apt & snap

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

apt & snap

Inlägg av anth »

Ett av de första terminal-kommandona jag lärde mig var apt.

Men numera verkar Ubuntu använda Snap till allt. T.o.m. om man använder apt så installeras programmen som snap.

Fråga 1: Går snap ens att stänga av i Ubuntu längre? Vad händer om man t.ex. försöker avinstallera snap-store i Focal Fossa?

Fråga 2: Finns det något sätt att tvinga Ubuntu att installera på "vanligt" vis, d.v.s. INTE snap? D.v.s. kan jag lägga till något annat repository från någon annan distro som inte använder snap för att få apt att fungera som vanligt?

Fråga 3, och den egentliga anledningen till tråden:
Vad händer med en snap-installation när det kommer en uppgradering av programmet?
D.v.s. om jag använt:
$ sudo apt install
och Ubuntu installerat snap, det kommer en uppdatering och jag använder:
$ sudo apt update && sudo apt upgrade -y
Kommer snap uppdateras?
Och om det uppdateras, betyder inte det att en helt ny snap laddas ner istället för bara de uppdaterade filerna, vilket gör att det tar längre tid att uppdatera?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: apt & snap

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

anth skrev:Ett av de första terminal-kommandona jag lärde mig var apt.

Men numera verkar Ubuntu använda Snap till allt. T.o.m. om man använder apt så installeras programmen som snap.
"Till allt" var en rejäl överdrift. Men visst, det finns exempel på det. Om du idag försöker installera t ex Chromium som .deb-paket, får du en snap i stället. Skälet är att Canonical inte vill underhålla Chromium för alla supportade releaser, utan föredrar att underhålla en snap i stället, vilken alltså kan installeras på alla supportade Ubuntu-versioner.
anth skrev:Fråga 1: Går snap ens att stänga av i Ubuntu längre? Vad händer om man t.ex. försöker avinstallera snap-store i Focal Fossa?
Ja, det går. Exakt vad som händer kan jag inte säga, då jag inte provat själv. Förutom det uppenbara då: Du får inte längre tillgång till mjukvara som bara distribueras som snap.
anth skrev:Fråga 2: Finns det något sätt att tvinga Ubuntu att installera på "vanligt" vis, d.v.s. INTE snap? D.v.s. kan jag lägga till något annat repository från någon annan distro som inte använder snap för att få apt att fungera som vanligt?
Det går bra i vissa fall, i andra inte. Om en applikation finns tillgänglig som .deb-paket i Ubuntu-arkivet är det inga problem. Att lägga till förråd hos andra distributioner är däremot mer äventyrligt. Det kan fungera för mindre, relativt självständiga applikationer, men det kan strula rejält i en del andra fall. Grejen är att paketen i Ubuntu-förrådet är byggda med de versioner av andra paket som finns i Ubuntu-förrådet, vilket förstås inte är fallet för förråd hos andra distributioner.

snap-formatet är ett sätt att befria sig från den begränsning som beroenden av andra paket utgör.
anth skrev:Fråga 3, och den egentliga anledningen till tråden:
Vad händer med en snap-installation när det kommer en uppgradering av programmet?
D.v.s. om jag använt:
$ sudo apt install
och Ubuntu installerat snap, det kommer en uppdatering och jag använder:
$ sudo apt update && sudo apt upgrade -y
Kommer snap uppdateras?
Ja.
anth skrev:Och om det uppdateras, betyder inte det att en helt ny snap laddas ner istället för bara de uppdaterade filerna, vilket gör att det tar längre tid att uppdatera?
Nej. En fördel med snap är att bara de ändrade filerna uppdateras. Detta i motsats till .deb-paketen, där du alltid hämtar hela paketet även om ändringen bara utgörs av en rättning av ett stavfel.
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: apt & snap

Inlägg av anth »

Jättetack för utförliga svar.

Jag lägger till en Youtube-video med Alan Pope, en av utvecklarna bakom snap, som förklarar lite mer.

https://www.youtube.com/watch?v=x8MgktKqjsU
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: apt & snap

Inlägg av gusnan »

anth skrev: Jag lägger till en Youtube-video med Alan Pope, en av utvecklarna bakom snap, som förklarar lite mer.
Alan Pope säger att Snap-Store inte är "open source" - När jag (i 20.04) letar upp snap store i "Programvara" och installerar och kollar Om-dialogen för Snap Store så säger den att den är GPL-licensierad. Vad gäller egentligen?

Vad är det dom syftar på?
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: apt & snap

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag uppfattade att han syftade på mjukvaran på servern som du kommunicerar med om du använder klienten snap-store. Han jämförde t ex med Launchpad.
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: apt & snap

Inlägg av gusnan »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag uppfattade att han syftade på mjukvaran på servern som du kommunicerar med om du använder klienten snap-store. Han jämförde t ex med Launchpad.
Aha - så kan det så klart vara. Tack!
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: apt & snap

Inlägg av anth »

Snap är fortfarande något som delar Linux-världen i två läger.

Här är 2 st blogposter från Linux Mint:
Monthly News – June 2019 https://blog.linuxmint.com/?p=3766
Monthly News – May 2020 https://blog.linuxmint.com/?p=3906
som har saker att säga om snap.

Linux Mint är en av de största Linux Distrona som bygger på Ubuntu (de har även en variant som bygger på Debian).

Vad de säger är att de inte kommer att ha med snap i Mint 20 (som bygger på Ubuntu 20.04) och de kommer inte att ha med de program som bara kan installeras via snap i Ubuntu (t.ex. Chromium).
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"