pykaraoke

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

pykaraoke

Inlägg av Muos »

Jag är nybörjare! Har helt misslyckats med att installera Pykaraoke. Har försökt på många sätt, och begriper ingenting. Ett stort HJÄLP!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Osprey »

PyKaraoke ingår inte i standardsortimentet för Ubuntu, vilket innebär att du måste fixa lite själv för att kunna installera det.

Jag vet inte vad det finns för något speciellt i PyKaraoke, men ett alternativ är ju att installera något annat "karaoke-program", som finns i standardsortimentet. Dessa kan du t.ex hitta genom att starta "Synaptic" och sedan söka på "karaoke".

Vill du ändå installera PyKaraoke, så ser jag att det inte finns något färdigt paket för Ubuntu, utan istället lite källkod och script. Alltihop ligger i en zip-fil som du alltså måste ladda hem och packa upp.
  1. Alltså, ladda hem zip-filen och spara den, t.ex i "Hämtningar" (om du kör på engelska, så heter det "Download".
    .
  2. Starta ett terminalfönster och "gå till Hämtningar" med "cd Hämtningar" (eller "cd Download").
    .
  3. Packa upp paketet med "unzip pykaraoke-0.7.5.zip".
    .
  4. Gå till mappen där det packades upp med "cd pykaraoke-0.7.5".
Där ligger då en fil som heter "README.txt" som beskriver exakt hur du ska göra för att installera det (om det går).
  1. I denna filen står det att du ska börja med att installera de paket som PyKaraoke är beroende av med "sudo apt-get install python-dev python-pygame libwxgtk-python libsdl-dev python-mutagen". Här kan det gå fel om det inte finns stöd för något av paketen i den version av Ubuntu som du kör.
    .
  2. Sedan står det att du ska köra själva installationen av PyKaraoke med "sudo python setup.py install"