omvandla tal på youtubefilmer till text automatiskt

Problem med att spela musik, film osv.
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

omvandla tal på youtubefilmer till text automatiskt

Inlägg av Ainigma »

Det ska gå att enkelt omvandla talet på youtubefilmer till text: https://www.youtube.com/watch?v=erx9czQsY2Q

Men det förutsätter att man på något sätt ställ in att ljudet som produceras från webben går till micken. Jag har inte fått det att fungera på Ubuntu. Kan någon hjälpa? :)
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

omvandla talet på youtubefilmer till text

Inlägg av Ainigma »

Det ska gå att enkelt omvandla talet på youtubefilmer till text: https://www.youtube.com/watch?v=erx9czQsY2Q

Men det förutsätter att man på något sätt ställ in att ljudet som produceras från webben går till micken. Jag har inte fått det att fungera på Ubuntu. Jag ställde frågan på under kategorin ljud och video men ingen verkar kunna hjälpa. Men kanske går det att göra via terminalen? :)
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: omvandla talet på youtubefilmer till text

Inlägg av Christian Johansson »

Förstår inte vad du menar med att ljud ska gå till micken. En mikrofon är ju en input-enhet, man kan leda ljud från en mikrofon till andra ställen men det går inte att leda ljud till en mikrofon för en mikrofon är ju ingen output-enhet (däremot går det att leda ljud till t.ex. en högtalare).
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: omvandla tal på youtubefilmer till text automatiskt

Inlägg av gusnan »

Jag har inte använt det själv, men kanske programmet Jack?

Se följande, skulle möjligen kunna hjälpa:

https://puri.sm/posts/your-own-music-st ... d-yoshimi/
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: omvandla talet på youtubefilmer till text

Inlägg av Ainigma »

Det jag menar är att precis som jag kan använda diktafonen på googledocs för att prata in text (dvs mitt tal i mikrofonen omvandlas av diktafonen i googledocs till text i googledocs), så vill jag att ljudet från en youtubefilm ska spelas in via diktafonen i google docs till text i googledocs. Det ska tydligen fungera som visas på filmen enligt länken. För mig går det dock bara att få ljud till text via mikrofonen, det har inte fungerat att diktafonen i googledocs skapar text från ett youtubeklipp. Den känner inte av ljudet från youtubeklipp. Jag antar att det är någon slags inställning som måste göras. :)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: omvandla talet på youtubefilmer till text

Inlägg av JoWa »

Ainigma skrev:Jag ställde frågan på under kategorin ljud och video men ingen verkar kunna hjälpa. Men kanske går det att göra via terminalen? :)
Jag slog ihop trådarna. Terminalen är ett tillåtet verktyg också i avdelningen Ljud och video. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"