pykaraoke

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

pykaraoke

Inlägg av Muos »

Jag är nybörjare! Har helt misslyckats med att installera Pykaraoke. Har försökt på många sätt, och begriper ingenting. Ett stort HJÄLP!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Osprey »

PyKaraoke ingår inte i standardsortimentet för Ubuntu, vilket innebär att du måste fixa lite själv för att kunna installera det.

Jag vet inte vad det finns för något speciellt i PyKaraoke, men ett alternativ är ju att installera något annat "karaoke-program", som finns i standardsortimentet. Dessa kan du t.ex hitta genom att starta "Synaptic" och sedan söka på "karaoke".

Vill du ändå installera PyKaraoke, så ser jag att det inte finns något färdigt paket för Ubuntu, utan istället lite källkod och script. Alltihop ligger i en zip-fil som du alltså måste ladda hem och packa upp.
  1. Alltså, ladda hem zip-filen och spara den, t.ex i "Hämtningar" (om du kör på engelska, så heter det "Download".
    .
  2. Starta ett terminalfönster och "gå till Hämtningar" med "cd Hämtningar" (eller "cd Download").
    .
  3. Packa upp paketet med "unzip pykaraoke-0.7.5.zip".
    .
  4. Gå till mappen där det packades upp med "cd pykaraoke-0.7.5".
Där ligger då en fil som heter "README.txt" som beskriver exakt hur du ska göra för att installera det (om det går).
  1. I denna filen står det att du ska börja med att installera de paket som PyKaraoke är beroende av med "sudo apt-get install python-dev python-pygame libwxgtk-python libsdl-dev python-mutagen". Här kan det gå fel om det inte finns stöd för något av paketen i den version av Ubuntu som du kör.
    .
  2. Sedan står det att du ska köra själva installationen av PyKaraoke med "sudo python setup.py install"
Det står också att om du inte kan eller vill installera programmet, så ska du kunna köra det direkt med "python pykaraoke.py", men att det då blir långsammare och lite annat...

Normalt sett är det väldigt enkelt att installera program i Ubuntu, men när man vill installera något som inte finns med i standardsortimentet, eller är förberett för Ubuntu, så blir det lite bökigare... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Muos »

Tack för ett snabbt svar.
Jag kör Siglos Karaoke Pro på PC:n. Den har allt inkl. databas. Jag behöver motsvarande program till en extra dator med ubuntu 20.10. Jag hoppas att jag så småningom kan överge windows. Min Zoom-conference fungerar utmärkt.
Jag lyckades att installera alla paket i punkt 1, utom "libwxgtk-python" (hittar inte). Jag har hämtat wxPython-4.1-1 och andra, och provat olika namn, men inget tycks hjälpa. Pykaraoke hänvisar till www.wxpython.org.
Sedan undrar jag hur jag sedan installerar pykaraoke?
Hälsningar Ronald - muos.se
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Osprey »

Muos skrev:Pykaraoke hänvisar till http://www.wxpython.org.
Sedan undrar jag hur jag sedan installerar pykaraoke?
När jag tittar på deras websida så ser det ut som om de officiellt sett bara stöder Ubuntu 16.04, 16.10 och LinuxMint 18 och då ska du köra:

Kod: Markera allt

pip install -U -f https://extras.wxpython.org/wxPython4/extras/linux/gtk3/ubuntu-16.04 wxPython
Men om det funkar för den versionen som du kör, har jag ingen aning om (vet inte vilken version du kör)...

Om jag söker med "apt-cache search karaoke" så verkar det som om "Silverjuke" är ett alternativ om du vill göra det lite lättare för dig. Den installerar du enkelt med t.ex:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install silverjuke
Om du hellre vill så kan du givetvis installera det med Synaptic eller något annat mer grafiskt också...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Muos »

"pip hittades inte".
Jag vet inte vilken version av ubuntu jag har, bara nånting 20.10. Hämtade den för några månader sedan. Är mycket seg i starten. Vart kan jag hämta ver. 16 el 18, isofil, för att göra en startbar usbsticka? Jag hämtade och skapade den förra på PC:n.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Osprey »

Muos skrev:Jag vet inte vilken version av ubuntu jag har, bara nånting 20.10. Hämtade den för några månader sedan. Är mycket seg i starten. Vart kan jag hämta ver. 16 el 18, isofil, för att göra en startbar usbsticka? Jag hämtade och skapade den förra på PC:n.
Har du bara typ "hämtat den senaste", så är det förmodligen 20.10 eller 20.04...

Men ett tips är att prova med att installera Silverjuke som finns "färdig i paketen" först, istället för hålla på och krångla med just pykaraoke som inte verkar ha stöd för 20.10 och 20.04...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: pykaraoke

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Men hallå!!

Om jag förstår det rätt har PyKaraoke inte underhållits de senaste 10 åren. Därför är det antagligen rätt svårt att få det att fungera på ett modernt OS. Ett av skälen är att python2, som PyKaraoke rimligen bygger på, har ersatts av python3. Visserligen finns python2 fortfarande i Ubuntu-förrådet, men bara delvis, och wxPython verkar vara borttaget från förrådet efter Ubuntu 20.04.

Så visst, det är möjligt att det går att knåpa ihop det. Men personligen skulle jag nog råda dig att söka efter något alternativ till en övergiven applikation som PyKaraoke. T ex det alternativ som Osprey nämnde.
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Muos »

Hej, och tack för svaren!
Jag behövde en ersättare till Siglos Karaoke Pro, som jag kör på PC. Det programmet klarar CDG, MPG, MIDI, KAR, med flera. Alla i samma databas. I spellistan har alla sina egna namn, och det visas på skärmen var i kön de står. Tempo och tonart kan regleras på CDG, MIDI.

Jag provade Silverjuke, men den kunde bara spela CDG. Dessutom blev det många fel i databasen.

Jag ominstallerade med Ubuntu 16.04, samt PyKaraoke. Det programmet var bättre och klarade CDG, MPG, och KAR. Databasen fungerar, men jag saknar fortfarande Tempo-Tonarts-reglage. Namnen på deltagarna kan även skrivas på varje låt i kön. Men gränssnittet är väldigt fattigt, men fungerar i nödfall. Det verkar som det finns Skinns till programmet.

Om det inte finns, eller kommer ett bra kommersiellt karaokeprogram till linux, så måste jag nog forsätta med PC:n ett tag till.

Ronald - Muos Music (www.muos.se)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Osprey »

Ahhh... då börjar förstå varför just pykaraoke var så viktigt i sammanhanget... ;D

Ett alternativ som du kan prova är förstås att köra Siglos Karaoke Pro i wine...

Att köra det i virtualiserat Windows (virtualbox etc.) funkar säkert, men då behöver du ju fortfarande Windows i någon form. Så funkar det i wine, så vore det klart snyggare...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Muos »

Problemet med Windows, är att den gör olika saker i bakgrunden. Då tar den resurser från Karaokeprogrammet, och förorsakar att bild och ljud ofta hamnar i osynk. Win xp (stationär) klarar sig bra, men i laptopen (win8) var jag tvungen att avinstallera nätverk och antivirus. Jag har även win 10 i den stationära, men är osäker om den fungerar i en laptop, som jag måste ha när jag har mina gig. Jag har SSD-diskar i samtliga datorer.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Osprey »

Ett alternativ vore som sagt kanske att installera Siglos Karaoke Pro i Wine som är en applikation som gör det möjligt att köra Windows-program i Linux. Det är inte alla windows-program som funkar bra i wine, men rätt många gör det, så det kan kanske vara värt ett försök...

När man kör det så finns inget Windows igång bakom det, så de nackdelarna med Windows slipper man då. Det enda som finns är Windows alla länkbibliotek etc. som programmet "kör emot", men det hela sker i Linux...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Muos »

Hej!
Har du erfarenhet av Wine?
Kollade lite videos och läste om Wine.
Har jag förstått det rätt? Kan jag installera Windows-program i Ubuntu?
Installerar man på samma sätt som i windows, från en exe-fil?
PlayOnLinux nämndes i någon artikel. Behövs det?

Jag såg att man kan konfigurera windows version i programmet.
Alla mina program fungerar utan problem, från XP till 10.
Jag har inga spel, bara nyttoprogram, allt kopplat till musik.

Jag har ju nu Ubuntu 16.10. Men vad jag förstår, är det bäst om jag återinstallerar Ubuntu 20.10.
Sedan installerar den senaste versionen: Wine 6.0.

Har jag förstått allt rätt?
MVH Ronald
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Osprey »

Ja, jag har lite erfarenhet av Wine. Jag har provat det några gånger för olika windows-program och alla gångerna har det funkat alldeles utmärkt. När du installerar i Wine, så högerklickar du bara på en exe-fil och väljer "Öppna med wine" och resten ser ut precis som i Windows.

När du har installerat programmet så dyker det ofta upp under [Wine] i vanliga startmenyn, men för vissa program får man välja "Bläddra i C:" och gå in i Program och starta dem. Men det är ju ganska enkelt.

PlayOnLinux har jag inte provat. Jag tror att det mest är till för spel, men å andra sidan så är ju ett spel bara ett progam, precis som alla andra. Så det kanske kan funka också.

Ytterligare ett alternativ är kanske Docker, men där vet jag inte exakt vad som behövs eftersom jag mest kört det i färdiga installationer ute på företag.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Muos »

Jag installerade Wine. Provade Siglos Karaoke Pro, och kunde öppna det. Men det funkade inte. Dessutom skulle nog program som behöver aktiveringsnyckel eller reg-filer inte fungera fullt ut. Jag provade också Karafun, men det var mycket trögt och hackade i uppspelningen. Jag tror att kombinationen med Wine och ett annat program kräver en väldigt stark dator. Jag såg att det finns ett program som heter Open KJ. Men det är tydligen ett betalprogram, och jag har ingen lust att köpa ett program till.

Tack för all hjälp!
Nu ska jag öppna en Zoom-kanal, för att spela lite Karaoke för mina vänner. Coronan kommer ju vara kvar ett tag till, så det kommer inte att bli några karaoke-gig på pubar och restauranger ett bra tag till.
Mvh Ronald - muos.se
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Osprey »

Muos skrev:Jag installerade Wine. Provade Siglos Karaoke Pro, och kunde öppna det. Men det funkade inte. Dessutom skulle nog program som behöver aktiveringsnyckel eller reg-filer inte fungera fullt ut.
Det brukar inte vara några problem med aktiveringsnycklar, man får knappa in dem på precis samma sätt som i Windows.
Muos skrev:Jag tror att kombinationen med Wine och ett annat program kräver en väldigt stark dator.
En poäng med Wine är just det att det inte på något sätt emulerar Windows, utan du kör direkt mot Windows egna länkbibliotek och dll-filer. På så sätt slipper man ha något extra lager mellan programmet och operativsystemet. Rätt många windows-program går faktiskt betydligt snabbare i Wine under Linux, än vad de gör i Windows.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Muos
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2021, 23:37
OS: Ubuntu
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: pykaraoke

Inlägg av Muos »

Jag har nu provat det mesta. Ubuntu ska vara ver. 18.04 (i386) för min laptop. Wine 6.0 blev till slut installerad. Mina windows-program: Siglos Karaoke Pro går att öppna, men fungerar inte i demoversionen. Att registrera programmet går inte. Jag har provat Karaoke Builder Player (free), men det går inte att öppna. Karafun fungerar inte heller. Men Wine skriver, att alla program kanske inte fungerar som de ska. Det finns plugins som kan hjälpa, men vilka?

Däremot fungerar VLC media player, som finns i Linux. Den spelar mina MPG-filer, och mina CDG-filer. Men den visar CDG suddigt. CDG har en upplösning på 288x192 pixlar, men VLC klarar tydligen inte att visa med en skarp bild. Det finns ett engelskt Forum för VLC. Kanske finns det en lösning där, men jag är inte bra på engelska. Annars så finns det flera bra funktione i VLC, bland annat Speed/Pitch. Men VLC klarar inte att visa texten i MIDI-filer (kar).

Tack för att du engagerat dig så mycket. Jag lägger nog detta problem på is en tid. Mvh Ronald
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"