Ingen kontakt mellan dator och bildskärm

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Ingen kontakt mellan dator och bildskärm

Inlägg av ErikH »

Hej.
Jag har köpt en begagnad Dell stationär dator. När jag kopplar den till min bildskärm, Lenovo Thinkvision, med VGA får jag ingen kontakt mellan dator och bildskärm. Så länge jag hade den tidigare datorn, en Lenovo, fungerade allt fint med VGA-kopplingen. Vad bör jag göra? Det finns sk monotorportar både på datorn och på bildskärmen. Kan jag lösa problemet genom att skaffa en sådan kabel?

Lördagshälsningar
Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ingen kontakt mellan dator och bildskärm

Inlägg av Osprey »

Första tanken är att det är något fel på kabeln eller kontakten i skärmen eller datorn. Prova med en ny/annan kabel och då gärna något annat än VGA...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Ingen kontakt mellan dator och bildskärm

Inlägg av ErikH »

Nu har jag skaffat kabel med displayportar. Det hjälpte inte.Fortfarande ingen bild på skärmen, men den startar som vanligt innan den går över i "energy save mode". Jag lutar åt att det är något krångel med datorn jag köpt. Jag har skickat en fråga till säljaren, som är ett välkänt företag som säljer genomgången och testad begagnad utrustning. Vi får se vad de svarar.

/Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ingen kontakt mellan dator och bildskärm

Inlägg av Osprey »

Om du vill testa mer själv så kan du starta upp den i "recovery mode" genom att välja "Avancerade flaggor..." i Grub-menyn.

En vanlig text-terminal ska då starta upp, utan någon egentlig grafik. Sedan kan du gå utt till "Root-prompt" som är ett alternativ i den text-meny du får upp.

Där kan du sedan köra startx och se om den skriver ut något fel...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"