Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av oleg »

Hej!
Installerade för ngn månad sedan ovanst på en Acer Aspire 4810T med minne 3,8 GiB, processor Intel Core 2 Solo CPU U3500@1,40 GHZ.Först verkade allt fungera kanon men nu laggar t ex SVT play, EHFTV.com osv. Ljudet fungerar. Egna filmer i VCL fungerar. Vad kan va fel, tro? Hälsningar oleg
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av Osprey »

Som vanligt, prova "sudo alt-get -f install", för att vara säker på att allt som borde finnas finns....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av oleg »

Hej igen!
Tack Osprey! Känns nästan som att träffa på en gammal vän. Men svaret blir: sudo: alt-get: kommandet hittades inte Och då vet jag inte. Hälsningar oleg
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av Nemo »

Hej!
oleg skrev:Hej igen!
Tack Osprey! Känns nästan som att träffa på en gammal vän. Men svaret blir: sudo: alt-get: kommandet hittades inte Och då vet jag inte. Hälsningar oleg
Det beror på att en bokstav blivit fel i Ospreys kommando. Prova följande i Terminalen

Kod: Markera allt

sudo apt-get -f install
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av oleg »

Hej igen! Kommandot sudo apt-get -f install genererade att det fanns onödiga paket, som jag tog bort men det blev inte bättre. Det har flimrat förbi. Ett meddelande att en webbsida … Jag har inte hunnit se hela meddelandet. Firefox har jag uppdaterat/återställt. Det är konstigt för en tid snurrade allting hur bra som helst. Kan det va att datorn är för dåligt bestyckad? Den har några år på nacken. Den har HDMI och en tid kopplade jag den till en TV. Vore synd att inte kunna använda den till att se handboll. Hälsningar oleg
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av Osprey »

Det finns väldigt många orsaker det kan bero på och det svåraste är förmodligen själva felsökningen för att hitta vad det är som inte stämmer. Till exempel så kan det bero på att det finns något program installerat som tar alldeles för mycket resurser (cpu, minne etc), det kan bero på någon dålig drivrutin, det kan bero på någon systemparameter som blivit fel, etc. etc.

Genom att "apt-get -f install" funkar, så är det iallafall inte någon inkonsistens i systemet och ingen programvara som (uppenbart) saknas.

Allra enklaste sättet att få det att fungera snabbt och bra, är förmodligen att installera om Ubuntu, inklusive en formatering av root-partitionen. Det tar ju bara ungefär en halvtimme plus lite extra tid för inställningar och eventuellt installera något extra du behöver.

Om du har en separat home-partition så behöver du förmodligen inte heller ta någon backup på något, om du nu inte har lagt något extra på root-partitionen.

Dessutom kan du ju då välja om du vill installera 20.04 istället...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av oleg »

Hej igen! Tack jättemycket för era svar! Det låter spännande med 20.04 men tror ni denna datorn har kapacitet nog? Och 20.04 är väl 64 bitars? Men jag ska prova det är bara kul. Men det måste ligga nere till i nästa vecka, tyvärr. Tack så jättemycket så länge. Hälsningar oleg
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av Osprey »

Datorn ligger väl lite sådär på gränsen för det, men det är ju bara att prova och se hur det går. Eventuellt kan du ju prova med Lubuntu, så blir allt en liten bit snabbare...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av oleg »

Hej! Mycket annat är det men jag har hunnit göra flera ominstallationer. Både med 18.04 och 20.04 och Lubuntu 20.04. I Lubuntu fungerar det inte med Firefox. Nästan ok med Chrome men ändå inte. Vad jag kan förstå fungerar alla program, Writer osv. Hoppas jag inte är tjatig. Det känns kymigt att ge upp att kunna använda HDMI, som finns på den bärbara till en TV och kunna se handboll. Hälsningar oleg
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av Osprey »

Vad är det som inte funkar med Firefox i Lubuntu..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av oleg »

Hej! Tack för att du tar dig tid och bryr dig. Spela SVTplay och ehftv.com innebär att det laggar och så fryser bilden med Lubuntu 20.04. Jag har laddat ner Chrome från någon "garderob med klädhängare som ikon" i Lubuntu. Det fungerar nästan att se handboll. Men det laggar. Det gäller alla videor. Jag har en gammal söndrig bärbar dator med pajad hårddisk och tangentbord som inte fungerar, har Ubuntu 17.10 på ett usb-minne och usb-tangentbord. Fungerar timmavis att se video. Min fru har Ubuntu 16.04 på en annan gammal dator, som hon ser timmavis med serier. och handlar på nätet och Facebook bl a.. De versionerna tycker vi bäst om. Så har jag en ännu äldre med Ubuntu 20.04 till foton, 19" 5:4, aux till en gammal stereo med rör och suveränt ljud till Söndagsmorgon i P2. (+en med Win10). Hälsningar oleg
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av Osprey »

Prova och se hur det funkar med Opera som är en rätt snabb webläsare. Skulle inte den heller fixa det, så prova med någon av "lightweight" webläsarna, som t.ex NetSurf, Midori eller Hv3...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ubuntu Mate 18.04.5 32-bit laggar och tugggar

Inlägg av oleg »

Hej igen! Tack igen för hjälpen! Opera fungerar bäst hittills med Lubuntu för att se handboll på ehftv.com, bara man låter musen ligga stilla. I SVTplay finns någon bild-i-bild ruta som åker upp och ner och då stannar bilden i takt med att den försvinner och kommer fram, helt oanvändbart. Midori kan inte användas till html5 på Youtube. Det har varit trevligt med konversationen. Nu får det vara så här. Jag kan använda den här gamla datorn med HDMI. Tack för hjälpen. Med vänliga hälsningar oleg
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"