Spela in program från TV-n på datorns hårddisk?

Problem med att spela musik, film osv.
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Spela in program från TV-n på datorns hårddisk?

Inlägg av Solen »

Jag har lyckats paja min 12år gamla DVD-spelare med hårddisk. Nu funderar jag på om det är möjligt att koppla upp TV-n med min Laptop och spela in TV-program på hårddisken för att senare spela upp det på TV-n. Det jag är ute efter, är alltså ett program att installera i datorn, som gör det möjligt att programmera in inspelning i förväg på samma sätt som jag kunde göra med min numera pajade DVD. Jag inser att för att detta skall vara möjligt, måste både dator och TV vara påslagna i förväg. Jag har Ubuntu 16.04.1
Om det finns någon därute som kan tipsa om ett sådant program tillgängligt, gratis eller att köpa, vore jag tacksam. Jag lär också behöva komma över en manual till detsamma. Helst på svenska, men i nödfall kan det gå på engelska.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Spela in program från TV-n på datorns hårddisk?

Inlägg av johanre »

Hhhmm, det är möjligt - fast inte riktigt som du tänker. Man kan köpa DVBT / DVBT2 / DVBH mottagare (instickskort till datorn) som klarar av att ta emot TV signaler. Däremot var det många år sedan jag sysslade med sånt här så jag har inte riktigt koll på kraven /lösningarna för att ta in signaler från kommersiella TV kanaler á la Viasat osv.
Mjukvaran i Linux man kan använda är t.ex MythTV - gärna även i kombination med Kodi. (allt finns i Ubuntus mjukvarukanaler).
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"