Problem med libavcodec

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Problem med libavcodec

Inlägg av Lao Tzu »

Nu är det återigen längesedan jag var härinne.

För en tid sedan slutade filmuppspelningen i Firefox. Idag såg jag att FF ger följande information:


SVT Play använder AVC/H.264 och AAC, som Firefox inte har egna avkodare för (då de är proprietära). Gstreamer och lämplig insticksmodul krävs.
libavcodec may be vulnerable or is not supported, and should be updated to play video.
Jag har sökt på libavcodec här i forumet och hittat lite information men inget som har löst mitt problem utan vidare hjälp. Tukken tipsar om att installera libavcodec-extras i ett par trådar:
viewtopic.php?f=204&t=60241&p=485760&hi ... ec#p485760

viewtopic.php?f=208&t=59954&p=483269&hi ... ec#p483269

I den senare nämner han även libavcodec-ffmpeg-extra56. Någon sådan hittar jag inte i Synaptic. Däremot hittar jag libavcodec-extra-54. Kan den ha något med saken att göra och isåfall vad?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem med libavcodec

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Detta är ett nytt problem med Firefox 50, som tycker att den version av libavcodec som finns i förrådet för trusty (och även precise) är för gammal. Det finns en felrapport.

Ett sätt att få tyst på Firefox är att öppna about:config, söka upp media.libavcodec.allow-obsolete och ändra värdet till true.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Problem med libavcodec

Inlägg av Ganymedes »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ett sätt att få tyst på Firefox är att öppna about:config, söka upp media.libavcodec.allow-obsolete och ändra värdet till true.
Det tar emot att göra så då det verkar som att säkerheten blir sämre. Eller blir den inte det?

Det finns ett PPA att lägga till men jag har inte gjort det heller. Det tar emot att lägga till ett PPA som jag inte har en aning om vem som står bakom. Jag använder Chrome om jag behöver. Och väntar på att Ubuntu fixar det här.

http://askubuntu.com/questions/851190/h ... -04/851192
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem med libavcodec

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ganymedes skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Ett sätt att få tyst på Firefox är att öppna about:config, söka upp media.libavcodec.allow-obsolete och ändra värdet till true.
Det tar emot att göra så då det verkar som att säkerheten blir sämre. Eller blir den inte det?
Förmodligen. Inte sämre än den var med FF 49, förstås, men sämre än vad den annars skulle kunna vara.
Ganymedes skrev:Det finns ett PPA att lägga till men jag har inte gjort det heller. Det tar emot att lägga till ett PPA som jag inte har en aning om vem som står bakom. Jag använder Chrome om jag behöver. Och väntar på att Ubuntu fixar det här.

http://askubuntu.com/questions/851190/h ... -04/851192
En möjlighet är att uppgradera till 16.04. Det är nog vad jag skulle gjort om jag fortfarande hade varit kvar på 14.04.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Problem med libavcodec

Inlägg av Ganymedes »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Förmodligen. Inte sämre än den var med FF 49, förstås, men sämre än vad den annars skulle kunna vara.
Tänkte också den tanken.
Gunnar Hjalmarsson skrev:En möjlighet är att uppgradera till 16.04. Det är nog vad jag skulle gjort om jag fortfarande hade varit kvar på 14.04.
Funderade på det men jag hade problem med vänteläget när jag provade 16.04 och det verkar inte som det är löst än.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Problem med libavcodec

Inlägg av Lao Tzu »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Detta är ett nytt problem med Firefox 50, som tycker att den version av libavcodec som finns i förrådet för trusty (och även precise) är för gammal. Det finns en felrapport.

Ett sätt att få tyst på Firefox är att öppna about:config, söka upp media.libavcodec.allow-obsolete och ändra värdet till true.
Ah. Då hoppas jag att någon löser det inom kort. Jag är inte i ett läge där jag orkar pula med en uppgradering. Datorn är så gammal att jag inte ens är säker på att senaste Xubuntu kommer att lira problemfritt med den. ::)

Men tack, då vet jag!
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Problem med libavcodec

Inlägg av Lao Tzu »

Jag kan nu bekräfta att en uppdatering nu har löst problemet. :D
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Problem med libavcodec

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Så bra! Bör ha varit den här uppdateringen (även om beskrivningen av vari den består är lite kryptisk).
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"