Bakgrund lyser igenom

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Larson
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jul 2013, 10:27
OS: Xubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Bakgrund lyser igenom

Inlägg av Larson »

Hej!
Jag har installerat Xubuntu 13.04, Raring Ringtail. Tidigare har jag mest kört med Windows och MacOS. Hade för några år seden Ubuntu, men gick tillbaks till Windows av olika skäl. Så man kan väl säga att jag är en nybörjare gällande Linux.

Laptopen har gjort sitt och jag fick ärva en gammal PC av min farsa. Tänkte att det kunde vara värt att pröva Xubuntu. Det mesta har flutit smärtfritt och jag lyckades tom installera bankid utan problem. Jag har dock ett problem som jag inte lyckas lösa. När jag exempelvis plockar fram inställningshanteraren så syns inte alla symboler. De laddas efterhand. När man för musen över rubrikerna brukar de dyka upp. Terminalhanteraren är extra besvärlig då skrivbordsbakgrunden brukar lysa igenom vartefter man för in kommandon. Det brukar lösas om man flyttar lite på "rutan". Först trodde jag det berodde på ramminnet, men det stämde inte. Jag uppgraderade datorn till 2 GB och problemet kvarstår. Någon som vet hur man kan åtgärda problemet? Vore tacksam för svar. Annars får jag nog byta över till en annan variant. Har installerat Xubuntu på en HP Pavilion 790.
Larson
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jul 2013, 10:27
OS: Xubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Bakgrund lyser igenom

Inlägg av Larson »

Problemet löste sig genom att använda Xfce session istället för Xubuntu session. Alla användarkonton fungerade då normalt förutom mitt eget (!) . Lösningen på det problemet var att skapa ett nytt konto och ta bort det gamla. Problemet är löst för min del.
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"