Snap firefox bug?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Snap firefox bug?

Inlägg av anth »

Jag kör Ubuntu 22.10 för tillfället.

Normalt brukar jag installera via terminalen, men just nu håller jag på och leker lite med Ubuntu Software (den orangea väskan med ett vitt A på).

Antingen kan man söka efter något som inte är installerat, t.ex. Chromium, och man kan trycka på en grön knapp där det står install.

Eller så söker man efter något som är installerat, t.ex. LibreOffice Write, och man kan trycka på en röd soptunna för att avinstallera.

Söker jag Firefox händer något oväntat.
Jag får upp en lista med olika alternativ, varav ett är Firefox-ikonen med en bock till höger för att visa att det är installerat.

Klickar jag på Firefox-ikonen (som är installerad) kommer jag till en sida där jag kan installera Firefox (den gröna knappen) - INTE avinstallera (den röda soptunnan).

Jag tyckte att det var så konstigt att jag installerade GNOME Software, men det är likadant där: jag söker efter Firefox, klickar på Firefoxikonen som visar att Firefox är installerat - och kommer till en sida kan jag kan installera Firefox.

Klickar jag på installera så "installeras" Firefox (fastän det redan är installerat), men nu ändras ikonen till en röd soptunna.

Klickar jag på den röda soptunnan så avinstalleras Firefox, och finns inte kvar på datorn.

Någon som vet vad som händer?

Återgå till "Installation och uppgradering"