Dualboot installation/ Trippel boot

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Nu har jag inte googlat, då jag är på språng, men är tvungen att få igång en dualboot installation mellan 3 op .under kvällen ,har tidigare xubuntu 16.04 samt win 7, nu måste jag ha in win 8 .

har tidigare haft både win 8 och 10 på virtualbox, men som då lägligt har lagt av.
(måste hjälpa svärföräldrarna att boka tid för corna sprutan, och måste få bankdosan att fungera)

Så tankar ideer eller om möjlighet peka på artikel hur jag går till väga och jag skulle jubla ;D ;D
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

Det är inga problem alls att installera Linux{whatever} ihop med windows-{what-so-ever}, även om Windows bl.a genom EFI försöker göra motstånd...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Nu har maskinen redan 16.04 och win 7. I en duslboat
Och jag behöver få in win 8 .
Så att jag får en trippel boat
Xuvuntu - win 7 - win 8
Maskinen har inte efi (tror jag).

Skickat från min moto g(7) power via Tapatalk
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

Om den har EFI eller inte, kan du lätt testa med:

Kod: Markera allt

test -d /sys/firmware/efi && echo efi || echo bios
...har den inte EFI så är det raka rör att bara installera, har den EFI så är det fullt möjligt också. Själv kör jag en Acer Aspire XC-895, med EFI och på den har jag Ubuntu (nåja Mint), Windows 10, CentOS och SuSE, utan problem.

Tänk bara på att Win 8 kommer att installera en bootloader som kör över allt annat. Så efter att du installerat det så måste du boota upp din Ubuntu via t.ex SuperGrub2Disk och sedan köra "grub-install" och "update-grub"...

(Det blir förresten lite bökigare om du nu skulle ha EFI, men det går att lösa det med...) ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

Det där med att boota upp via SuperGrub2Disk måste du förresten upprepa varje gång Windows har startat upp och gjort en uppgradering som innefattar bootloadern. Inte så svårt när man väl gjort det några gånger, förutom att det kanske tar ett par minuter... ;)

Men som sagt var, Trippel boot, eller Quadrupel boot och så vidare, är inga som helst problem. Men du måste lära dig att bli god vän med SuperGrub2Disk eller något liknande. Själv kör jag en hemmasnickrad variant av GParted istället, men det funkar på ungefär samma sätt. Den här problematiken finns för övrigt även vid dualboot, så trippelboot innebär inga nya problem på det sättet, förutom att det är ytterligare ett OS som kan stöka till det....

Själv har jag inte direkt några problem med det, eftersom jag i stort sett aldrig kör Win 10 utan bara har den för ifall jag kanske någon gång skulle behöva den. Den ingick ju trots allt i datorns pris....

Jag kör bara Ubuntu/Mint och lite då och då även CentOS och SuSE för att kunna kontrollera att script jag gör, funkar bra även där....

Sedan har du ju det där också med att om du kör BIOS och alltså inte EFI så har du oftast en gammal msdos-partitionstabell och då är antalet partitioner begränsat och du måste använda dig av "extended partitions". Kör du EFI så har du förmodligen en GPT-partitionstabell och då är det inga problem....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

Problemet med Windows är att det helt saknar en motsvarighet till "os-prober" i Grub. Windows tittar alltså inte alls efter om det finns andra operativsystem på datorn, utan förutsätter att det är det enda. Det är därför man måste köra "grub-install" för att låta Grub ta över och "update-grub" för att Grub ska titta efter vad som finns. Inte enda tillfället som Linux är klart överlägset Windows.... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Tack Osprey ;D
Nu löste det sig med det ursprungliga problemet, att hjälpa svärföräldrarna, men har börjat jobba på detta för att ha en lösning för framtiden.

Det var som jag misstänkte det var Bios och inte efi, så då bör jag få det lite lättare.

Har än så länge skapat plats på HD, räknar med att 40GB bör räcka för Win 8 .
Jag kommer ju väldigt sällan starta upp det utan mest använda de gånger Linux inte stöds, ex bankid med dosa.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

40GB räcker förmodligen för Win8, även om jag inte är så säker på att det blir så mycket plats över. Så om det finns utrymme så bör du kanske lägga till lite extra för att slippa behöva ändra partitionerna senare...

Sedan kan du försöka ställa in Win8 så att det inte gör några automatiska uppdateringar, jag har för mig att det finns något sådant man kan kryssa för. Har du det bara inställt så, så kommer Windows inte att automatiskt stöka till det för Grub.

Huruvida du sedan ska gå in och göra manuella uppdateringar för att hålla Windows säkert, får du avgöra själv. Men om det bara används för kontakt med banken och ingen annan surfning och ingen installation av tredjeparts-programvara (förutom bankid), så är risken väldigt liten att datorn skulle drabbas av något virus...

(Om man nu inte definierar Windows och BankID som virus alltså...) ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Har till och från haft lite problem med att skapa uppstartsdisk så även nu.

Lyckas inte få till en super grub disk, ubuntus "usb-creator" vill inte öppna iso filen.

har även prövat Unetbootin.

Vad rekommenderar ni annars för alternativ?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

Det enklaste är nog ungefär:

Kod: Markera allt

cd Hämtningar
sudo pv -tpreb super_grub2_disk_hybrid_2.04s1.iso | dd of=/dev/SDX iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync
...där "SDX" är det device, t.ex en USB-pinne, som du vill skriva ut det till...

(Helt nödvändigt är egentligen bara dd-kommandot med "dd if=ISOFILE of=DEVICE". Men det går snabbare och säkrare så här och en stapel där man ser hur mycket den har gjort, är ju alltid trevligt...) ;D

[EDIT] Notera att kommandot helt hämningslöst skriver över precis allting som finns tidigare på /dev/SDX - SÅ VAR NOGA MED ATT ANGE RÄTT ENHET/DEVICE!!
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Tyvärr så fungerade det inte :-\

Kod: Markera allt

erik@kontor:~/Hämtningar$ sudo pv -tpreb super_grub2_disk_hybrid_2.04s1.iso | dd of=/dev/SDC iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync
dd: misslyckades att öppna '/dev/SDC': Åtkomst nekas
sudo: pv: kommandot hittades inte
erik@kontor:~/Hämtningar$ 
Var gör jag för fel?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

Det du gör fel är framförallt att du anger fel device-namn. Alla enheter/device i Linux, har små bokstäver. Så det ska i så fall heta "/dev/sdc"...

Kanske har du inte "pv" (monitor the progress of data through a pipe) installerat och eftersom det inte är nödvändigt, så kan du förenkla det lite och bara köra:

Kod: Markera allt

cd ~/Hämtningar
dd if=super_grub2_disk_hybrid_2.04s1.iso of=/dev/sdc iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync
Enda skillnaden är att då ser du inte vad som händer, utan kan gå och hämta en mugg kaffe och sitta och vänta en stund. Kanske c:a 2-10 minuter, beroende på hur snabb dator du har och det syns ingen info alls medan den håller på och jobbar... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Osprey skrev:Kanske har du inte "pv" (monitor the progress of data through a pipe) installerat och eftersom det inte är nödvändigt, så kan du förenkla det lite och bara köra:
Jag började med att googla på hur jag kunde lägga till det...

Så efter något så enkelt som ..

Kod: Markera allt

apt install -y pv
så löste sig den biten.
"-y" är lite nytt för mig, kan det vara problematiskt, förstår att det "hoppar över kontrollfrågor"?


men jag hade fortfarande samma felmeddelande, trots att jag använde små bokstäver.

Kod: Markera allt

dd: misslyckades att öppna '/dev/sdc': Åtkomst nekas
Efter lite googling så hittade jag ett inlägg som menade på att sudo i början på kommandot bara ger behörigheten bara ges fram till pipline (|).


Då gjorde jag ett försök med ett "sudo" efter pipe line.

Kod: Markera allt

erik@kontor:~/Hämtningar$ sudo pv -tpreb super_grub2_disk_hybrid_2.04s1.iso | sudo dd of=/dev/sdc iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync
15,6MiB 0:00:01 [12,6MiB/s] [======================================================================================================================>] 100%            
15+1 poster in
15+1 poster ut
16361472 byte (16 MB, 16 MiB) kopierade, 1,29267 s, 12,7 MB/s
Verkar ju som det funkar, ska se om jag hinner testa innan man far till jobbet
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:Efter lite googling så hittade jag ett inlägg som menade på att sudo i början på kommandot bara ger behörigheten bara ges fram till pipline (|).
Ja, det stämmer... själv kör jag oftast "sudo -Es" i början så fort jag startar en shell eller terminal och slipper sedan att bry mig om sudo i kommandon, så jag tänkte inte på det nu... ;)
skalman65 skrev:Då gjorde jag ett försök med ett "sudo" efter pipe line.

Kod: Markera allt

erik@kontor:~/Hämtningar$ sudo pv -tpreb super_grub2_disk_hybrid_2.04s1.iso | sudo dd of=/dev/sdc iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync
15,6MiB 0:00:01 [12,6MiB/s][======================================================================================================================>] 100%            
15+1 poster in
15+1 poster ut
16361472 byte (16 MB, 16 MiB) kopierade, 1,29267 s, 12,7 MB/s
Ser ut att ha funkat fint, du hade också kunnat köra med:

Kod: Markera allt

sudo bash -c 'pv -tpreb super_grub2_disk_hybrid_2.04s1.iso | dd of=/dev/sdc iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync'
...där du alltså startar bash med sudo och sedan kör hela kommandot som ett argument... :)

[EDIT] Tänk nu också på att "/dev/sdc" är ett generiskt namn. Så om du kör det här kommandot igen, så är det kanske inte "/dev/sdc" du ska köra mot, utan "/dev/sdd" eller något annat. Detta måste du kolla upp noga innan du kör, eftersom "dd" inte har några hämningar utan skriver ut och skriver över, oavsett vad det är som finns där...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Efter lite micklande med att installera win installationen, så har jag då fått den på plats.
Nu ska jag bara få ubuntu att "ta" över uppstarten .....
Osprey skrev:Ja, det stämmer... själv kör jag oftast "sudo -Es" i början så fort jag startar en shell eller terminal
men har tittat lite på att använda "sudo -Es" i Terminalen

vad är skillnaden mellan kommandona

-sudo -Es
-sudo su

Kod: Markera allt

erik@kontor:~$ sudo su
[sudo] lösenord för erik: 
root@kontor:/home/erik# 

Kod: Markera allt

erik@kontor:~$ sudo -Es
[sudo] lösenord för erik: 
root@kontor:~# 
Utseende mässigt ser jag att det är det men....
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:vad är skillnaden mellan kommandona

-sudo -Es
-sudo su
När du kör "sudo su" utan argument, så blir resultatet detsamma som "sudo -s" och nästan detsamma som "sudo bash". Skillnaden mellan de två första och den sista är att den sista alltid kör bash, medan de två första kör roots "default shell" (som nästan alltid är bash).

Med "-E" anger du att du vill bevara dina egna "environment variabler" från den shell du skapat vid din inloggning. Du får alltså med dig det som står i din "~/.bashrc" och lite mer... :)

Så "sudo -Es" och "sudo -E su" blir en shell med exakt samma egenskaper som när du skapar en terminal som vanligt, fast med root-behörighet. Men utan "-E" så blir det lite skillnad...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Tack Osprey, då är jag med lite bättre ;D


Har försökt att använda din kommandorad för att skapa iso till usb

Kod: Markera allt

sudo pv -tpreb super_grub2_disk_hybrid_2.04s1.iso | dd of=/dev/SDX iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync


För sup grub disk var det inga problem.

men har sedan försökt att använda den för win iso , utan att jag får usb startbar .

Den hade udf som filformat när jag undersökte den i gparted.

Från startad Win installation så fick jag bara meddelandet att: disken måste formateras.

Går jag annorlunda tillväga när det gäller win iso?

Hittade denna beskrivning, dock lite gammal
https://askubuntu.com/a/487970/705437

Vågar jag följa den?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:men har sedan försökt att använda den för win iso , utan att jag får usb startbar .

...

Från startad Win installation så fick jag bara meddelandet att: disken måste formateras.

Går jag annorlunda tillväga när det gäller win iso?
Vad är "win iso" för något?

Är det en installations-CD för Windows, eller är det någon form av "recovery-system", eller är det ett fungerande windows..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av skalman65 »

Sorry :-[ , dåligt förklarat

Det är en iso fil nedladdad härifrån
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Dualboot installation/ Trippel boot

Inlägg av Osprey »

Problemet med Windows ISO:n är förmodligen att det är en ren ISO och inte en ISO-hybrid. En ren ISO ska funka bra om du bränner ut den på en CD/DVD, men den funkar inte på en USB-pinne.

Jag provade också och det går inte heller att göra om Windows ISO:n till en ISO-hybrid, den ger felutskriften "unexpected boot catalogue parameters" om man försöker...

Du kan prova med de tipsen på länken du lade in några meddelanden upp och se om du får det att funka. Men det enklaste är som sagt var annars att bränna ut den på en CD/DVD istället...

[EDIT] En ISO-hybrid är alltså en ISO som kan uppträda som en CD/DVD, även om den ligger på en USB-pinne... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"