Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 00:16

Kategoriregler


Läs följande innan du postar: viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: viewtopic.php?f=110&t=8767



Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
 LÄS DETTA INNAN DU POSTAR! 
Författare Meddelande
AVREGISTRERAD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 nov 2009, 10:04
Inlägg: 625
Ort: Bohuslän
OS: Arch Linux
Utgåva: 19.04 Disco Dingo
 LÄS DETTA INNAN DU POSTAR!
Denna korta introduktion är till för att hjälpa dig att lösa de problem du kan tänkas få med Ubuntu.

1. Leta information
När ni stöter på ett problem så är första steget alltid att söka efter information. Det finns väldigt mycket dokumentation på internet att leta bland.
Det är även en stor chans att andra haft liknande problem. Så glöm aldrig att söka på forumet (och även andra forum, t.ex. http://ubuntuforums.org/).
Sist men inte minst, använd https://www.google.se Du kommer blir förvånad över hur snabbt man kan få svar på sina frågor om du lär dig använda google.

Här följer några sidor som kan vara till stor nytta:


När ni letar på ovan nämnda sidor, lägg då märke till den anpassade sökrutan 'Google CSE ("Custom Search Engine")' som finns tillgänglig på alla sidor under https://help.ubuntu.com/. Om man anger en sökterm i fältet uppe till höger på en sida, söker Google på enbart ett urval av Ubuntu-webbplatser. På sökresultatsidan kan man sedan snäva in resultatet till någon av följande kategorier:

  • Official - den officiella dokumentationen för Unity-skrivbord, server, installation och cloud (help.ubuntu.com)
  • Community - wikin som har byggts upp av Ubuntugemenskapen, och vars innehåll är av varierande kvalitet och aktualitet (help.ubuntu.com/community/CommunityHelpWiki)
  • Technical - manual sidor
  • AskUbuntu - söker på sidor på http://askubuntu.com

2. Formulera bra frågor
Vi har som policy att det inte finns några dumma frågor, framför allt inte i nybörjarsektionen. Men det finns däremot frågor som är mer eller mindre lätta att svara på.
Här följer några korta riktlinjer för att formulera bra frågor som är lättare att svara på:

  • Använd en bra rubrik (i ämnesraden när du skapar en ny tråd) som tydligt (men kortfattat) beskriver ditt problem. Detta gör det enklare för andra användare att direkt se om det är ett problem de kan tänkas kunna lösa. Ett exempel är:

    Dåligt: ”Ingen bild!! HJÄLP!”
    Bra: ”Får ingen bild efter uppgradering av Ubuntu med mitt NVIDIA-kort”

  • Beskriv ditt problem så tydligt som möjligt. Denna punkt går inte att understryka tillräckligt. Ta dig tid att skriva frågan och beskriva problemet så utförligt som möjligt. Det underlättar både för oss att förstå vad problemet är, och ger dig svar mycket snabbare. Beskriv hur och när problemet uppstår, när problemet dök upp första gången, om du har gjort några uppdateringar innan problemet dök upp osv.

  • Ta med all den information du tror vi kan behöva för att lösa ditt problem. Är det nätverksproblem så beskriv ditt nätverk. Har du hårdvaruproblem så skriv vilken din hårdvara är.
    Ta med andra ord med all information du tror vi kan behöva. Detta minskar både tiden att lösa problemet och antalet poster.
    Detta är oerhört viktigt, mycket bättre med för mycket än för lite information. Tex så är det omöjligt att hjälpa någon med grafikproblem om vi inte vet vilken typ av grafikkort det gäller.

  • Strular ett program så kan vi få ut mycket mer information om vad som är fel om det startas via terminalen. Gå till tillbehör - terminalen, när den väl är öppnad så kan du skriva namnet på programet och trycka enter. Då visas det text i terminalfönstret, det är denna text vi är intresserade av och som du bör posta.

  • När du sedan väl har löst problemet så redigera första posten, och lägg till [LÖST] framför ämnet. Bocka även i den gröna bocken i trådikonerna.

3. Markera lösta problem som lösta!
När du har fått ett svar som har löst ditt supportproblem är det viktigt att du markerar frågan som löst. Detta sker

Varför?
Andra kan snabbt se att tråden är löst. De som tror sig ha en lösning kan hoppa över frågan och fokusera på olösta problem. Då folk letar efter det avgörande svaret, så kan de i trådlistningar komma direkt på rätt inlägg, bara genom att klicka på rätt Löst-ikon. Ubuntu bild Väldigt bra i långa lösta trådar! Se bilden lägre ner.

Hur?
Klicka på knappen ”Acceptera detta svar” för det inlägg, som bäst beskriver svaret på din fråga.
Bilaga:
topic_solved_serenity.png
topic_solved_serenity.png [ 86.89 KiB | Visad 11803 gånger ]
Bilaga:
topic_solved_serenity_ta_mig_till_svaret.png
topic_solved_serenity_ta_mig_till_svaret.png [ 84.5 KiB | Visad 11803 gånger ]


Om du upptäcker att en löst fråga inte är markerad kan du enkelt rapportera det till en moderator genom att klicka på utropsteckenknappen och ange orsaken löst. Om du anser att fel inlägg blivit markerat som löst, använd samma utropstecken!

Tack för att du hjälper till med ordningen på forumet.

_________________
Det är inte lätt när det är svårt!


Senast redigerad av johanre 26 apr 2015, 20:44, redigerad totalt 9 gånger.

Lade till info om hur man markerar problem som löst (kopierat TicTocs inlägg) och har därmed även ändrat rubriken, har även gjort något eget tillägg



20 nov 2009, 12:38
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.   [ 1 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Main Engineer for phpBB3: Bertie at phpBB.com © 2000 - 2002, 2005 - 2007, the Group behind the Open Source code of phpBB.
Designed by STSoftware, modified by Katt, Konservburk & Peetra. Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011