formatera utan att installera? + windows

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

formatera utan att installera? + windows

Inlägg av lasseroth »

Jag tänker ge bort min stora dator till mitt barnbarn.
Just nu finns Ubuntu på datorn.
Jag har inget Windows 10 att installera, men skulle vilja över den ren/formaterad och klar för en windows-installation. Jag har ju alltid formaterat genom att installera ny Ubuntu, men detta är ju annorlunda. Något att tänka på?
Jag tittar för att se om jag kan köpaett windows 10 och installera. Verkar vara en djungel. Företag som vill ha150:- för helt digitalt. ladda ner en iso och nyckel, medan ett annat företag vill ha 1500:- för W på skiva. Obegripligt
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: formatera utan att installera? + windows

Inlägg av anth »

Min erfarenhet är att Widnows inte klarar av Liunx filformat, som EXT4, BTRFS, ZFS, ...
Jag har för mig att gparted finns på Ubuntus installations-iso.
Kör gparted och ta bort alla Ubuntupartitioner.
Finns det inga EXT4-partitioner och liknande brukar det gå lätt som en plätt att installera Windows.
Det viktiga är alltså inte att formattera för windows, utan att inte formattera för Ubuntu. :)
Det är därför man installerar Windows först vid dualboot.

Du behöver inte köpa windows för att installera det längre.
Har det funnits en riktigt Windows 10-licens på datorn tidigare, finns datorns "hårdvarusignatur" i Microsofts databas och man får sin gamla licens när man installerar på nytt - förutsatt att man inte bytt ut alltför mycket hårdvara i datorn.

Har man ingen Windows 10-licens är det fortfarande lagligt att installera Windows 10/11.
Det enda som händer är att det står på skärmen att det inte finns en windowslicens på datorn och att vissa funktioner för att ändra utseende är avstängda. Står man ut med det är det bara att köra.

Vill man ändå ha en Windows-licens föreslår jag att man köper en OEM-licens, de brukar kosta ett par hundralappar.
OEM-licenser är lite av en gråzon. De är inte olagliga, men Microsoft tycker inte om att man köper/säljer licenser i andra hand.

För att installera Windows behöver du redan en Windows-dator för att skapa ett installationsmedia.
Jag har aldrig lyckats göra ett Windows 10 installationsmedia i Ubuntu. Om någon vet hur man gör får ni gärna berätta hur.
Man behöver också ett USB-minne på minst 8 GB (Windows tar mer plats än Linux på alla sätt och vis).

Googla: download windows 10
Du borde komma till en sida liknande denna:
https://www.microsoft.com/sv-se/softwar ... ndows10ISO
Observera att Microsofts hemsida känner av om man kör Windows eller Ubuntu, så man kommer till lite olika sidor beroende på vad man har på datorn.
Och du ska alltså surfa till sidan på en Windowsdator.
På sidan ska man kunna ladda ner en fil som heter: MediaCreationTool22H2.exe eller något liknande.

Kör MediaCreationTool på en Windowsdator och följ instruktionerna.
Svårare än så är det inte.

Räkna med att Windowsinstalltionen tar mycket längre tid än Ubuntuinstallationen.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: formatera utan att installera? + windows

Inlägg av eson57 »

anth skrev:Det enda som händer är att det står på skärmen att det inte finns en windowslicens på datorn och att vissa funktioner för att ändra utseende är avstängda. Står man ut med det är det bara att köra.
Njaee... inte riktigt sant. Windows slutar fungera efter "testperioden" på 2 eller 3 månader.
För att installera Windows behöver du redan en Windows-dator för att skapa ett installationsmedia.
Jag har aldrig lyckats göra ett Windows 10 installationsmedia i Ubuntu. Om någon vet hur man gör får ni gärna berätta hur.
Windows installations-USB gör man enkelt med WoeUSB-ng, på Linux.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: formatera utan att installera? + windows

Inlägg av anth »

eson57 skrev:
anth skrev:Det enda som händer är att det står på skärmen att det inte finns en windowslicens på datorn och att vissa funktioner för att ändra utseende är avstängda. Står man ut med det är det bara att köra.
Njaee... inte riktigt sant. Windows slutar fungera efter "testperioden" på 2 eller 3 månader.
Fel
Windows 7 slutade fungera, men Windows 10/11 har inte den spärren, däremot begränsas Windows:
- Man får inte ändra utseende (smaksak om det är viktigt)
- Det står på skrivbordet att man inte har en licens och man får ständiga påminnelser om att man ska skaffa licens.
- Det är "lagligt" för privatpersonser, d.v.s. Microsoft kommer inte att kräva betalning om man blir påkommen. Företag och organisationer däremot måste betala.

Windows server 2016/2019 har en spärr efter 120 dagar, men den går att komma runt (nollställa 120-dagars timern) i Registry.

Det man däremot ska vara lite försiktig med är att köpa billiga Windowslicenser online.
Där kan man bli blåst om man köper på fel sajt:
https://www.youtube.com/watch?v=9pZDc6eOLyw
https://www.youtube.com/watch?v=6zftleZw6HM
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: formatera utan att installera? + windows

Inlägg av anth »

eson57 skrev:
anth skrev:För att installera Windows behöver du redan en Windows-dator för att skapa ett installationsmedia.
Jag har aldrig lyckats göra ett Windows 10 installationsmedia i Ubuntu. Om någon vet hur man gör får ni gärna berätta hur.
Windows installations-USB gör man enkelt med WoeUSB-ng, på Linux.
Tackar!
Ska testa så fort jag får tid.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"