Re: Hantera application groups i 20.04
Testade massor med dumheter i helgen i nya 20.04 (så det blir säker fler frågor när jag lyckats smälta allt).
Datorn jag uppdaterade har haft Ubuntu i något år (sen 19.04) och jag har installerat mer och mer saker utan att rensa och utan att egentligen lära mig GNOME Desktop.
Även om jag installerade gnome-tweak-tools från början har jag egentligen inte använt det och jag hade inte installerat gnome-shell-extensions eller dconf-editor förrän nu.
Det betyder att när det gäller GNOME Desktop har jag varit en riktig n00b (vilket jag försöker ändra på nu).
- Jag hade t.ex. inte använt virtuella skrivbord.
- Jag hade t.ex. inte lärt mig hur man hanterar Favoriter, så jag hade kvar Amazon-ikonen.
- Och jag hade inte lärt mig hur man organiserar sina program.
Det betyder att eftersom jag bara installerat mer och mer hade jag SEX sidor med program-ikoner när jag klickade på "visa program" (de 9 punkterna längst ner till vänster).
För att gruppera program-ikonerna är det bara att dra dem och släppa över varandra så bildas grupper.
Är man inte nöjd med grupp-namnet är det bara att öppna gruppen, klicka på pennan i övre högra hörnet i gruppen och döpa om gruppen.
Sånt visste jag inte när jag startade tråden.

Men jag vill lära mig hur det fungerar, speciellt hur man gör saker från terminalen, så jag ska fortfarande lära mig gsettings för det verkar vara ett kraftfullt verktyg (men det kommer att ta
ett par veckor för jag kan inte avvara mer tid än ett par timmar i veckan på att lära mig Linux).
Med det sagt så verkar det finnas minst två olika sätt som Ubuntu grupperar program.
1.
Har man installerat gnome-shell-extensions kan man aktivera "Application Menu" (dyker upp högst upp bredvid "Activites") så får man GNOME att likna andra Desktops som MATE, KDE, XFCE o.s.v. (jag vet att det det finns andra (och bättre) GNOME-extensions som gör samma/liknande saker).
Där finns grupperna jag talar om: Accessories, Games, Graphics, Internet, Office,... (men inte Sundry)
2.
Har man installerat dconf-editor (om jag förstått rätt är det ungefär GNOMEs motsvarighet till Windows Regedit?) och går till:
root/org/gnome/desktop/app-folders/folders
Så kommer man till de grupper som Gunnar talar om. Där dyker Utilities och Sundry upp, men inte andra grupper som Games, Internet, Office
Intressant är att efter jag installerat dconf-editor och gconf-editor så hamnade de i en ny grupp under "visa program" som heter Sundry, men Sundry dyker inte upp i Application Menu.
Kort sagt verkar GNOME gruppera program på två olika sätt och bägge sätten används parallellt.
Jag har fortfarande inte förstått varför det finns två olika sätt och vad som skiljer dem åt.