youtubbe-dl - funkar ibland

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av buskerika »

Det funkade tidigare idag inte att ladda ner med youtube-dl. Bland felen tipasades jag om att uppdatera "avconv" vilket jag då försökte göra men fick veta att paketet inte hittades. På försök uppdaterade jag ffmpeg och då funkade youtube-dl igen. Fast med felmeddelanden som vanligt. Jag skulle vilja veta vad de betyder och vad jag ska fixa. (se medd nedan)
Gömt innehåll: Visa!
er@er:~$ youtube-dl https://www.tv4play.se/program/mandelma ... 948910[TV4] 3948910: Downloading video info JSON
[TV4] 3948910: Downloading JSON metadata
[TV4] 3948910: Downloading m3u8 information
[TV4] 3948910: Downloading MPD manifest
WARNING: [TV4] Unknown MIME type application/mp4 in DASH manifest
[TV4] 3948910: Downloading f4m manifest
[TV4] 3948910: Downloading ISM manifest
WARNING: "url" field is not a string - forcing string conversion, there is an error in extractor
WARNING: "url" field is not a string - forcing string conversion, there is an error in extractor
WARNING: "url" field is not a string - forcing string conversion, there is an error in extractor
WARNING: "url" field is not a string - forcing string conversion, there is an error in extractor
WARNING: "url" field is not a string - forcing string conversion, there is an error in extractor
WARNING: "url" field is not a string - forcing string conversion, there is an error in extractor
WARNING: "url" field is not a string - forcing string conversion, there is an error in extractor
WARNING: "url" field is not a string - forcing string conversion, there is an error in extractor
WARNING: Your copy of avconv is outdated and unable to properly mux separate video and audio files, youtube-dl will download single file media. Update avconv to version 10-0 or newer to fix this.
[hlsnative] Downloading m3u8 manifest
[hlsnative] Total fragments: 879
[download] Destination: Mandelmanns gård del 2-3948910.mp4
[download] 100% of 1.40GiB in 04:14
[ffmpeg] Fixing malformed AAC bitstream in "Mandelmanns gård del 2-3948910.mp4"
WARNING: Your copy of avconv is outdated, update avconv to version 10-0 or newer if you encounter any errors.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det kan vara värt att pröva snap-paketet, särskilt om du fortfarande är på 16.04.

viewtopic.php?p=494786#p494786
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det kan vara värt att pröva snap-paketet, särskilt om du fortfarande är på 16.04.

viewtopic.php?p=494786#p494786
Tack! Bara en varning denna gång, fortfarande gnäll om avconv. Ska jag ta bort något efter den nya installationen?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Om det funkar så borde du kunna strunta i gnället om avconv. De funktionaliteterna finns i ffmpeg. Genom snap-paketet får du nyare versioner av såväl youtube-dl som ffmpeg.

För att undvika sammanblandning kan det förstås vara bra att avinstallera gamla youtube-dl. Hur du gör det beror på hur du installerade programmet.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Om det funkar så borde du kunna strunta i gnället om avconv. De funktionaliteterna finns i ffmpeg. Genom snap-paketet får du nyare versioner av såväl youtube-dl som ffmpeg.

För att undvika sammanblandning kan det förstås vara bra att avinstallera gamla youtube-dl. Hur du gör det beror på hur du installerade programmet.
25
OK. Tack för hjälp Gunnar! :kram:
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Gunnar Hjalmarsson skrev:För att undvika sammanblandning kan det förstås vara bra att avinstallera gamla youtube-dl. Hur du gör det beror på hur du installerade programmet.
Kan man kolla hur man gjorde sist? Jag menar om det finns rester kvar.
Jag har provat lite olika sätt att installera youtube-dl.

Jag kan kanske redan ha lite sammanblandningar. Jag avinstallerade med
"sudo apt remove youtube-dl"
och sedan installerade jag med synapsis.

Nu har jag skrivit upp i en fil hur jag installerade det idag.


Kan detta nedan vara till någon hjälp?

jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ youtube-dl https://www.youtube.com/watch?v=ugS6Oiw ... e=youtu.be
[1] 8323
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ [youtube] ugS6OiwQ3WU: Downloading webpage
[youtube] ugS6OiwQ3WU: Downloading video info webpage
[youtube] ugS6OiwQ3WU: Downloading js player vflemibiK
ERROR: Signature extraction failed: Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/bin/youtube-dl/youtube_dl/extractor/youtube.py", line 1225, in _decrypt_signature
video_id, player_url, s
File "/usr/local/bin/youtube-dl/youtube_dl/extractor/youtube.py", line 1133, in _extract_signature_function
res = self._parse_sig_js(code)
File "/usr/local/bin/youtube-dl/youtube_dl/extractor/youtube.py", line 1200, in _parse_sig_js
initial_function = jsi.extract_function(funcname)
File "/usr/local/bin/youtube-dl/youtube_dl/jsinterp.py", line 245, in extract_function
raise ExtractorError('Could not find JS function %r' % funcname)
ExtractorError: Could not find JS function u'encodeURIComponent'; please report this issue on https://yt-dl.org/bug . Make sure you are using the latest version; type youtube-dl -U to update. Be sure to call youtube-dl with the --verbose flag and include its complete output.
(caused by ExtractorError(u"Could not find JS function u'encodeURIComponent'; please report this issue on https://yt-dl.org/bug . Make sure you are using the latest version; type youtube-dl -U to update. Be sure to call youtube-dl with the --verbose flag and include its complete output.",)); please report this issue on https://yt-dl.org/bug . Make sure you are using the latest version; type youtube-dl -U to update. Be sure to call youtube-dl with the --verbose flag and include its complete output.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ett sätt att se vilka installationer du har kan vara att köra:

whereis youtube-dl

Utifrån vad du klippte in ovan, väljer den en version du har i /usr/local, och där hamnar varken dpkg-paketet eller snap-paketet. Har du installerat från källkod? Jag vet inte hur man enkelt tar bort det.

En möjlig workaround, om du har flera installationer och den väljer "fel", är att manipulera PATH. Så utöver resultatet av kommandot ovan, visa oss också gärna resultatet av:

echo $PATH
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ett sätt att se vilka installationer du har kan vara att köra:

whereis youtube-dl

Utifrån vad du klippte in ovan, väljer den en version du har i /usr/local, och där hamnar varken dpkg-paketet eller snap-paketet. Har du installerat från källkod? Jag vet inte hur man enkelt tar bort det.

En möjlig workaround, om du har flera installationer och den väljer "fel", är att manipulera PATH. Så utöver resultatet av kommandot ovan, visa oss också gärna resultatet av:

echo $PATH

jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ whereis youtube-dl
youtube-dl: /usr/bin/youtube-dl /usr/local/bin/youtube-dl /usr/share/man/man1/youtube-dl.1.gz


jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/snap/bin
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$

För mig ser det ut som att den är på 3 ställen. Har jag rätt?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det ser ut som att du har två versioner av programmet.

/usr/bin/youtube-dl
/usr/local/bin/youtube-dl


Den första är förmodligen paketet i Ubuntu-förrådet, och den andra är ... något annat. Eftersom /usr/local/bin kommer före /usr/bin i PATH, så är det den andra versionen som används när du bara anger youtube-dl. Om du startar programmet med /usr/bin/youtube-dl startar du paket-versionen i stället.

Rekommenderar inte att ändra PATH för att hantera det här, då det skulle kunna ställa till överraskningar avseende andra program.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det ser ut som att du har två versioner av programmet.

/usr/bin/youtube-dl
/usr/local/bin/youtube-dl


Den första är förmodligen paketet i Ubuntu-förrådet, och den andra är ... något annat. Eftersom /usr/local/bin kommer före /usr/bin i PATH, så är det den andra versionen som används när du bara anger youtube-dl. Om du startar programmet med /usr/bin/youtube-dl startar du paket-versionen i stället.

Rekommenderar inte att ändra PATH för att hantera det här, då det skulle kunna ställa till överraskningar avseende andra program.
Snyggt kommando, tack!

Fattade jag rätt? Jag skrev /usr/bin/youtube-dl och sidadressen för en video som borde funka.
/usr/local/bin/youtube-dl funkar inte heller.
Skulle Du kunna kolla om det är så att adressen "https://www.youtube.com/watch?v=Zi_XLOBDo_Y" inte fungerar med youtube-dl?

jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ /usr/bin/youtube-dl https://www.youtube.com/watch?v=Zi_XLOBDo_Y
[youtube] Zi_XLOBDo_Y: Downloading webpage
[youtube] Zi_XLOBDo_Y: Downloading video info webpage
[youtube] Zi_XLOBDo_Y: Downloading js player vflemibiK
ERROR: Signature extraction failed: Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.6/dist-packages/youtube_dl/extractor/youtube.py", line 1212, in _decrypt_signature
video_id, player_url, s
File "/usr/local/lib/python3.6/dist-packages/youtube_dl/extractor/youtube.py", line 1121, in _extract_signature_function
res = self._parse_sig_js(code)
File "/usr/local/lib/python3.6/dist-packages/youtube_dl/extractor/youtube.py", line 1187, in _parse_sig_js
initial_function = jsi.extract_function(funcname)
File "/usr/local/lib/python3.6/dist-packages/youtube_dl/jsinterp.py", line 245, in extract_function
raise ExtractorError('Could not find JS function %r' % funcname)
youtube_dl.utils.ExtractorError: Could not find JS function 'encodeURIComponent'; please report this issue on https://yt-dl.org/bug . Make sure you are using the latest version; see https://yt-dl.org/update on how to update. Be sure to call youtube-dl with the --verbose flag and include its complete output.
(caused by ExtractorError("Could not find JS function 'encodeURIComponent'; please report this issue on https://yt-dl.org/bug . Make sure you are using the latest version; see https://yt-dl.org/update on how to update. Be sure to call youtube-dl with the --verbose flag and include its complete output.",)); please report this issue on https://yt-dl.org/bug . Make sure you are using the latest version; see https://yt-dl.org/update on how to update. Be sure to call youtube-dl with the --verbose flag and include its complete output.
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jodå, adressen du nämnde funkar utmärkt för mig. En .mkv-fil skapas som kan köras med t ex Videoklipp. Schysst video, förresten. :)

Det kan handla om olika versioner av youtube-dl. Jag har alltså snap-paketet.

$ which youtube-dl
/snap/bin/youtube-dl
$ youtube-dl --version
2019.01.30.1
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jodå, adressen du nämnde funkar utmärkt för mig. En .mkv-fil skapas som kan köras med t ex Videoklipp. Schysst video, förresten. :)

Det kan handla om olika versioner av youtube-dl. Jag har alltså snap-paketet.

$ which youtube-dl
/snap/bin/youtube-dl
$ youtube-dl --version
2019.01.30.1
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ which youtube-dl
/usr/local/bin/youtube-dl
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$

jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ youtube-dl --version
2018.11.07
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$


Jag vill minnas att jag genom tiderna har installerat med hjälp av get apt och genom synapsis. något annat tror jag inte att jag har installerat sedan uppgraderingen till 18.04.1 LTS.

Tack för tiden Ni lägger på detta.
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jo, det har du helt klart gjort. Med Synaptic eller apt-get får du versionen i Ubuntu-förrådet. Om du kör

/usr/bin/youtube-dl --version

får du förmodligen svaret 2018.03.14. Tydligen är båda installationerna du har av youtube-dl för gamla.

Varför inte bara installera snap-paketet, avinstallera de andra, och därigenom lösa problemet?
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Hur installerar jag snap paketet och hur avinstallerar jag de 2 som jag har?
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Angående installation av snap-paketet gav jag dig en länk två kommentarer tidigare.

Angående avinstallation av paketet från Ubuntu-förrådet:

sudo apt purge youtube-dl

Angående avinstallation av det som finns i /usr/local så har jag ingen aning, eftersom jag inte vet hur du installerade det. Ett sätt att göra den installationen obrukbar är förstås att helt enkelt ta bort huvudfilen:

sudo rm /usr/local/bin/youtube-dl
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Ser ok ut, eller


jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ snap install youtube-dl --edge
youtube-dl (edge) 2018.12.09+git264.ced9089 from Joe Borg (joeborg) installed
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ whereis youtube-dl
youtube-dl: /snap/bin/youtube-dl
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$

Nu ska jag testa!
Tack för hjälpen
Jörgen

Edit
Hur uppdaterar man denna?
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Nu funkar det!

Bild

Tack för hjälpen!
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Så bra. :)

Tror att uppdateringarna sköter sig själva. Så har skett för mig hittills.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Nu funkar mina argument för att ladda ner bara ljudet också

youtube-dl --extract-audio --audio-format mp3


Tack för hjälpen.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: youtubbe-dl - funkar inte

Inlägg av buskerika »

Hej, jag har med svåtighet försökt anspassa Mate 18.04 på den nya datorn och många frågor kommer att landa i forumet snart :unerd:

Edit: Fixat mha tips om ominstallation och "snap refresh". Vet inte varför med det funkade :P
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"