Svengelskt Xubuntu? [LÖST, sv fungerar]

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Svengelskt Xubuntu? [LÖST, sv fungerar]

Inlägg av Peetra »

Jag installerade Xubuntu 10.04 för första gången här nyss och endast menyerna Program och Platser är svenska, programmena är engelska. Har jag kommit åt nån fel knapp i installationen, eller ska det vara så?

Om det går att ändra, hur ändrar jag så det blir svensk-svenskt?
Senast redigerad av 2 Peetra, redigerad totalt 15 gång.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Svengelskt Xubuntu?

Inlägg av Hund »

Hade du tillgång till internet under installationen? Alla språkfiler får inte plats på skivan. Nu har jag aldrig använt XFCE vidare mycket men det bör väl gå att uppdatera språkpaketen via inställningarna någonstans.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Svengelskt Xubuntu?

Inlägg av Christian Johansson »

Jag råkade också ut för svengelska när jag körde Xubuntu 8.04 (på en dator som numera är kastad).

Se tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=192&t=27125 . I den skriver översättaren Daniel Nylander följande:
Daniel Nylander skrev: Xfce har begränsad svensk översättning. Detta är ett arbete som ligger "utanför" Ubuntu, det som är översättningsbart i Ubuntu är avklarat.
Vi får hoppas att svenska Xfce-gänget tar tag i detta snart. Jag har aldrig sett att Applications och Places i Xfce varit översatta.
Ovanstående gäller för 8.04. Jag vet inte om det har förbättrats för den Xfce-version som används i 10.04.

[Edit] Nu ser jag i ditt första inlägg i tråden att du faktiskt får Applications och Places på svenska så då verkar det trots allt som att översättningen av Xfce har förbättrats.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Svengelskt Xubuntu?

Inlägg av Peetra »

Rätt gissat på inställlningarna där, Hund! :D Jag fick ladda ner ca 30 paket till och nu kommer slutanvändaren (en nioårig flicka, som inte ännu ska läsa engelska i skolan på två år eller så) att klara av att använda sin maskin, bara den nu duger, skärmen e lite skadad i två av kanterna. :(
Program --> System --> Språkstöd
och nu då jag gick in dit igen, så hittade den ytterligare 6 paket åt mig. Jag har iofs installerat nåt program till å alldeles för många spel efter förra checken för språkstödet, så det kan ju vara relaterat till dem. ;) eller så behöver den bara göra det i faser, eller så är Huawei stickans mobila internetleverantör skit, den som jag samtidigt håller på å "utvärderar" :P Hursomhelstsom; Lösningen är härmed hittad å rödfärgad.

:glad: Xubuntu är tillräckligt svenskt för att gå att använda utan att kunna engelska. :glad:
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"