Kamera säger 5G not supported

Problem med att spela musik, film osv.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Kamera säger 5G not supported

Inlägg av krassegrand »

Jag har köpt en billig kamera från Wish (https://www.wish.com/product/5746bb2285 ... modal=true) men jag har stött på patrull när jag vill installera den.
När den ska koppla upp mot WIFI säger den "5G WIFI is not supported".
Jag såg någonstans att man kunde ha en del enheter på sitt 5G och andra på ett 2,4G. Jag vet inte mycket om detta, kan man ha 2 WIFI nät ut från sin Router?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kamera säger 5G not supported

Inlägg av Nemo »

krassegrand skrev:När den ska koppla upp mot WIFI säger den "5G WIFI is not supported".
Troligen handlar detta om att kameran inte kan använda 5 GHz bandet i Wifi, utan endast 2,4 GHz. Prova att lägga till ett 2,4 GHz Wifi nätverk i din router och anslut därefter kameran till denna.
krassegrand skrev:Jag såg någonstans att man kunde ha en del enheter på sitt 5G och andra på ett 2,4G. Jag vet inte mycket om detta, kan man ha 2 WIFI nät ut från sin Router?
Det ska fungera att ha 2 olika Wifi nät i Routern. Se till att du ger olika namn för dem, så blir det lättare att välja vilket av de 2 Wifi nätverken du vill ansluta till. I ditt fall borde det fungera om du ansluter din kamera till 2,4 GHz wifi nätverket.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kamera säger 5G not supported

Inlägg av krassegrand »

Aha!
Nu såg jag att det finns en rubrik i vänsterkolumnen som heter Extra trådlös.
Är det bara att köra på där?
Jag har aldrig startat ett trådlöst nätverk innan.

Jag har fått igång kameran genom att logga in lokalt men jag misstänker att det inte går att göra så från ett annan WIFI.

Jörgen

EDIT
Jag tror att jag fixar det nu!
Tack
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kamera säger 5G not supported

Inlägg av krassegrand »

Jag har upptäck att meddelandet 5G nit supported står där hela tiden och i mitt fall var det irelevant eftersom mitt nätverk var p å 2,4G.

Dock har jag ett annat problem, när jag försöker ansluta på mitt extar nätverk kan telefonen inte hitta IP adress.
Måste jag välja den eller vad har jag gjort för fel där?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"