Starta program via sökning i "Starta program" utan mus

Generella frågor om Kubuntu och KDE-specifika frågor. Både 3.x och 4.x
rokk
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 jun 2011, 12:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Starta program via sökning i "Starta program" utan mus

Inlägg av rokk »

Jag har använt kde nu ända sen Kurdistan rekommenderade det till mig i februari (tusen tack för det! - har gjort livet lättare).

När jag först installerade kde så gick det att göra följande
1. Trycka på windows-knappen för att öppna kickoff
2. Söka på något, t.ex. "kalk" - i mitt fall får jag då upp "Kalkylator" och "LibreOffice Calc".
3. Trycka tab-tangent för att markera första träffen.
4. Trycka enter för att öppna eller bläddra ner med piltangenterna.

Men sedan en tid tillbaks (efter någon uppdatering) så fungerar inte detta längre. Det som stör mig mest är att man inte kan markera sökträffarna utan att använda musen. Windows-knappen som genväg är bara ett plus...

Är det någon som vet om det går att konfigurera detta så att det fungerar som ovan? Skulle i så fall vara mycket tacksam om du delade med dig :)

/rokk
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Starta program via sökning i "Starta program" utan mus

Inlägg av Rune.K »

Om du använder Alt-F2 och söker där istället, så fungerar det att använda piltangenterna för att välja program (i Kubuntu 12.04).
Jag har också muttrat lite över att man är tvungen att använda musen i Kickoff när man söker där. :)
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Starta program via sökning i "Starta program" utan mus

Inlägg av Kurdistan »

Kubuntu 12.04 är väldigt bra. Normalt brukar jag inte rekommendera utgåvor som precis har släppts, men Kubuntu har blivit så mogen sedan KDE 4.6 serien. Dessutom finns det ändringar med i Kubuntu 12.04 som man ej kan få av kubuntu-backports ppa.

Kommer under sommarlovet när jag har mer tid gå över till Kubuntu 12.04. Så jag rekommenderar att du kör en nyinstallation av Kubuntu 12.04. Så slipper du all den röra med beroende som man får genom installation av metapaket för DE.

Menar du Alt+F1 och sedan sökning av något program? Ju, jag märkt att det inte riktigt fungerar. Jag kör ändå krunner (Alt+F2) och kickoff använder jag för de favoriter jag ej har sparat på skrivbordet/virtuella eller panelen.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Starta program via sökning i "Starta program" utan mus

Inlägg av mcNisse »

rokk skrev:Jag har använt kde nu ända sen Kurdistan rekommenderade det till mig i februari (tusen tack för det! - har gjort livet lättare).
Jag var tvungen att testa kickoff bara för att se hur den beter sig, Och du har rätt, Min kickoff beter sig likadant,,,

Jag är ingen fan av kickoff, då jag tycker den är jobbig och besvärlig, så mitt litta tips är att du byter till lancelott istället,
Med lancelott får du en mycket mer överskådlig launcher, som dessutom har sökfunktion där man kan navigera resultatet med piltangenterna (testade precis), Den måste installeras innan du kan lägga till den i panelen, Jag har aktivering av lancelott bunden till alt-f5, dock tror jag inte på att binda aktivering av ett program till windows-tangenten då det finns en massa bindningar men wintangent + annan,


ps, om du stör dig på att jag använder komma som punkt är det för att jag inte kan skriva punkt på mitt tangentbord längre, ds
Användarvisningsbild
BadOmen
Inlägg: 1172
Blev medlem: 18 aug 2006, 10:45
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Umeå

Re: Starta program via sökning i "Starta program" utan mus

Inlägg av BadOmen »

Själv använder jag Alt-F2 och tycker det fungerar kanonbra.
Alt-F1 (kickoff) fungerar att använda med piltangenterna om man inte går in under Program.
Om man vill använda kickoff med tangentbordet funkar det att använda sökfunktionen och sen upp/ner pilarna. Man behöver inte kunna namnet på det program man vill öppna. Tex. Jag skriver bild och får som sökresultat bla. Gimp och Bildskärm.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
rokk
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 jun 2011, 12:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Starta program via sökning i "Starta program" utan mus

Inlägg av rokk »

Rune.K skrev:Om du använder Alt-F2 och söker där istället, så fungerar det att använda piltangenterna för att välja program (i Kubuntu 12.04).
Jag har också muttrat lite över att man är tvungen att använda musen i Kickoff när man söker där. :)
Jag vet, tack för svaret! =)
mcNisse skrev:
rokk skrev:Jag har använt kde nu ända sen Kurdistan rekommenderade det till mig i februari (tusen tack för det! - har gjort livet lättare).
Jag var tvungen att testa kickoff bara för att se hur den beter sig, Och du har rätt, Min kickoff beter sig likadant,,,

Jag är ingen fan av kickoff, då jag tycker den är jobbig och besvärlig, så mitt litta tips är att du byter till lancelott istället,
Med lancelott får du en mycket mer överskådlig launcher, som dessutom har sökfunktion där man kan navigera resultatet med piltangenterna (testade precis), Den måste installeras innan du kan lägga till den i panelen, Jag har aktivering av lancelott bunden till alt-f5, dock tror jag inte på att binda aktivering av ett program till windows-tangenten då det finns en massa bindningar men wintangent + annan,


ps, om du stör dig på att jag använder komma som punkt är det för att jag inte kan skriva punkt på mitt tangentbord längre, ds
Okej. Tack så mycket för tipset, ska kolla in lancelott!
Skriv svar

Återgå till "KDE (Kubuntu)"