det jobbiga med om windows lägger in sin egen starthanterare är att grub då inte längre kan välja windowssystem sen, utan grub kan bara koppla vidare till windows starthanterare, vilket gör att man måste göra två val för att få igång det system man vill använda. Lite störande.
Eller är det inte så? Jag har varit med om det förut iallafall. Kan man i efterhand ta bort windows egen starthanterare?

04 maj 2020, 17:52
Användarvisningsbild

Svara med citat
Henrik Jansson skrev:
Funderar på om jag ska disäjbla automatisk checkdisk i XP. Men vet inte vad som händer om det verkligen behöver köras nån gång då.
Du kan ju alltid köra det manuellt från en cd eller ett usb-minne med någon form av Windows på. Jag vet inte exakt hur det är nu, men förr kunde man skapa en bootbar diskett från Windows, som innehöll lite verktyg (bland annat "chkdsk") för att reparera systemet...

Sedan finns ju också "ntfsfix" (finns med i paketet "ntfs-3g") som kan göra lite grundläggande reparationer av NTFS. Jag tror dock inte att den kan riktigt lika mycket som "chkdsk".

Henrik Jansson skrev:
Det jobbiga med om windows lägger in sin egen starthanterare är att grub då inte längre kan välja windowssystem sen, utan grub kan bara koppla vidare till windows starthanterare, vilket gör att man måste göra två val för att få igång det system man vill använda. Lite störande.
Eller är det inte så? Jag har varit med om det förut iallafall. Kan man i efterhand ta bort windows egen starthanterare?
Jag har för mig att Windows XP har en annan starthanterare än senare versioner, men generellt sett så fungerar det lite på samma sätt som Grub, även om det rent tekniskt inte ligger alls på samma nivå.

Det finns alltså en fil som innehåller en lista på vilka operativsystem som Windows starthanterare känner till, på samma sätt som "grub.cfg" och den lite äldre formen "grub.lst". Står det bara ett operativsystem i den, så gör Windows precis som Grub och startar upp det utan att fråga, men finns det flera system där så frågar den.

I XP har jag för mig att den filen heter "C:\boot.ini" och om du rensar den så att det bara finns ett operativsystem i den, så borde det starta upp direkt. I senare versioner av Windows så är det lite krångligare uppbyggt och jag vet inte riktigt hur det ser ut där.

Kanske kan man (precis som för Grub) själv ange om den ska söka efter andra operativsystem eller inte, när den här filen genereras med "update-grub" i Linux eller något annat i Windows...

04 maj 2020, 19:08
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ]