panel blir längre och längre [åtgärdat tillfälligt löst]

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Användarvisningsbild
Faie
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 jul 2006, 23:24
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Tír na nÓg
Kontakt:

panel blir längre och längre [åtgärdat tillfälligt löst]

Inlägg av Faie »

Hej igen mm första gången det blir massa konstigheter efter att installerat in ny utgåva.

Jag har upptäckt att min panel 2 [aktivitets lista] "växer" när flera aktiveter sätts igång, istället för tidigare så krympte tabbar ju fler de blev.
Vad som händer nu är att hela panelen växer ett steg åt vänster tills den täcker kant till kant, då börjar tabbarna att krympa.
Jag har provat olika inställningar via anpassa panel.

Min grund inställning har alltid varit Position fast, normal bredd.
Nu har jag fast position med full bredd för att inte störas av den växande panel.

Jag har kollat runt lite i inställningarna men vet inte riktigt vart jag ska titta förutom själva panel inställningarna. Kan det vara så att jag måste in i någon speciell fil för xfce?

mvh

//Faie
Senast redigerad av 2 Faie, redigerad totalt 20 gång.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: panel blir längre och längre

Inlägg av webaake »

Jag tror ev, att det är så det fungerar, tyvärr. Men kolla i 'Inställningredigerare' om du hittar nåt där för panerlena?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Faie
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 jul 2006, 23:24
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Tír na nÓg
Kontakt:

Re: panel blir längre och längre

Inlägg av Faie »

webaake skrev:Jag tror ev, att det är så det fungerar, tyvärr. Men kolla i 'Inställningredigerare' om du hittar nåt där för panerlena?
Hmm så konstigt eftersom det aldrig hänt i de tidigare versions [från 6.06 till 8.10 som jag har använt] Men jag kollade i Inställningsredigeraren, hitta inget som för mig var uppenbart vad jag skulle in och ändra. Såg dock något som hette 'pointers' och att det verkade vara samma som i inställningen 'Mus'


Sidofråga [super newbie sådan]:
Jag har installerat Xubuntu på min laptop. Med 3 partitioner
dev/sda1 /
dev/sda2 /home
dev/sda3 /media/storage

Om jag ändrar och jokksar med systemet, samt installerar olika program, extra libs och plugins. Har jag förståt rätt att det läggs även i min /home/user mapp under respektive .map t ex .firefox?
Om jag sedan installerar om systemet.. kanske denna gång med Ubuntu [gnome] blir det då konflikter? eller bara flera .mappar?
erm kom på Xfce ahr jag förståt är lättare och "snabbare" än Gnome, Kde etc.. men är det stor skillnad egentligen mellan xfce och gnome? på hastighet sådant, som jag förstått använder båda gtk+
Egentligen varför jag frågar är at tjag funderar på att installera om och köra Ubuntu och se om det är skillnad med aktivitetsfältet och mitt lilla problem med styrplattan [en annan tråd om det]

again thanks for all helps

//Faie
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: panel blir längre och längre

Inlägg av webaake »

Du kan faktiskt installera Gnome/Ubuntu parallellt med Xfce. Jag tror det räcker att installera paketet 'ubuntu-desktop', men du får då allt som ingår i mjukvaruväg i Ubuntu. Det tycker jag är mycket men det fiffiga är att du vid inloggning kan välja att köra Xfce eller Gnome som session och testa vilken som passar dig bäst.

Ang. program i hemmappen; De flesta standardprogram lägger sig i /usr/bin eller /urs/local/bin och skapar en inställningsmapp i /home, ofta i /home/user/.config/ eller direkt, som Firefox m fl i /home/user/.firefox osv.

Dess inställningar kan ibland störa om man uppgraderar men inte alltid. I mitt fall, på min separata /home, fungerade Firefox, Thunderbird, SMPlayer m fl felfritt efter uppgradering 8.04 -> 9.04. Det enda som strulade var vissa filer i .cache som jag raderade.

Hoppas det klarnar lite och att styrplattan ordnar upp sig! Xfce är trevligt!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Faie
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 jul 2006, 23:24
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Tír na nÓg
Kontakt:

Re: panel blir längre och längre

Inlägg av Faie »

oki lite sent postat..
jag gjorde som så helt enkelt att jag gick tillbaks till xubuntu 8.10 och nu blir inte arbetsfälts panelen längre för varje gång ett ny fönster öppnas, utan följer den inställningen som är satt via meny> inställningar> panel

Angående styrplattan så funkar den som vanligt i 8.10 [ska prova att uppdatera systemet i höst och se om det funkar bättre då]

tack för all hjälp och tips

//Faie
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"