Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Problem med att spela musik, film osv.
stenbod
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 dec 2006, 13:25
Ort: Göteborg

Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av stenbod »

Spotify har idag släppt en ny version med nya sociala funktioner och möjligheten att köra sitt egna musikbibliotek genom spelaren, läs mer här http://www.spotify.com/se/blog/archives ... eneration/

En mycket efterlängad funktion, iallafall från min sida.

Tyvärr fungerar det inte att spela de importerade låtarna i Spotify genom wine i Ubuntu. Man får meddelandet "File is an unsupported format. Click here for information". På spotifys informationssida för installation under wine kan läsas följande:
Local Files
Spotify uses the system-supplied MP3 decoder on all platforms, and during our limited testing we found the Wine decoder to be excessively unstable on quite a few MP3 files, including some from our purchase partners. We are therefore blocking codecs with the identifier “WINE-MPEG3″ until the Wine system works satisfactorily.
Hur ska man tolka det här? Kommer det inte fungera alls? Går det att gå runt på något sätt? Funkar det för er?
mellanslag
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2009, 21:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av mellanslag »

Funkar inte för mig heller :(
kör ubuntu 9.04
spindelharpan
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 okt 2009, 20:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av spindelharpan »

Jag kommer inte in på facebook heller.
stenbod
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 dec 2006, 13:25
Ort: Göteborg

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av stenbod »

Facebook fungerade för mig efter ett par försök. I värsta fall är det bara att gå in i en windowsdator och fixa kopplingen.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av pun »

Hittar ingen nedladdningslänk från Spotify däremot i diskussionstråden.

Här är en "säker"...
http://download.cnet.com/Spotify/3000-2 ... 12348.html

Testing.... ;)
GH68
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 aug 2009, 08:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av GH68 »

För min del läste Spotify in mp3-filerna felfritt, men sedan går de inte att spela utan ger felmeddelandet att filtypen inte stöds. Vilket ju stämmer väl med vad Spotify säger på hemsidan... Dystert att behöva vänta tills detta kan bli fixat i Wine, det känns som om det kan dröja? Jag har dock hittat en länk till någon som har fått det att funka: http://blog.mrfjo.org/2010/04/27/how-i- ... -on-linux/
beerskij
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 apr 2010, 10:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av beerskij »

Jag har också problemet med Facebook. Det har att göra med att Spotify använder sig av Internet Explorer för detta, så jag testade att lägga till IE7 support i Wine med hjälp av Winetricks.

Innan dess kunde jag inte komma förbi rutan där användarnamn och lösenord ska ange, men efter jag lagt till IE7 kommer jag dit där man ska acceptera användaravtal och att Spotify får tillgång till ens privata information. Klickar där på tillåt, men sedan händer inget.

Hur ser det ut för er andra?
liftarn
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 mar 2008, 00:46
OS: Ubuntu

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av liftarn »

Jag lyckades få in användarlistor och deras spellistor efter några försök. Man får ta om varje steg i sammankoppling med Facebook men till slut funkade det.
Däremot kan jag fortfarande inte dela ut till Facebook.
spindelharpan
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 okt 2009, 20:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av spindelharpan »

Men med facebook så måste man först logga in på en windows dator och logga in på sitt konto. Sedan så är man inloggade och får kompisars listor automatiskt. Det får ialla fall jag. :(
Det lokala biblioteket har jag inte lyckats knäcka än.
Användarvisningsbild
Xappe
Inlägg: 463
Blev medlem: 16 dec 2005, 20:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Uppsala

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av Xappe »

Vad gäller Facebookkopplingen kan man göra det genom att logga in på spotify.com (man behöver alltså inte använda windows för detta).
vanum est vobis ante lucem surgere
Torandi
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 jan 2007, 16:00

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av Torandi »

Hacket för att få mp3 att funka i wine är att lura spotify att det inte alls är wines mp3-decoder. Tyvärr finns det en anledning till att de har stängt av den.
Jag testade att använda den och spotify krashade efter i genomsnitt 10 sekunder av mp3-uppspelning...

Lösning på mp3-problemet
Fick tips av en polare på spotify om en lösning som funkar för det mesta:

Kod: Markera allt

 $ wget http://winezeug.googlecode.com/svn/trunk/winetricks
$ sh winetricks wmp9
$ cd ~/.wine/drive_c/windows/system32
$ mv winemp3.acm winemp3.acm.orig
$ ln -s l3codeca.acm winemp3.acm
$ winecfg
(in Libraries, add winemp3.acm)
Restart spotify.
OlaJanson
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 jan 2009, 13:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Göteborg

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av OlaJanson »

Jag har precis uppdaterat till 10.04 och då uppstår ett annat underligt problem: efter varje låt så sänks volymen till noll -- inte spotifys eget volymreglage utan ubuntus. Helt crazy. Jag har ingen aning om hur jag skall lösa det.

Jag har dessutom försökt klippa in koden i föregående inlägget utan framgång. Den installerar windows mediaplayer i wine men det hjälper inte mycket när jag skall spela mp3:orna i Spotifys lokala bibliotek. Kanske har jag gjort något fel...

Någon som vet?
Ola
Torandi
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 jan 2007, 16:00

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av Torandi »

OlaJanson skrev:Jag har precis uppdaterat till 10.04 och då uppstår ett annat underligt problem: efter varje låt så sänks volymen till noll -- inte spotifys eget volymreglage utan ubuntus. Helt crazy. Jag har ingen aning om hur jag skall lösa det.

Jag har dessutom försökt klippa in koden i föregående inlägget utan framgång. Den installerar windows mediaplayer i wine men det hjälper inte mycket när jag skall spela mp3:orna i Spotifys lokala bibliotek. Kanske har jag gjort något fel...

Någon som vet?
Gjorde du även sista steget (dvs köra winecfg och lägga in winemp3.acm i override under Libraries)?
GH68
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 aug 2009, 08:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av GH68 »

Jag körde också fast. Installationen av Mediaplayer verkade gå bra, men sedan hittade jag ingen winemp3.acm i ~/.wine/drive_c/windows/system32.
Torandi
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 jan 2007, 16:00

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av Torandi »

GH68 skrev:Jag körde också fast. Installationen av Mediaplayer verkade gå bra, men sedan hittade jag ingen winemp3.acm i ~/.wine/drive_c/windows/system32.
Jo den finns inte där för alla. Det är inte alls viktigt, bara fortsätt med nästa steg (att symlänka biblioteket du har installerat till winemp3.acm)
mellanslag
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 apr 2009, 21:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av mellanslag »

Torandi skrev:[...]
Lösning på mp3-problemet
[...]
Tack!
Det funkade för mig, Och jag har lyssnat nu i några timmar utan problem. :)
Fidde82
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:17
OS: Ubuntu

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av Fidde82 »

hej Torandi..
du skrev
Lösning på mp3-problemet
Fick tips av en polare på spotify om en lösning som funkar för det mesta:

Kod: Markera allt
$ wget http://winezeug.googlecode.com/svn/trunk/winetricks
$ sh winetricks wmp9
$ cd ~/.wine/drive_c/windows/system32
$ mv winemp3.acm winemp3.acm.orig
$ ln -s l3codeca.acm winemp3.acm
$ winecfg
(in Libraries, add winemp3.acm)
Restart spotify.

men jag fattar inte vad man ska göra eller hur jag är väldigt ny med Ubuntu och vill gärna få mina mp3 att funka i spotify tacksam för all hjäl jag kan få..
GH68
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 aug 2009, 08:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av GH68 »

Torandi skrev:
GH68 skrev:Jag körde också fast. Installationen av Mediaplayer verkade gå bra, men sedan hittade jag ingen winemp3.acm i ~/.wine/drive_c/windows/system32.
Jo den finns inte där för alla. Det är inte alls viktigt, bara fortsätt med nästa steg (att symlänka biblioteket du har installerat till winemp3.acm)
Tack Torandi! Om jag bara hade haft hjärnan påkopplad hade jag ju insett att det hade varit värt att försöka fortsätta med tanke på att den filen inte var ämnad att användas. Nu funkar det, scannade snabbt igenom en delmängd av mitt musikbibliotek på ca 6000 låtar och nu återstår att se hur min lilla Eee PC 701 klarar av att hantera ca 50000 låtar (som finns på en hårddisk som delas ut via wlanet) via Spotify. En funktion för att exkludera lokala filer som redan finns på Spotify hade ju varit käck i sammanhanget.
Fidde82
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:17
OS: Ubuntu

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av Fidde82 »

nu känns de som jag prövat allt o inget funkar jag är ingen som kan data språk på engelska eller så där, kan någon berätta på ett lättförståligt sätt hur jag ska lra wine så jag kan köra mina mp3 filer, vore guld värt, kör Ubuntu som sagt version 9.10

tacksam för all hjälp jag kan få
Torandi
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 jan 2007, 16:00

Re: Spotify - ny version med lokalt bibliotek

Inlägg av Torandi »

Fidde: Ska försöka beskriva processen så enkelt så möjligt. Observera dock att jag kör mitt ubuntu på engelska, så är möjligt att något menyalternativ inte heter exakt det jag tror.

1. Öppna en terminal (Program->Tillbehör->Terminal)
2. Ladda ner winetricks genom att skriva följande:

Kod: Markera allt

wget http://winezeug.googlecode.com/svn/trunk/winetricks
3. Använd winetricks för att installera wmp9: (skriv i terminalen)

Kod: Markera allt

 sh winetricks wmp9
4. Gå till system32-mappen för wine och skapa en symlänk från l3codeca.acm till winemp3.acm: (Skriv följande i terminalen)

Kod: Markera allt

cd ~/.wine/drive_c/windows/system32
ln -s l3codeca.acm winemp3.acm
(Om ln -s .. svarar något i stil med "ln: creating symbolic link `winemp3.acm': File exist", kör mv winemp3.acm winemp3.acm.old först och kör sedan ln -s kommandot igen)
5. Nu måste vi få wine att förstå att den ska använda winemp3.acm som ligger i .wine/.../system32. Det gör vi genom att:
5.1 Starta winecfg (Skriv winecfg i terminalen)
5.2 Gå In under Libraries i winecfg.
5.3 Skriv winemp3.acm i drop-down-listan (inputfältet under "New override for library") och klicka Add.
6. Nu bör wine använda rätt bibliotek för att spela mp3-filer, starta spotify och testa.
Senast redigerad av 1 Torandi, redigerad totalt 6 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"