Grub: no such device

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Grub: no such device

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har en dator med två hårddiskar. På den ena är Linux mint 19 installerat och det fungerar som det ska.
På den andra finns Linux mint 17 och windows 7. Jag använder nästan alltid Linux mint 19, men för några veckor sedan hade jag igåg windows, och då funkade det. Men igår gick det inte att starta windows. Alla alternativ finns med i Grubmenyn, men när jag väljer windows så får jag ett felmeddelande där det står
fel: no such device: EA42633F4263101D

och sen hoppar den tillbaka till grub. Jag testade att starta Linux mint 17 som är på samma hårddisk som Windows, och det blir samma fel där. Det är som att hårddiskens UUID har ändrats.
Jag provade med update-grub, men det ändrar ingenting. Windows och Linix mint 17 finns ändå kvar i grubmeny efter det, men de går inte att starta.
Vad gör man åt det, och vad kan ha orsakar problemet?
Kan windows 7 ha gjort någon uppdatering sist jag hade igång det som har orsakat det här?

En annan underlig grej i sammanhanget som har hänt då och då länge, är att Linuxmint 17 startas vid uppstart, det är som att den ibland struntar i att starta från den första hårddisken. Kan det vara något glapp nånstans?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Grub: no such device

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag skrev om en relativt färsk grub-ändring i det här inlägget. Vet inte om det påverkar dual boot tillsammans med Windows, dock.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grub: no such device

Inlägg av Henrik Jansson »

Nu funkar det igen.
Jag kopplade bort hårddisken med Linux mint 19 på och startade, då kom den gamla grubmenyn upp från den inkopplade hårddisken med linuxmint 17 och windows på, och därifrån kunde jag starta windows. Jag kollade då UUID i windows på windows partitionen, och det visade en annan siffra än den jag fick när jag kollade UUID i Linuxmint 19.

Efter det kopplade jag in den nyare hårddisken med linux mint 19 på och startade. Den senaste Grubmenyn kom då upp som vanligt och då kunde jag plötsligt starta windows.

Kan det här bero på någon uppdatering som windows gjorde senast jag hade igång den? Nu när jag fick igång windows igen så fortsatte den en stund med nån uppdatering.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"