Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Problem med att spela musik, film osv.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av Henrik Jansson »

Det finns flera sidor på nätet där man kan ladda ner youtubeklipp till MP4. Så det testade jag, och skulle spela upp på tv:n med min dvd-spelare, en philips dvp 3990/12, som kan spela upp från USB-minne.
Den ska kunna spela upp mp4 står det...
Men det gick inte. Det står " Video-codec kan inte användas"

Det visar sig att alla sidor jag hittar som man kan ladda ner filmklipp med använder kodek H.264 / AVC

Men för att det ska funka på min dvd-spelare så ska det tydligen vara mpeg2.

Finns det nåt ställe där man kan få det i mpeg2 direkt?

Eller finns det nåt program som man kan konvertera filen med?
Jag har provat några program tidigare kommer jag ihåg där jag konverterade nån fil, men det tog ungefär lika lång tid som filmklippet var långt.

Finns det inte nåt enklare sätt?

Och är det inte väldigt dåligt av en dvd-spelare som ska kunna spela upp mp4 att inte kunna spela upp H.264/AVC ?

Den ska också kunna spela upp "divx".
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av JoWa »

Nej, du kan inte ladda ned mpeg-2/H.262 eller ”DivX” (mpeg-4 ASP) från YouTube.

Du kan konvertera till sagda format. mpeg-4 ASP (Advanced Simple Profile) är det modernare och effektivare av de två formaten. FFmpeg har ganska bra kodare för båda formaten, men du får finna dig i att det tar tid att koda video. Xvid är en annan kodare för mpeg-4 ASP.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av Henrik Jansson »

Finns det några bra program för Linux som är enkla och som kan konvertera film-filer?
AVI ska funka också står det.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av JoWa »

AVI är bara en behållare, som kan innehålla litet av varje.

Du kan konvertera med t.ex. VLC, Avidemux eller Transmageddon.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av Henrik Jansson »

Tar konverteringen lika lång tid som filmen är lång så att säga?

Det verkar finnas väldigt många format.. varför? och det verkar komma nytt rätt ofta.
Jag funderar på om jag köper en nyare spelare, så kanske den inte kan spela upp om ett par år ändå? Eller borde H.264 funka ett bra tag framöver?

Min spelare ska dessutom gå att uppgradera, genom ny programvara från philips hemsida, enligt instruktionsboken. Men någon ny programvara har de ännu inte lagt ut så det är väl inget att lita på heller.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av JoWa »

Hur lång tid det tar beror på hårdvaran, mjukvaran, videoformatet, upplösningen och inställningarna. Det kan ta en bråkdel av speltiden, eller flera gånger speltiden.

Det finns många format därför att format har utvecklats i årtionden, och av konkurrerande utvecklare, och blir allt effektivare. Strävan efter så effektiv kodning som möjligt har inget slut. Dessutom blir kodningen av ett visst format effektivare ju mer dess implementering(ar) utvecklas. De format som är effektivast nu är VP9 och HEVC/H.265. Snart är det VP10 och AV1.

AVC/H.264 kommer nog att stödjas brett en lång tid framåt, fastän det redan är gammalt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av Ratatosk »

Att konvertera en hel video, med massor av bildrutor, är ett jättejobb. Det tar tid. Så är det bara. Sedan går det naturligtvis snabbare ju snabbare dator du har. Jag brukar dock sätta en dator som inte är jättesnabb men som jag inte använder till mycket annat på sådant, så kan den få stå för sig själv och tugga (betydligt längre tid än speltiden).

Har själv haft en maskin som klarat DivX och XviD men inte H.264 och har gjort en hel del konverteringar till XviD.

Det jag använder är mencoder, som hör till MPlayer men finns i ett eget paket. Så jätteenkelt vet jag inte om det är, men bra. Körs från kommandoraden och det finns mängder av val att lista ut. (Ett tips är ju att man först konverterar bara mindre videosnuttar för att se hur det funkar.)

Följande är ett exempel på en konvertering jag själv rätt nyligen gjorde:

Kod: Markera allt

mencoder infil -ovc xvid -xvidencopts fixed_quant=1.9:max_bframes=1:chroma_opt:vhq=4:quant_type=h263 -vf scale=640:360 -ofps 25 -oac mp3lame -o utfil.avi
Där "infil" och "utfil.avi" alltså är namn och sökvägar för konverteringen. För fixed_quant, om du använder det, ger låga värden hög kvalitet – och stora filer. Värdet 1 motsvarar nog full perfektion, tror jag, men absurt stora filer. Eftersom jag tyckt mig upptäcka problem vid två B-rutor i följd på min maskin har jag också satt max_bframes=1.

Eftersom man vid all konvertering tappar en liten aning kvalitet är det nog också en fördel om man kan starta med så god kvalitet att det knappast spelar någon roll.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av JoWa »

Ratatosk skrev:Har själv haft en maskin som klarat DivX och XviD men inte H.264 och har gjort en hel del konverteringar till XviD.
Du jämför olika saker. DivX¹ och Xvid är kodare (som skapar mpeg-4 ASP), medan AVC/H.264 är ett format, som kan skapas med en mängd olika kodare, som den fina, öppna x264.

¹ Senare varianter är DivX Plus HD (AVC/H.264) och DivX HEVC Ultra HD (HEVC/H.265).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av Ratatosk »

Tack för korrigeringen, JoWa. Slapp terminologi från min sida. :oops: Eftersom XviD specifikt kodar MPEG-4 Part 2 Advanced Simple Profile (ASP) har namnet på kodaren kommit att brukas synonymt med vad den kodar, men jag vet ju egentligen skillnaden.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av Henrik Jansson »

JoWa skrev:
AVC/H.254 kommer nog att stödjas brett en lång tid framåt, fastän det redan är gammalt.
Du menar 264 väl?

Hur gammal är H.264? Spelaren jag pratar om är från 2014. Fanns inte H.264 då?
Jag testade på en tv och en digitalbox, som båda är köpta begagnade och som båda kan läsa USB-minnen, och båda klarade H.264.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av JoWa »

Ja, 264, förstås. :)

2003 (Baseline, Main, Extended profiles), 2005 (High profile).

Varje ”profil” är ett separat format med en separat licens. Fullt stöd för AVC/H.264 är dyrt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ladda ner youtubeklipp till mpeg2?

Inlägg av Henrik Jansson »

Börjar fundera på att skaffa en mediaspelare istället. En sån kan man visst få på tradera för drygt 100 kr.
Någon som har nån erfarenhet av såna?
En liten burk som man kopplar till TV:n och som har usb-anslutning för att spela upp film från USB-minne.
Vissa har nätverks och eller wifi-anslutning också.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"