Vad har hänt med Ubuntu?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Vad har hänt med Ubuntu?

Inlägg av nisse2 »

Jag använder Ubuntu 20.04 LTS och har stora problem med Ubuntu som låser sig, senast med "kdenlive" några gånger och nästan hela tiden med "calc" (brukar använda "calc" med material (kalkyler) som är kopierat från nätbanken

Jag har en nyinstallation av Ubuntu sedan en tid tillbaka och jag har uppgraderat "calc" med senaste programvaran samt har en grafikdrivare "X.Org server" (öppen källkod, se bild) när den vanliga (NVIDIA) drivaren till mitt grafikkort ger "svart skärm" vid uppstart!

Som sagt har inte varit med sådana störningar med Ubuntu sedan länge sedan!

Min fråga, hur har ni andra det, har ni också "låsningar" med Ubuntu som är irriterande?

ps. och några idéer vad det kan bero på i så fall?
Bilagor
xorg.png
xorg.png (190.17 KiB) Visad 1414 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Vad har hänt med Ubuntu?

Inlägg av Osprey »

nisse2 skrev:Jag har en nyinstallation av Ubuntu sedan en tid tillbaka och jag har uppgraderat "calc" med senaste programvaran samt har en grafikdrivare "X.Org server" (öppen källkod, se bild) när den vanliga (NVIDIA) drivaren till mitt grafikkort ger "svart skärm" vid uppstart!
När den hänger sig, så prova med att starta om display-managern med trycka [ctrl][alt]->[back][/tt]. Du ska då bli utloggad och en display-manager ska starta.

Om detta funkar så är det något fel i antingen X11, eller i grafikkortets drivrutiner. Om det inte funkar, så prova med att trycka [ctrl][alt]->[f1][/tt] och logga där in och kör "sudo systemctl restart display-manager". Detta ska ge samma resultat.

Funkar det så här, förutom att du blir utloggad och måste logga in igen, så bör du prova med att byta ut "Nouveau" mot någon av Nvidias egna drivrutiner. Nvidia brukar vara bra på att fixa till drivrutiner som funkar fint i Linux, så det bör gå. Men ibland kan det vara så att en speciell version av en viss drivrutin, funkar inte för ett visst grafikkort. Då får man istället prova med en annan version osv.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad har hänt med Ubuntu?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Angående Calc, installerade du det som snap eller .deb-paket? Om du inte vet, kan du kolla genom:

which gnome-calculator

Om du har snappen, kan det vara värt ett försök att avinstallera den och installera via APT i stället:

snap remove gnome-calculator
sudo apt install gnome-calculator
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad har hänt med Ubuntu?

Inlägg av nisse2 »

Ok, tack för era svar - Osprey och Gunnar, ska prova!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"