Problem med SVT Play i Firefox

Problem med att spela musik, film osv.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av nobbens »

Jag vet inte om det här är rätt tråd att be om hjälp i för mitt problem. Kanske är det ändå så men jag vill inte ladda ner nåt men det kanske kallas så när man vill se ett program på SVT-play. När jag vill se programmet "The Island" så står vinjettbilden kvar med en snurra i mitten och den bara går och går hur länge som helst och under tiden så växlar hela skärmen från att vara i färg till att bli svartvit och tillbaka i färg osv växlingarna tar väl så där 5 sekunder ungefär. Till slut får jag tvinga till avslut. När jag sen åter går ut med Firefox så är det nästan lögn i fan att bli av med "The Island" och SVT som fortsätter att snurra på i färg/svartvitt.

Jag har precis lagt in Ubuntu 16.04 och allt annat funkar perfekt. Jag har 5 GB minne.

Jag har en annan dator (laptop) och med Windows 10 och där funkar det att se SVT-play "The Island" med Chrome hur bra som helst.

Vad kan göras?

Edit: Kollade nu på TV4-play och där var det inga problem att se "Let's Dance" vare sig i Windows eller Ubuntu.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Ganymedes »

Har tyvärr inga förslag på lösning i FF, kanske någon annan har det.

Har du provat med Chrome i Ubuntu?

Annars är det enkelt att först tanka hem programmet och se på det i valfri mediaspelare.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Broder Tuck »

;) Hej du.

Man behöver komplettera en nyinstallerad ubuntu med lite smågrejor.
Starta Synaptic.
Väl där, i vänster lodräta kolumn, nedanför halva kolumnen, markera först 'Status', sedan, i samma kolumn, men högre upp, markera 'Alla' (letar du senare efter installerade paket som du antingen vill ta bort, eller ominstallera, så väljer du här 'Installerade', vi har dragit detta på telefon ;) ) . . .

i Synaptics sökfält, övre halvans mitt, skriv in ' restrict(ed extras) '. Det räcker med bokstäverna före parentesen. Systemet fyller själv i resten. Kolla bara att det blev så.

Installera det du får upp. Två alternativ finns, med ubuntu i namnet. Ett i början på sökresultatet, ett i slutet. Klicka i rutan i början på respektive radfönster.

Sök sedan på 'libavcodec-extra' i sökfönstret. Installera det.
Sök också på 'libdvdnav4'. Samma här. Installera.

Tryck på ikonen verkställ, till vänster om sökrutan.
Synaptic installerar.
När installationen är klar, du kan för övnings skull använda sökrutan igen, för att kolla att respektive rad nu har en grön ruta i varje rads början.

Allt avslutas med att du går längst ut till vänster på samma rad som sök och verkställ. Denna gång väljer du det första alternativet, 'Läs om'.

Klappat. Klart.
Kör gärna en programuppdatering direkt. Synaptic kollar själv, men det kan dröja en stund.

Testa nu, om svt play beter sig bättre. Lycka till/ tukken

p.s. Google Chrome är nog också ett alternativ. Tror det. Kör inte själv på svt/play.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Ganymedes »

Broder Tuck:

Svtplay använder mer och mer HTML5 (The Island spelas upp med HTML5-spelaren) och det ska, om jag inte fattat fel, fungera utan plugins eller andra codecs. Så vad jag förstår måste problemet ligga någon annanstans.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av nobbens »

Okey Tuckbro, jag är mäkta impad över hur mycket du kan. Nu vill jag ju inte blanda in Chrome med Ubuntu något mer då det har visat sig att Firefox då blir lite sotis så jag ska följa dina råd imorgon så får vi se.

En annan sak (off topic): Lite konfunderad är jag över att jag inte fått någon uppmaning att uppdatera än fast jag klickade i varannan dag. Kanske sköts automatiskt då...och det vore ju bra för enerverande värre var det på mitt Xubuntu där det kom uppdateringar nästan dagligen och ja mer därtill i flera månader...ja så länge jag hade det - ca fem mån.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av nobbens »

Ganymedes skrev:Broder Tuck:

Svtplay använder mer och mer HTML5 (The Island spelas upp med HTML5-spelaren) och det ska, om jag inte fattat fel, fungera utan plugins eller andra codecs. Så vad jag förstår måste problemet ligga någon annanstans.
Hm....inte så kul å höra då jag har "jätteskärm" till min stationära Ubuntu jämfört med min laptopswindow
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Ganymedes »

Vad händer när Firefox "blir lite sotis"?

Varför inte tanka hem programmet?

Installera "svtplay-dl" från förrådet, starta terminalen (Ctrl+Alt+T) och skriv in "svtplay-dl <länken till det avsnitt du vill se>". Filen lägger sig i hemmamappen. Du får automatiskt bästa kvaliteten.

Senaste avsnittet tas hem med den här koden, tryck på enter:

Kod: Markera allt

svtplay-dl http://www.svtplay.se/video/8366775/the-island/the-island-sasong-2-svt-12
Får du ingen ordning på det där med uppdateringarna så starta en ny tråd för det. För uppdateringar kommer det ganska ofta.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Broder Tuck »

Ganymedes skrev:Broder Tuck:

Svtplay använder mer och mer HTML5 (The Island spelas upp med HTML5-spelaren) och det ska, om jag inte fattat fel, fungera utan plugins eller andra codecs. Så vad jag förstår måste problemet ligga någon annanstans.
Du är mer insatt i detta än vad jag är.

Mina förslag till kompletterande installationer för nobben grundar sig mest på att det här är de tillägg som vi har gjort i ubuntu och efter en nyinstallation. Under de senaste handfulla åren. I första hand var det de, elementära tilläggen, som jag ville ge honom.

Istället för att bara ge koder till en terminal, som markeras, kopieras och klistras in i en terminal, ville jag med föregående inlägg få nobben att öva in ett alternativt sätt att bruka sitt Linux.
Via Synaptic.
Via telefon har vi tittat på det här tillsammans i veckan. Nu fick han det återigen, på pränt. ;)

Det ger en nyomvänd, ny brukare av ett Linuxoperativ, än mer kött på benen i att bemästra fler redsḱap om och hur, man lär sig att bemästra sitt Linux.
Till det djup man själv känner sig bekväm med, att bemästra. Alla tränger inte lika djupt. Alla är inte lika intresserade. Men det kan vara gott att känna till att det finns varianter att ta till.

;) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av JoWa »

Ganymedes skrev:Svtplay använder mer och mer HTML5 (The Island spelas upp med HTML5-spelaren) och det ska, om jag inte fattat fel, fungera utan plugins eller andra codecs. Så vad jag förstår måste problemet ligga någon annanstans.
Jo, HTML-spelaren har nu använts i elva månader: http://svti.svt.se/2015/06/prova-den-nya-svt-spelaren/

SVT Play använder AVC/H.264 och AAC, som Firefox inte har egna avkodare för (då de är proprietära). Gstreamer och lämplig insticksmodul krävs.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Ganymedes »

JoWa:

Åhå, se där, det visste jag inte. Tack!

Broder Tuck:

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg kunde tolkas som kritik. Det enda jag ville var att tillföra ev. mer kunskap till problemet.

Och som du ser så skrev jag både "om jag inte fattat fel" och "så vad jag förstår". Jag var verkligen inte säker, vilket visade sig stämma. Jag var lite för snabb där, borde ha kollat upp det bättre.

Jag är för övrigt imponerad av dina tydliga förklaringar och pedagogiska uppställningar. All heder till att du tar dig tid och till det arbete du lägger ner.

Jag kommer ihåg när jag själv partitionerade min första hårddisk för att installera Ubuntu 10.04. Då använde jag mig av en väldigt tydlig manual som om jag inte missminner mig, hade skrivits av dig. Jag hade tvekat betydligt mer utan den.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Broder Tuck »

@ Ganymedes
:kram:

Ingen skugga skymmer dig.
Du var inte alls så illa ute, enligt min bedömning.

Tack för de värmande orden, generellt sett och ja, var det från vår gamla wikis partitionering, så var det mitt verk.
Av somliga, ansedd som ett för massivt verk. Värk.

Jag började att skriva den, som om hade det varit jag,
som i den hade fått mina första anvisningar inför partitionering.

Härligt att du mindes den och jag tror mig minnas ett inlägg från dig, som försvarade den skriften och mig, när kritiken från dem som redan kunde och visste, tornade upp sig kring handledningen och mig. ;) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av nobbens »

Ganymedes skrev:Vad händer när Firefox "blir lite sotis"?
.
Jo Chrome och Firefox verkar vara som hund o katt och undrar om det inte är bäst att jag gör än den ena än den andra till huvudwebbläsare - ja det är hela tiden nåt strul så jag har bestämt mig för att köra Chrome på min Windows och Firefox på min Ubuntu så blir alla parter förhoppningsvis nöjda. I detta play-fall av vad jag nu läst mig till av era inlägg beslutar jag mig för att köra SVT på Window och 4:an på Ubuntu så funkar det utan en massa extrajox
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Ganymedes »

Nobbens:

Aha, ja, bägge vill vara standardwebbläsare, men det är du som bestämmer. När du har bestämt dig så kan du be dom sluta fråga.

Fråga om du inte får till det om du provar någon gång.

Tillägg: Just de ja, glömde, du kan ändra på det när som helst så det är inte viktigt vilken du väljer. Bara välj en. Kanske den du helst använder just nu.


Broder Tuck:

Jag letade upp den där gamla tråden. Märklig kritik du fick. Men det var bara en som var kritisk. Jag är säker på att vi är fler som haft nytta av din text.

Idag behöver jag ingen manual för att partitionera hårddisken, men grunderna till den kunskapen jag gör det med idag är ju den jag fick av att följa din manual.

Den verkar vara borta nu? Kanske skulle den ha behövt en uppdatering, men grunderna är ju dom samma fortfarande.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Tack för de vänliga orden. De värmer mig.

Ja, man ville istället använda sig av wikin på den internationella sidan och valde att ta bort hela vår gamla wiki. Mycket var utgånget. Men manualen för partitionering för nya användare hade kunnat vara kvar. För att, precis som du säger, så är det samma procedur nu, som då, i partitioneringen.

Bilder hade kunnat fräschas upp och delar av texten lite här och där. ;)

Jo, nog hade den fortfarande kunnat tjäna dem som kommer till Linux och känner sig osäkra. Kanske både med partitionering och det engelska språket. Är det både ock, så kan det bli tungt. . . . . :P

Jag tror, att det fortfarande var så, att de som redan kan sin sak, tycker nog att det fortfarande var "för stor" textmassa. /tukken :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Broder Tuck skrev:Ja, man ville istället använda sig av wikin på den internationella sidan och valde att ta bort hela vår gamla wiki.
Ja, den gamla wikin är inte uppe längre, men materialet finns sparat. Så om din vägledning om partitionering fortfarande är aktuell, kan du pinga johanre för att få den och exempelvis sätta upp den på samma sätt som BankID-vägledningen.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Broder Tuck »

. . . . Så om din vägledning om partitionering fortfarande är aktuell, kan du pinga johanre för att få den och exempelvis sätta upp den på samma sätt som BankID-vägledningen.
:kram: Du är en gruva! Av guld. Guldgruva. ;D

Jag kollar med johanre, så får vi se hur det blir.
Det kan vara värt att kolla på. Förmodligen kan det bli till nytta för en och annan. Tack för tipset. Den där lösningen hade jag helt bortsett ifrån. :oops: . . . . . . . . . /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av nobbens »

JoWa skrev:
Ganymedes skrev:Svtplay använder mer och mer HTML5 (The Island spelas upp med HTML5-spelaren) och det ska, om jag inte fattat fel, fungera utan plugins eller andra codecs. Så vad jag förstår måste problemet ligga någon annanstans.
Jo, HTML-spelaren har nu använts i elva månader: http://svti.svt.se/2015/06/prova-den-nya-svt-spelaren/

SVT Play använder AVC/H.264 och AAC, som Firefox inte har egna avkodare för (då de är proprietära). Gstreamer och lämplig insticksmodul krävs.
Skulle du JoWa eller någon annan som vet kunna länka en sådan lämplig insticksmodul och gstreamer hit till denna tråd för en ubuntunovis (fortfarande) som jag - färdig att bara installera? Stor skärm är ju ändå alltid större än en liten O0

Edit: En sak dock, ingen risk för någon konflikt eller komplikationer om man lägger till nåt sånt itill Firefoxen då?
Senast redigerad av 1 nobbens, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av JoWa »

Börja med att ta reda på om stöd för något format saknas. Det första inlägget i tråden tyder inte på det.

Gå till https://html5test.com/

Titta under Video. Där skall H.264 support ha en grön bock. Under Audio skall AAC support ha en grön bock.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av nobbens »

JoWa skrev:Börja med att ta reda på om stöd för något format saknas. Det första inlägget i tråden tyder inte på det.

Gå till https://html5test.com/

Titta under Video. Där skall H.264 support ha en grön bock. Under Audio skall AAC support ha en grön bock.
Ja det var förbockat - det fanns några röda kryss lite här och där dock.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Problem med SVT Play i Firefox

Inlägg av Ganymedes »

Jag har också en hel del röda kryss.

Det skulle vara intressant om du provade med en annan webbläsare. Du skulle kunna installera Chromium från förrådet. Fungerar som Chrom.

Eller installera Chrome.

Fungerar det inte kan du bara avinstallera Crome/Chromium om du inte vill ha den kvar.

Fungerar det så ligger problemet förmodligen hos Firefox.

Fråga om du är osäker.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"