youtubbe-dl - funkar ibland

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: youtubbe-dl - funkar inte i 18.04

Inlägg av buskerika »

buskerika skrev:Hej, jag har med svåtighet försökt anspassa Mate 18.04 på den nya datorn och många frågor kommer att landa i forumet snart :unerd:

Edit: Fixat mha tips om ominstallation och "snap refresh". Vet inte varför med det funkade :P
Nej det funkade inte! Alltså allt såg bra ut men när jag skulle se programmet upphörde ljudet efter 10 sekunder! Har testat många gånger men ljudet upphör på samma ställe, dock inte på sajten förstås.
se här:
Gömt innehåll: Visa!
er@er:~$ youtube-dl "https://www.tv4play.se/program/mandelma ... /11039189Q"
[TV4] 11039189: Downloading video info JSON
[TV4] 11039189: Downloading JSON metadata
[TV4] 11039189: Downloading m3u8 information
[TV4] 11039189: Downloading MPD manifest
WARNING: [TV4] Unknown MIME type application/mp4 in DASH manifest
[TV4] 11039189: Downloading f4m manifest
[TV4] 11039189: Downloading ISM manifest
[hlsnative] Downloading m3u8 manifest
[hlsnative] Total fragments: 667
[download] Destination: Mandelmanns gård del 7-11039189.fhls-5191.mp4
[download] 100% of 1.51GiB in 03:25
[hlsnative] Downloading m3u8 manifest
[hlsnative] Total fragments: 667
[download] Destination: Mandelmanns gård del 7-11039189.fhls-133.mp4
[download] 100% of 41.37MiB in 01:08
[ffmpeg] Merging formats into "Mandelmanns gård del 7-11039189.mp4"
Deleting original file Mandelmanns gård del 7-11039189.fhls-5191.mp4 (pass -k to keep)
Deleting original file Mandelmanns gård del 7-11039189.fhls-133.mp4 (pass -k to keep)
(har bara en version av youtube-dl, via snap.)

Hjälp snälla, orkar inte med alla problem jag har med den här övergången till 18.04
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag provade den länken och mötte samma problem. Det kanske är något med tv4play som youtube-dl (och inte heller svtplay-dl) klarar av att hantera för närvarande.

Jag tror inte att det har något att göra med vilken Ubuntu-version eller "smak" du använder.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag provade den länken och mötte samma problem. Det kanske är något med tv4play som youtube-dl (och inte heller svtplay-dl) klarar av att hantera för närvarande.

Jag tror inte att det har något att göra med vilken Ubuntu-version eller "smak" du använder.
Hej Gunnar! Skönt att det inte bara händer mig fast det är konstigt att det inte finns fler reaktioner på nätet. Hittade en bugrapport (issue?) på Github där några hade exakt samma problem fast det var i juni 2018, dock med 18.04. Den tråden är Closed men jag tror inte den betraktas som löst för det.
https://github.com/rg3/youtube-dl/issues/16650
Jag har svårt att förstå snacket på Github så jag blir ofta ännu mer förvirrad, för avancerat.
Misstänker ändå att det är något i den nya versionen som krånglar eftersom det förra veckan med 16.04 funkade perfekt.
Det är nya varningar som "Unknown MIME type application/mp4 in DASH manifest" "library configuration mismatch" när jag kollade ffmpeg:
Gömt innehåll: Visa!
ffmpeg
ffmpeg version 3.4.4-0ubuntu0.18.04.1 Copyright (c) 2000-2018 the FFmpeg developers
built with gcc 7 (Ubuntu 7.3.0-16ubuntu3)
configuration: --prefix=/usr --extra-version=0ubuntu0.18.04.1 --toolchain=hardened --libdir=/usr/lib/x86_64-linux-gnu --incdir=/usr/include/x86_64-linux-gnu --enable-gpl --disable-stripping --enable-avresample --enable-avisynth --enable-gnutls --enable-ladspa --enable-libass --enable-libbluray --enable-libbs2b --enable-libcaca --enable-libcdio --enable-libflite --enable-libfontconfig --enable-libfreetype --enable-libfribidi --enable-libgme --enable-libgsm --enable-libmp3lame --enable-libmysofa --enable-libopenjpeg --enable-libopenmpt --enable-libopus --enable-libpulse --enable-librubberband --enable-librsvg --enable-libshine --enable-libsnappy --enable-libsoxr --enable-libspeex --enable-libssh --enable-libtheora --enable-libtwolame --enable-libvorbis --enable-libvpx --enable-libwavpack --enable-libwebp --enable-libx265 --enable-libxml2 --enable-libxvid --enable-libzmq --enable-libzvbi --enable-omx --enable-openal --enable-opengl --enable-sdl2 --enable-libdc1394 --enable-libdrm --enable-libiec61883 --enable-chromaprint --enable-frei0r --enable-libopencv --enable-libx264 --enable-shared
WARNING: library configuration mismatch
avcodec configuration: --prefix=/usr --extra-version=0ubuntu0.18.04.1 --toolchain=hardened --libdir=/usr/lib/x86_64-linux-gnu --incdir=/usr/include/x86_64-linux-gnu --enable-gpl --disable-stripping --enable-avresample --enable-avisynth --enable-gnutls --enable-ladspa --enable-libass --enable-libbluray --enable-libbs2b --enable-libcaca --enable-libcdio --enable-libflite --enable-libfontconfig --enable-libfreetype --enable-libfribidi --enable-libgme --enable-libgsm --enable-libmp3lame --enable-libmysofa --enable-libopenjpeg --enable-libopenmpt --enable-libopus --enable-libpulse --enable-librubberband --enable-librsvg --enable-libshine --enable-libsnappy --enable-libsoxr --enable-libspeex --enable-libssh --enable-libtheora --enable-libtwolame --enable-libvorbis --enable-libvpx --enable-libwavpack --enable-libwebp --enable-libx265 --enable-libxml2 --enable-libxvid --enable-libzmq --enable-libzvbi --enable-omx --enable-openal --enable-opengl --enable-sdl2 --enable-libdc1394 --enable-libdrm --enable-libiec61883 --enable-chromaprint --enable-frei0r --enable-libopencv --enable-libx264 --enable-shared --enable-version3 --disable-doc --disable-programs --enable-libopencore_amrnb --enable-libopencore_amrwb --enable-libtesseract --enable-libvo_amrwbenc
libavutil 55. 78.100 / 55. 78.100
libavcodec 57.107.100 / 57.107.100
libavformat 57. 83.100 / 57. 83.100
libavdevice 57. 10.100 / 57. 10.100
libavfilter 6.107.100 / 6.107.100
libavresample 3. 7. 0 / 3. 7. 0
libswscale 4. 8.100 / 4. 8.100
libswresample 2. 9.100 / 2. 9.100
libpostproc 54. 7.100 / 54. 7.100
Hyper fast Audio and Video encoder
usage: ffmpeg [options] [[infile options] -i infile]... {[outfile options] outfile}...

Use -h to get full help or, even better, run 'man ffmpeg'
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du undersöker fel version av ffmpeg. Sökvägen till den version som används för youtube-dl som snap-paket är /snap/youtube-dl/current/usr/bin/ffmpeg. Möjligen är den versionen problematisk. Eller själva tv4play-sajten. Eller något annat. Jag har tyvärr ingen aning.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Du undersöker fel version av ffmpeg. Sökvägen till den version som används för youtube-dl som snap-paket är /snap/youtube-dl/current/usr/bin/ffmpeg. Möjligen är den versionen problematisk. Eller själva tv4play-sajten. Eller något annat. Jag har tyvärr ingen aning.
Vet du det känns som det här med snapkanalen rör till det. Kan du säga hur jag avinstallerar det youtube-dl som inst via snap? Följer ffmpeg med då?
Vill göra rent och börja om för jag har nog rört till det nu
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ett snap-paket är ett sätt att säkerställa att du har den senaste versionen av en applikation, i stället för den version som råkade finnas till hands när en viss version av Ubuntu släpptes. Eftersom youtube-dl (liksom svtplay-dl) är program som kräver löpande uppdatering i takt med att de olika sajterna som tillhandahåller innehåll ändrar sina gränssnitt på olika sätt, borde snap-formatet normalt vara bättre än att förlita sig på de frysta versionerna i Ubuntu-förrådet.

Med det sagt, är det lika enkelt att avinstallera snappen för youtube-dl som det var att installera:

snap remove youtube-dl
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ett snap-paket är ett sätt att säkerställa att du har den senaste versionen av en applikation, i stället för den version som råkade finnas till hands när en viss version av Ubuntu släpptes. Eftersom youtube-dl (liksom svtplay-dl) är program som kräver löpande uppdatering i takt med att de olika sajterna som tillhandahåller innehåll ändrar sina gränssnitt på olika sätt, borde snap-formatet normalt vara bättre än att förlita sig på de frysta versionerna i Ubuntu-förrådet.

Med det sagt, är det lika enkelt att avinstallera snappen för youtube-dl som det var att installera:

snap remove youtube-dl
Tack för info! Får se hur jag gör. Det verkar ju funka att ladda ner annat från TV4play men inte det jag ville, så det kanske inte funkar med någon version alls.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Ursäkta att jag väcker en gammal tråd.
Jag ska uppgradera till 20.04 nu och minns att jag har haft lite strul med youtube-dl.

Nu ställer jag en provikativ fråga. Vilken version är bäst?

Om jag minns rätt var det skillnad på hur snabbt de nya versionerna blev tillgängliga.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

krassegrand skrev:Ursäkta att jag väcker en gammal tråd.
Jag ska uppgradera till 20.04 nu och minns att jag har haft lite strul med youtube-dl.

Nu ställer jag en provikativ fråga. Vilken version är bäst?
Detta blir lite tjôtigt med tanke på att det finns en färskare tråd i ämnet som du själv startade:

viewtopic.php?f=223&t=61668

Bäst är förstås att tillse att man har senaste uppströms-versionen av verktyget.

Angående senaste, och om svtplay-dl är tillräckligt för dina behov, så kan jag rekommendera att du tar en titt på den här tråden:

viewtopic.php?f=204&t=61672

streamCapture2 är ett grafiskt gränssnitt till svtplay-dl som numera har den stora fördelen att den känner av och (nästan) automatiskt hämtar senaste uppströms-versionen.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: youtubbe-dl - funkar ibland

Inlägg av krassegrand »

Förlåt!
Jag är lite förvirrad. Här är den andra.
viewtopic.php?f=223&t=61668&start=20

Jag har säkerhetskopierat nu så......
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"