Uppdatering - Felmeddelande

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Uppdatering - Felmeddelande

Inlägg av Lao Tzu »

Hej hej! Här kommer jag igen, med en ny fråga om Ubuntu.

Jag har uppgraderat till Ubuntu 20.04 och de första gångerna jag fick uppdateringar gick det smärtfritt. Nu får jag vid uppstart ett felmeddelande som lyder:
Felmeddelande skrev:Uppdateringsinformationen är inaktuell. Det kan ha orsakats av nätverksproblem eller av att ett förråd inte längre är tillgängligt. Uppdatera manuellt genom att välja "Visa uppdateringar" från indikatormenyn, och leta efter förråd som ger felmeddelanden.
När jag klickar på alternativet "Visa uppdateringar" får jag upp en ruta som berättar att "Programvaran på datorn är uppdaterad". Sen finns alternativen "OK" och "Settings & Livepatch..."

Vad är det som pågår och är det något att bry sig om?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppdatering - Felmeddelande

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Liknande har hänt mig ett gånger. Min tro är att om det inte upprepar sig ofta, kan man bortse från det.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Uppdatering - Felmeddelande

Inlägg av Lao Tzu »

Då avvaktar jag ett tag till och ser om det kommer någon uppdatering ändå. :)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Uppdatering - Felmeddelande

Inlägg av serafim »

Det händer ibland att nätverksprogramvaran tar extra lång tid på sig att få igång nätverket eftersom det beror av många andra program som startar och ibland måste vänta. Då kan demonen som kollar efter uppdateringar hinna starta och meddela att den inte kan få någon ny info om uppdateringar. Tidsstämpeln på sista kollen är för gammal och meddelandet dyker upp. Ha lite is i magen och vänta en stund. Det hände på en del installationer förr i tiden men har inte hänt på många år för mig men nu efter att ha installerat 20.04 har det hänt ett par gånger. Jag tänker kolla lite på beroenden mellan uppstartprogram och se om jag kan göra något åt saken. Troligen är det ett beroende mellan uppdateringsdemonen och nätverksuppstarten som fallerar. Jag har LivePatch påslaget och kan se på indikatorpanelen att det ibland tar tid innan den markerar att LivePatch har lyckats klura ut att inget behöver uppdateras. Jag har inte någon hög prioritet på det här så det kan ta ett tag innan jag gräver i det. Jag måste läsa på lite om analysverktyg i systemd först...
世良比無
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"