Jag måste köra SETUP varje gång jag startar datorn

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Jag måste köra SETUP varje gång jag startar datorn

Inlägg av ErikH »

Jag har köpt en för mig ny dator, en begagnad DELL Precision T1650. Windows 19 förinstallerat och jag har vid sidan installerat Ubuntu 22.04.

Vid varje start av datorn kommer jag inte vidare med mindre än att jag trycker F2 och går in i SETUP. Under Boot Sequence får jag fram Boot List Options. Där är Legacy markerat och jag byter till UEFI. Därefter klickar jag på Apply och sedan Exit. Datorn startar om och jag kommer till GNU GRUB och sedan vidare till Ubuntu, om jag inte väljer något annat.

Så här kan jag ju hålla på, men jag tar gärna emot tips hur jag kan göra processen snabbare och mer självgående.

Hälsningar
Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Jag måste köra SETUP varje gång jag startar datorn

Inlägg av Osprey »

Exakt vad det beror på vet jag inte, men jag antar att du sparar ändringarna när du kör Apply/Exit..? Jag tror inte att det går att göra Apply utan att också spara det...

Isåfall hade jag installerat det mycket trevliga programmet grub2win i Windows och provat om det inte funkar bättre sedan...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Jag måste köra SETUP varje gång jag startar datorn

Inlägg av ErikH »

Tack för tipset: Jag har installerat Grub4Win. Jag får det inte att göra riktigt som jag vill, dvs gå direkt till Ubuntu utan att begöva passera Setup, men jag får läsa in mig på finesserna i programmet.
/Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Jag måste köra SETUP varje gång jag startar datorn

Inlägg av Osprey »

Själva konfigurationen av Grub finns ju i "/etc/default/grub" och där anger "GRUB_DEFAULT" vilket operativsystem som ska starta upp och normalt så är "0" (noll) det lokala Ubuntu.

Med "GRUB_TIMEOUT" kan du ange hur många sekunder det ska dröja innan det startar upp. Meningen med detta är alltså att du ska ha möjlighet att välja något annat operativsystem om du vill. Själv kör jag med "GRUB_TIMEOUT=10".

Om du ändrar någon inställning här, så måste du köra "sudo update-grub" för att det ska bli aktivt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Jag måste köra SETUP varje gång jag startar datorn

Inlägg av ErikH »

Jag vet nu varför mina ändringar i SETUP inte "fastnade". Backup-batteriet på moderbordet hade gjort sitt. Nu är det bytt och datorn startar utan att behöva gå via SETUP.
/Erik
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"