Inloggningsproblem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Marre
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 sep 2022, 12:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inloggningsproblem

Inlägg av Marre »

Hej på er.

Alldeles ny på Ubuntu och behöver hjälp.

Köpte en begagnad Toshiba Satellite med Ubuntu 4.15.

Säljaren hade raderat sina konton och lämnat en "Admin" kvar. Dock visste säljaren inte lösenordet.

Jag läste på litet på nätet och lyckades komma in i GRUB och dessutom skapa ett nytt root-lösenord.

Kan jag med av root-lösenordet på något sätt komma in i Ubuntu eller går det på något sätt att ominstallera?

Detta är som sagt helt nytt för mig och tacksam för tips.

Ulf
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Inloggningsproblem

Inlägg av civilpolisen »

Ubuntu 4.15!?

Det du kan göra är att skapa en USB sticka med en ny installation.
https://ubuntu.com/tutorials/create-a-u ... 1-overview

Du har tillgång till Windows, tänker jag?

Ladda ner senaste versionen av Ubuntu
https://ubuntu.com/download/desktop/tha ... ture=amd64

Du ska starta från USB stickan och då är det samma som för Windows, alltså tryck F2... tror jag det är... och välj startskiva (startordning) i BIOS.

Jag upplever inte att nyare versioner av Ubuntu skulle vara långsammare än äldre på samma sätt som nyare Windows är långsamma på äldre datorer.

Jag tycker du ska installera ett nytt operativsystem. Det finns ingen poäng i att spara på den förra ägarens saker... vad det nu kan vara.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inloggningsproblem

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ubuntu 4.15 har aldrig existerat, såvitt jag vet.
civilpolisen skrev:Jag upplever inte att nyare versioner av Ubuntu skulle vara långsammare än äldre på samma sätt som nyare Windows är långsamma på äldre datorer.
Nja... Kanske inte på samma sätt, men nyare versioner av Ubuntu kräver definitivt större hårdvaruresurser än äldre versioner.
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Inloggningsproblem

Inlägg av anth »

Toshiba tillverkade Satellite-datorer mellan 1992-2016, så det säger inte så mycket.
(de första Satellite-datorerna levererades med Windows 3.1, de sista med Windows 10)
Det skulle hjälpa lite om du vet vilket år datorn är tillverkad.
(eller vilken windows-version den levererades med, eller körs med idag)

Som redan sagts tidigare finns det inget som heter Ubuntu 4.15.
Siffran före punkten är årtalet, så 4 betyder 2004.
Siffran efter punkten är månaden och det finns inte 15 månader per år.
Ubuntu släpper nya versioner i april (.04) och oktober (.10)
Kan det vara Ubuntu 15.04?

Största problemet för nybörjare brukar vara att hitta en dator man kan installera Linux på.
Då någon redan installerat Linux på datorn vet vi att det fungerar, så det ska inte vara något problem för dig.

Nästa problem: är datorn så gammal att den har en 32-bitars processor, istället för 64-bitars?
(Ubuntu görs inte längre för 32-bitars datorer, men det finns fortfarande ett par andra Linux-versioner som görs för 32-bitars
Jag tror att det finns en 32-bitars version av Ubuntu 18.04 som man fortfarande kan tanka ner)

Hur stor är hårddisken?
Ett absolut minimum om du ska kunna arbeta på den är 10 GB hårddisk.

Nästan viktigast: hur mycket RAM-minne har datorn?
Det är mer RAM-minnet, än processor/hårddisk, som avgör vilken Linux-distro/skrivbordsmiljö du ska använda.
En enkel tumregel:
1 GB RAM: installera Lubuntu (som är den enklaste Ubuntuversionen).
2 GB RAM: Installera Xubuntu (som är lite mer avancerad).
4 GB RAM: Installera Ubuntu.
(det går givetvis utmärkt att köra Lubuntu/Xubuntu på 4 GB RAM - men det motsatta, Ubuntu på 1 GB RAM, går inte lika bra)

Oavsett vad du väljer att installera ska du som nybörjare helst installera senaste versionen med långtidssupport (lts), det är Ubuntu/Xubuntu/Lubuntu 22.04.

Återkom när du vet lite mer vad du har för dator så hjälper vi dig gärna med installation.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"