installationsproblem: apt-key & gdebi

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: installationsproblem: apt-key & gdebi

Inlägg av gusnan »

anth skrev:Hur skiljer sig detta från PPA?
När jag läser på står det att apt update fungerar med PPA, men inte med DEB - vilket är argumentet för att man ska använda PPA.

Men det är just apt update som jag får att fungera med DEB, dessutom finns några fall när PPA slutat fungera för personen som satte upp den har slutat underhålla PPA:n.
Jag tycker det låter som begreppsförvirring - jag antar att dom som säger att apt update inte fungerar med deb helt enkelt pratar om en .deb-fil, vilket är EN version av ett program, och inte uppdateras av ett apt update/upgrade-kommando. Sedan så finns det ju förråd som uppdateras - PPA och icke-PPA - PPA är ubuntu-specifikt, men samma funktionalitet finns tillgänglig för standard-Debian och övriga Debian-varianter.
JoWa skrev:De flesta deb-paket lägger till ett PPA under installationen.
Ouch! Det där får vi väl hoppas att det inte är sant, då PPA är en Ubuntu-specifik grej, och inte ens Ubuntu / Canonical är särskilt glada i PPA'er längre...
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: installationsproblem: apt-key & gdebi

Inlägg av JoWa »

De flesta som jag har installerat, skulle jag väl ha skrivit, och det är inte så väldigt många. ;) Jag kommer endast på ett program som inte har lagt till ett PPA, Master PDF Editor. Opera frågar vid installation.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installationsproblem: apt-key & gdebi

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Jag kommer endast på ett program som inte har lagt till ett PPA,
"PPA" är inte en generisk term för förråd som låter dig hämta och uppdatera program via APT. Ett PPA är en speciell, av Launchpad tillhandahållen variant av ett sådant förråd.

Så gusnan har rätt i att det råder begreppsförvirring, men...
gusnan skrev:... och inte ens Ubuntu / Canonical är särskilt glada i PPA'er längre...
Var har du hört/läst det, och på vilket sätt skulle de vara mindre glada nu än tidigare?
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: installationsproblem: apt-key & gdebi

Inlägg av gusnan »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Var har du hört/läst det, och på vilket sätt skulle de vara mindre glada nu än tidigare?
Vet inte nu jämfört med tidigare, men Alan Pope (som tillhör Canonical) har åsikter om PPA'er här:
https://www.youtube.com/watch?v=x8MgktKqjsU

- hela videon är intressant, men PPA nämner han vid 4 minuter och framåt.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installationsproblem: apt-key & gdebi

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

gusnan skrev:Vet inte nu jämfört med tidigare, men Alan Pope (som tillhör Canonical) har åsikter om PPA'er här:
https://www.youtube.com/watch?v=x8MgktKqjsU

- hela videon är intressant, men PPA nämner han vid 4 minuter och framåt.
Okej, tack. Jo, den videon har jag faktiskt lyssnat på tidigare. Men sammanhanget är ju ett försvarstal för Snap Store som koncept för att tillgängliggöra program för användare. Jag uppfattar inte någon kritik av PPA-funktionen i sig, utan hans poäng är att PPA inte är kopplat till någon programkatalog, utan om du använder ett PPA för att göra ett program tillgängligt behöver du informera om adressen till PPAet någon annanstans.

Själv använder jag tillfälliga PPAn stup i kvarten, oftast för att testa olika saker, och emellanåt för att göra någon fix tillgänglig i förväg för den som rapporterade ett fel.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"