anpassa inställningar till 4K TV

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

anpassa inställningar till 4K TV

Inlägg av Hans Linde »

Finns det något "packet/skribt" som kan användas för att anpassa inställningar som behövs göras?
När jag förstorar text mm blir det inte bra. För att kunna läsa texten "växer" den utanför de "ramar" som jag inte kunnat justera.

Hans
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: anpassa inställningar till 4K TV

Inlägg av johanre »

Nu har jag själv ingen 4K skärm som jag testat med men utgår från att du bör ha hyfsat ny kärna+drivrutiner för att det skall bli bra. Vilken Linux distribution kör du, vilken version?
Hans Linde
Inlägg: 3375
Blev medlem: 06 sep 2008, 07:46
OS: Crunchbang
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: anpassa inställningar till 4K TV

Inlägg av Hans Linde »

Jag använder Xubuntu ( 19.04 tror jag ) på den här PCn. Det sitter en i7 och Nvidia GTX650 i den som är några år.
Jag har stött på problemet på andra ställen med 4K-skärm. Kanske är det så att PC-skärmen vanligen är 2kx1k och att behovet inte är så vanligt.
Jag tycker jag har försökt justera på "alla" alternativa sätten, men utan framgång. Vanligen är texten för liten eller ryms inte text på avsett område.
Säkert är det andra som har behov av att få den här frågan löst. Kanske kan ni bolla frågan uppåt. ( i ambitionen att få en "bra" metod :-) ) .
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: anpassa inställningar till 4K TV

Inlägg av HakanS »

Hans Linde skrev:Vanligen är texten för liten eller ryms inte text på avsett område.
I vilket program är texten för liten eller på fel ställe?
Vilken skärmupplösning har du valt när du kopplat datorn till TV:n?
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"