Behöver Ubuntu fler repositories?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Behöver Ubuntu fler repositories?

Inlägg av anth »

En av anledningarna till att jag valde Ubuntu var att det finns väldigt många paket i dess repositories.
Jag trodde att om jag valde en distro med mindre repositories skulle jag missa massor med program.
Nu har jag lärt mig att även om jag hela tiden installerar och testar all möjlig skit så är det inte speciellt många program jag verkligen behöver - och de jag behöver finns i alla distros.
För mig ligger Ubuntus styrka i stödet för proprietära drivers så jag kan köra Ubuntu på all hårdvara. Och att Ubuntus repositories är förhållandevis nya (jämfört med Debian).
Nu tycker jag lika illa om både proprietär hårdvara som mjukvara, men ibland måste man gilla läget och arbeta med det man har. Fick jag välja skulle jag dock alltid använda fria och öppna produkter.

Skulle Ubuntus repositories inte räcka till har jag PPA, AppImage, Flatpak och snap (jag använder dem allihopa).
Kort sagt finns det nog ingenting som jag inte kan installera i Ubuntu.

Ändå finns det persaoner som inte är nöjda.
De tittar på AUR (Arch linux User Repositories) som faktiskt innehåller allt.
Just nu finns det TVÅ försök att ge Ubuntu (Debian) samma sak som AUR.
Bägge är så nya att de inte ens kan kallas beta, så det är lite svårt att avgöra vad de kommer leda till.

Pacstall (som är en ordlek med pacman, som är Arch motsvarighet till apt.
https://github.com/pacstall/pacstall

DUR, Debian User Repositories, en ordlek med AUR.
https://dur.hunterwittenborn.com/

Behöver vi fler och mer repositories?
Jag vet, vem som helst får göra vad som helst i Linux och blir det bra börjar folk använda det. Det är så Linux utvecklas.
Men vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Behöver Ubuntu fler repositories?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

anth skrev:För mig ligger Ubuntus styrka i ... att Ubuntus repositories är förhållandevis nya (jämfört med Debian).
Det där en sanning med så stor modifikation att det nästan inte stämmer. :)

Flertalet APT-paket i Ubuntus utvecklingsversion är av samma version som i Debian "unstable". Oftast byggs de från exakt samma källkod.

När det gäller senaste stabila Debian-versionen, bör den jämföras med senaste Ubuntu LTS. I båda fallen släpps nya versioner vartannat år, och både Debian och Ubuntu tillämpar en hög tröskel för paketuppdateringar som inte är direkta bugg- eller säkerhetsfixar. Stabilitet anses viktigare än att erbjuda senaste versionen av allting.

Och det är där snappy, flatpak m.fl. kommer in. De teknikerna för programdistribution är ett sätt att äta kakan och ändå ha den kvar.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"