Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig [LÖST]

Inlägg av anth »

Sedan jag installerade Ubuntu 21.04 för fyra dagar sedan har Ubuntu hängt sig 3-4 gånger.
Det är för få gånger för att jag ska ha börjat felsöka ordentligt eller ens se ett mönster när felet uppstår, men det är definitivt tillräckligt många gånger för att det ska börja bli irriterande.

Hur det ska fungera:
När man klickar på "Activities" högst upp till vänster förminskas alla öppna fönster och visas samtidigt (jag har ingen aning om vad det kallas, åt oss kalla det "Activity-mode"). Sedan kan man klicka på det fönster man vill arbeta i och återgå till arbetet, eller klicka på "Activities" igen för att återgå till det man höll på innan man klickade.
Samma effekt kan nås genom att trycka Super-tangenten (Windows-tangenten).

Vad som händer:
Datorn går över i Activity-mode, d.v.s. alla fönster blir mindre och visas samtidigt.
Observera att jag INTE klickat på "Activities" eller tryckt på super-tangenten; datorn går över i Activity-mode plötsligt, oväntat och utan anledning.
Det går sedan inte att lämna Activity-mode oavsett var man klickar eller vilken tangentkombination man trycker.
Jag kan stänga fönster i Activity mode precis som vanligt.
Jag kan öppna nya program genom att klicka på någon favorit på dashboarden - men de öppnas givetvis som små fönster i Activity mode så jag kan inte göra något med dem.
Ibland har jag kommit åt Setting-menyn högst upp till höger så jag kan stänga av datorn. Vid andra tillfällen har det krävts kall-start.

Vad kan jag göra?
- Någon som känner igen problemet, alternatvivt vet vad det beror på?
- Någon som har förslag på något att installera/avinstallera? (det här är fortfarande en ny installation så jag har inte hunnit göra så mycket, dessutom inträffade första kraschen en kvart efter nyinstallationen, vilket definitivt var innan jag hunnit installera något mer än det vanliga sudo apt upgrade/update).
- Någon som har förslag på vad jag kan testa nästa gång datorn hänger sig?

Jag är ganska säker på att jag testade CTRL+ALT+F3 för att komma åt en TTY och det fungerade inte.
Jag fick lite tips av @Osprey förra veckan på lite loggar o likn. när min förra installation började krångla. Har inte hunnit börja titta på loggar, ska göra det nästa gång det hänger sig.

Under Ubuntu-installationen bockade jag för att den skulle installera allt (har ingen aning om hur mycket extra den installerar, men jag kan se videos, vilket jag inte kan om jag kör minimal installation).

Jag har kört Wayland, eftersom det är default i 21.04, jag ska växla över till Xorg och se om det blir någon skillnad.
Senast redigerad av 1 anth, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av Osprey »

Några sådana här "funktionaliteter" känner jag inte till i Ubuntu (och inte heller i Mint som bygger på det).

En hängning är ju mycket svårare än en krasch, eftersom hängningen oftast bara beror på att "något inte skett som det borde". En krasch är mycket lättare, för då har du en felstatus och kan söka på var den skedde och vad den berodde på...

Nu kör jag själv inte Wayland, utan nöjer mig med Xorg (Ubuntu 20.04) än så länge...

Hängningar är svåra, men kör du Ubuntu 21.04 dvs. "Cutting Edge" (förutom Fedora då) så får du nog finna dig med att det kan hända lite saker. Vill man "vara med i toppen", dvs. nyaste nya, så kommer det alltid vara lite som inte riktigt funkar....

Alternativet är ju att som att Ericsson och Volvo, köra SuSE (SLED/SLES) eller RedHat. Det är system som alltid är väldigt väl utprovade under många år, men som inte innehåller speciellt mycket av "nyheterna". Ibland kan det bli problem med support av nyare hårdvara, men för det mesta så bara det "tuffar och går". Men med en ofta flera år gammal release (precis som Windows)....

Ctrl-Alt-F3 kan ta dig förbi problemen om det är din egen operativsystemsmiljö som krånglar, ofta något grafiskt. Men krånglar själva operativsystemet så är det ofta svårt att få kontroll med det också. På den tiden jag körde VAX/VMS (sedermera OpenVMS) så fanns på VAX:arna alltid möjligheten att trycka Ctrl-P och på så sätt gå ner i console-mode, som var "datorn direkt", utan operativsystem. Där kunde man då ställa lite direkta frågor till datorn om hur operativsystemet mådde. Alltså ungefär som att gå direkt ut i BIOS/EFI och fråga om operativet...

Men ska man köra "Cutting Edge" (ungefär "det nyaste av det nya"), så får kan man förvänta sig i att man man ibland är en del av utvecklingsprocessen... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av anth »

Osprey skrev:Några sådana här "funktionaliteter" känner jag inte till i Ubuntu (och inte heller i Mint som bygger på det).
Eftersom "Activities" är en del av GNOME är det nog enklare att lösa det genom att köra någon annan flavour som Kubuntu eller Xubuntu, alternativt bara installera något annat skrivbord i Ubuntu.

Just nu är jag dock mest nyfiken på om detta är något som även drabbar andra, d.v.s. om det är en bug eller inte.
Osprey skrev:Men ska man köra "Cutting Edge" (ungefär "det nyaste av det nya"), så får kan man förvänta sig i att man man ibland är en del av utvecklingsprocessen... ;D
Jag tycker om att leva farligt - sitta längst fram i bilen och sticka ut huvudet genom fönstret för att känna fartvinden. :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

anth skrev:Just nu är jag dock mest nyfiken på om detta är något som även drabbar andra, d.v.s. om det är en bug eller inte.
En sak du kan göra är att skapa en extra användare, logga in som den användaren, och se om det hänger sig då också. Om inte, så är det något i $HOME som ställer till det för din huvudanvändare.
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av anth »

Gunnar Hjalmarsson skrev:En sak du kan göra är att skapa en extra användare, logga in som den användaren, och se om det hänger sig då också. Om inte, så är det något i $HOME som ställer till det för din huvudanvändare.
Får prova det.
Installerade 21.04 på jobbet, men det är ju inte en arbetsdator som jag sitter framför hela tiden (och det kan ta flera timmar mellan krascherna hemma).
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av Osprey »

anth skrev:Eftersom "Activities" är en del av GNOME är det nog enklare att lösa det genom att köra någon annan flavour som Kubuntu eller Xubuntu, alternativt bara installera något annat skrivbord i Ubuntu.

Just nu är jag dock mest nyfiken på om detta är något som även drabbar andra, d.v.s. om det är en bug eller inte.
Jag kör ju just nu Mint 20.1 (Ulyssa), mest för att det är ett lugnt och enkelt system på sin vanliga dator där man fixar det mesta. För tillfället kör jag LXDE på burken, även om jag skulle köra både Cinnamon och MATE (som jag tycker om), bara för att jag inte behöver något speciellt märkvärdigt. Mycket av det jag behöver, fixar jag ju i terminalen ändå...

Att jag en gång i tiden släppte Ubuntu och gick över till Mint, berodde på Unity... som jag iofs kan använda, men som inte känns som något för oss "nördar", kanske för vanligt folk, vet inte....
anth skrev:
Osprey skrev:Men ska man köra "Cutting Edge" (ungefär "det nyaste av det nya"), så får kan man förvänta sig i att man man ibland är en del av utvecklingsprocessen... ;D
Jag tycker om att leva farligt - sitta längst fram i bilen och sticka ut huvudet genom fönstret för att känna fartvinden. :)
Men sedan så har jag också Fedora, CentOS och OpenSuSE installerat för att se lite vad som händer och samtidigt kunna prova alla script jag gör i olika miljöer. Ubuntu har jag ju lite koll på härifrån, förutom att Mint är ett rent derivat av Ubuntu....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av anth »

Osprey skrev:Jag kör ju just nu Mint 20.1 (Ulyssa), mest för att det är ett lugnt och enkelt system på sin vanliga dator där man fixar det mesta. För tillfället kör jag LXDE på burken, även om jag skulle köra både Cinnamon och MATE (som jag tycker om), bara för att jag inte behöver något speciellt märkvärdigt. Mycket av det jag behöver, fixar jag ju i terminalen ändå...

Att jag en gång i tiden släppte Ubuntu och gick över till Mint, berodde på Unity... som jag iofs kan använda, men som inte känns som något för oss "nördar", kanske för vanligt folk, vet inte....
När jag började med Linux för två år sedan var det på min bärbara - och du vet hur proprietär hårdvara kan vara.
Ubuntu var den tredje eller fjärde valet av distron, men den första som fungerade felfritt på datorn.
Sedan gav jag mig tusan på att lära mig GNOME (mest för att det är svårast för Windows-användare) och sedan har jag bara blivit kvar.
Osprey skrev:Men sedan så har jag också Fedora, CentOS och OpenSuSE installerat för att se lite vad som händer och samtidigt kunna prova alla script jag gör i olika miljöer. Ubuntu har jag ju lite koll på härifrån, förutom att Mint är ett rent derivat av Ubuntu....
Jo, jag testar ju ockå olika distros hela tiden, sedan har det blivit att man stannat kvar med Ubuntu/GNOME mesta av lathet och gammal vana.
Fortsätter Ubuntu krångla så byter jag nog.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av Osprey »

anth skrev:När jag började med Linux för två år sedan var det på min bärbara - och du vet hur proprietär hårdvara kan vara.
Ubuntu var den tredje eller fjärde valet av distron, men den första som fungerade felfritt på datorn.
Sedan gav jag mig tusan på att lära mig GNOME (mest för att det är svårast för Windows-användare) och sedan har jag bara blivit kvar.
Jag började med Unix för ungefär 35 år sedan och föll sedan in på Linux efter all krånglig början med Redhat och Slackware... och om man så ska säga FreeBSD och OpenBSD, som inte är Linux....
anth skrev:Jo, jag testar ju ockå olika distros hela tiden, sedan har det blivit att man stannat kvar med Ubuntu/GNOME mesta av lathet och gammal vana.
Fortsätter Ubuntu krångla så byter jag nog.
Jag har en grund från Unix (Solaris, HP-UX, AIX och Tru64), och har sedan levt med Linux länge. Har jobbat mycket med Ubuntu, SuSE (SLED&SLES) och RedHat (+CentOS och Fedora)....

Och en gång i tiden var jag riktig nörd inom VAX/VMS och visste precis ur man "trappade över" inom systemtjänsterna och visste vad man skulle göra..... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av anth »

Efter Gunnars förslag att testa med en annan användare (om något blivit skadad i home-katalogen) så överreagerade jag lite och ominstallerade i onsdags.
Efter att ha kört flera dagar utan problem tänkte jag nästan rappotera detta som löst - men igårkväll hängde sig datorn igen.
Nu var jag dock lite mer förberedd.

1. Datorn hänger sig i "Activity"-läget, d.v.s. det läge man hamnar i om man klickar på "Activities" eller trycker på Super-tangenten (windows-tangenten).

2. Jag har inte medvetet klickat på "Actvities" eller tryckt Super-tangenten (det är därför jag har varit så förvirrad över när felet uppstår).

3. Felet verkar uppstå om man omedvetet klickar på "Activities". Med det menar jag:
Säg att man har texteditorn maximerad, skriver en text, markerar hela texten för att kopiera till ett annat program, markerar genom att föra musen till nedre högra hörnet av texten, hålla in musknappen och dra musen över texten till övre vänstra hörnet.
Är man lite slarvig så släpper man inte musknappen förrän muspekaren är uppe i vänstra hörnet över "Activities" - då hänger sig datorn.

4. Normalt när man klickar på "Activities" ska ett sökfält öppnas ovanför fönsterna. Detta sökfält visas inte när datorn hänger sig (så "hängningen" inträffar innan den visas).

5. Första hängningen inträffade redan ett par minuter efter första nyinstallationen, så det var inget utom Ubuntu installerat när datorn hänger sig.

6. Det är bara själva GNOME-skrivbordet som hänger sig:
- Dash i vänsterkanten fungerar, men hjälper inte då skrivbordet hängt sig.
- Överkanten med klocka, kalender, på/av fungerar så jag kan stänga av datorn kontrollerat.
- CTRL+ALT+F3 fungerar så jag kommer åt TTY.
- Är man i TTY-mode fungerar CTRL+ALT+F1 så jag kan logga in igen - men skrivbordet har fortfarande hängt sig.

Om jag, i terminalen skriver:
$ jornalctl
kan jag se att jag har flera felmeddelanden som verkar ha med hur saker visas på skärmen.

Den enkla lösningen på problemet: sluta vara så slarvig när man trycker ner musknappen.
Men jag vill veta vad jag ska göra om jag slarvar igen.
Hur startar jag om skrivbordet?
Räcker det med:
$ killall gnome-shell
$ gnome-shell
?

Hur gör man om man vill starta om Wayland?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av Osprey »

anth skrev:Räcker det med:
$ killall gnome-shell
$ gnome-shell
Förmodligen eller alltså kanske, eller kanske inte... Jag är inte alls hemma på gnome-shell, kör själv LXDE och har kört Gnome2 och lite annat förut. Plus XFCE och Fluxbox och lite annat...

Men eftersom du sannolikt ändå kommer att bli utloggad, så är det möjligtvis lika bra att starta om hela Display Managern..?

Gnome-shell (Gnome3) kan jag väldigt dåligt, så exakt hur du gör vet jag inte.

Kanske "som vanligt med":

Kod: Markera allt

sudo systemctl restart display-manager
...men jag vet inte....

Givetvis bör du kunna köra en kill på X11 också....

Läge för testningar..... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag skulle helt enkelt starta om datorn i den situationen. Möjligen går det att rätta till på något enklare sätt, men de olika GNOME-komponenterna är såpass inflätade i varandra att det kanske inte är möjligt.

Hursomhelst, eftersom du ser felet på en ny installation, och kan beskriva stegen för att upprepa problemet, tycker jag det låter som läge för en felrapport.

ubuntu-bug gnome-shell
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av anth »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag skulle helt enkelt starta om datorn i den situationen. Möjligen går det att rätta till på något enklare sätt, men de olika GNOME-komponenterna är såpass inflätade i varandra att det kanske inte är möjligt.

Hursomhelst, eftersom du ser felet på en ny installation, och kan beskriva stegen för att upprepa problemet, tycker jag det låter som läge för en felrapport.

ubuntu-bug gnome-shell
Nja, det är tyvärr mer komplicerat än så.
Jag har två stationära maskiner:
- Den ena är min "hemdator" - i praktiken den dator jag använder dagligen när jag är hemma. Den är stabil och när jag blåste om den för någon vecka sedan var det första gången på två år.
Den andra är min "testdator" - där testar jag all möjlig skit och en installation överlever sällan mer än ett par månader på den.

Jag kan alltså inte återskapa problemet på testdatorn.
Den enda förklaringen jag har är att det skulle vara hårdvaran på hemdatorn - men det verkar jättekonstigt då hemdatorn kört Ubuntu i två år utan problem.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Förstår. I det läget är det förstås inte helt enkelt att få någon utvecklare att engagera sig, särskilt som problemet inte framstår som jätteallvarligt.
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av anth »

Av en helt annan anledning bytte jag från Wayland (default i 21.04) till Xorg för ett par veckor sedan.
Problemen med att Activities hänger sig har försvunnit sedan dess.
Jag kan inte svära på att det är Wayland som är boven i dramat, för jag gör så många kkonstiga saker med datorn - men problemet får ses som löst och jag tänker inte testa Wayland igen förrän till hösten när 21.10 kommer.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ubuntu 21.04 "Activities" hänger sig

Inlägg av JoWa »

anth skrev:Jag kan inte svära på att det är Wayland som är boven i dramat, för jag gör så många kkonstiga saker med datorn - men problemet får ses som löst och jag tänker inte testa Wayland igen förrän till hösten när 21.10 kommer.
Inga problem med Aktiviteter och Wayland här, varken i min verkliga burka, eller i den virtuella, som nu har Impish Indri.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"