Ska jag avaktivera UEFI secure boot?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pelin
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2017, 19:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ska jag avaktivera UEFI secure boot?

Inlägg av pelin »

Hej!

En fråga från en nybörjare här: i samband med att några uppdateringar installerades fick jag frågan om jag ville avaktivera UEFI secure boot, för annars skulle inte vissa tredjepartsprogram fungera (om jag fattade det rätt, se bifogad skärmdump).

Ska jag verkligen avaktivera denna funktion? Jag har försökt söka på vad det är, men förstår inte riktigt terminologin. Jag har Windows 10 installerat vid sidan av ubuntu 16.04.
Bilagor
Skärmbild från 2017-09-05 16-35-05.png
Skärmbild från 2017-09-05 16-35-05.png (396.39 KiB) Visad 1956 gånger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ska jag avaktivera UEFI secure boot?

Inlägg av Broder Tuck »

pelin skrev: . . . Ska jag verkligen avaktivera denna funktion? . . . . .
Ja, tyvärr är det nog så. När det gäller tredjepartsprogram. Secure boot är ju menat att inte tillåta okända program. Så de negligerar sådant. För enbart ubuntus del skulle det inte vara något problem sedan 14.04 versionerna, om jag har förstått rätt.

Det innebär iofs att du kan ändra i uppstarten varje gång du behöver vara inne i windows och kanske arbeta längre tid från den. Sedan ändra tillbaks om du vill vandra mellan distarna med kortare stunder för windows. En korrigering med att stänga av, resp tillåta kan du välja under varje uppstart. Men det kan nog upplevas lite bökigt.

Rent generellt så finns det mycket bra inlägg i denna tråd:
viewtopic.php?f=200&t=60406
mer av denne:
viewtopic.php?p=487530#p487530
viewtopic.php?p=489650#p489650

I synnerhet ger Ratatosk mycket fin information. Inte specifikt för secure boot, utan allmänt kring närslutande frågor. Jag själv öser ur de svar han ger i den tråden såväl i andra, som ur en skatt. ;)

Hur du väljer att göra, bestämmer du, oavsett vad, så önskar jag dig Lycka till. ;)

Du kan ju även vänta ett tag, så får vi hoppas att det kommer alternativa svar här i tråden. Det skulle jag nog själv förorda. Samt sökningar på google och även help.ubuntu.com.
Tyvärr så är vårt forums sökfunktion inte så träffsäker, allt kommer inte med om man söker här på "författare". Jag tycker att det känns så. ;) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"