Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
PeterX
Inlägg: 66
Blev medlem: 27 okt 2014, 09:50
OS: Lubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av PeterX »

Har jag lyckats att få det att se ut som att tråden är löst som ber jag om ursäkt för det.
Kan någon få tillbaka tråden till att bli olöst?
PeterX
Inlägg: 66
Blev medlem: 27 okt 2014, 09:50
OS: Lubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av PeterX »

Antar att det finns en tidsgräns för ickeaktiva-olösta trådar som jag nu nollställt.

VAD GÖR JAG NU?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

PeterX skrev:VAD GÖR JAG NU?
Skaffar en mindre trött pc, kanske. ;)
PeterX
Inlägg: 66
Blev medlem: 27 okt 2014, 09:50
OS: Lubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av PeterX »

Du menar att det inte går att installera Lubuntu på en sådan dator?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av Nemo »

Hej!
Det är möjligt att det inte går att installera på din dator. Jag hade själv en dator med Linux Mint 10. Den var helt omöjlig att installera Linux Mint 13. Fick alla möjliga skumma felmeddelanden och till sist gav jag upp och skrotade maskinen.

Det du kan prova om du inte redan gjort det.
Skapa din bootbara USB sticka från din dator som kör Win7
Prova att boota med den skapade USB stickan på datorn som kör Win7 och där välja "Prova Lubuntu".

Om du därifrån kommer vidare fram till skrivbordet vet du att din USB Sticka troligen är helt ok. Om det inte fungerar att boota till skrivbordet på datorn som kör Win7, lär det inte fungera på din gamla maskin heller.

Om allt går bra, testa på nytt på din gamla maskin och fungerar det inte då kanske det är så att datorn är för gammal.

Det går även att göra en installation på en nyare maskin och klona disken med dd för att därefter återläsa den till din gamla maskin, men det är inget jag skulle rekommendera då dd kan förstöra all data på disken om man skriver någon parameter fel.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

PeterX skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
PeterX skrev:VAD GÖR JAG NU?
Skaffar en mindre trött pc, kanske. ;)
Du menar att det inte går att installera Lubuntu på en sådan dator?
Det vågar jag inte säga säkert. Låt inte min kommentar hindra dig att pröva Nemos senaste förslag, t ex.

Men du bör kanske själv ta ställning till det meningsfulla i att försöka pressa in ett OS på datorn med skohorn. Vad leder det till för prestanda och följdproblem?
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av Ratatosk »

PeterX, felet är nog inte att datorn är "trött" i meningen föråldrad, utan att den verkar vara i något avseende utsliten (inte fungerar som när den var ny).
  • Å ena sidan har ju Skalman problemfritt lyckats installera Lubuntu, även med det normala grafiska installationsprogrammet (Ubiquity), på en dator med motsvarande hårdvara (lika lite arbetsminne) som din.
     
  • Å andra sidan misslyckas du tydligen själv att nu ens installera den Windows XP som jag antar ursprungligen kördes på din dator.
Det är möjligt att det går att komma på exakt vad som är fel med hårdvaran och fixa det. Men vi har väl redan gått igenom de vanligaste problemen och, såvitt jag förstår, uteslutit dem. Kass dvd-läsare gissade jag själv på, men nu har du bytt och provat med andra, och även provat start från usb-sticka, och inget funkar. Överhettning var en annan möjlighet, som jag antar att vi nu kan utesluta (dammfritt är det, och fläkt/fläktar funkar som de ska antar jag). CMOS-batteriet på moderkortet har du bytt ut. Och inget funkar.

Din senaste bild visar bara att programmet totalkraschat och säger knappast någonting om varför. ("Call trace" är en lista över de sista funktionsanrop som gjordes före kraschen och skulle kunna vara intressant om dels det handlat om ett mjukvarufel och dels också någon av oss hade varit den/dem som skrivit mjukvaran. Ingendera stämmer ju dock. Det är ett hårdvaruproblem, vi vet bara inte vilket.)

Kanske funkar inte strömförsörjningsenheten till 100% som den ska, eller kanske är det något fel på moderkortet (eller någon annanstans). Jag törs dock inte gissa var. Och frågan är väl hur mycket jobb det är värt att lägga ned på att finna och fixa felet på en dator som idag ändå inte är mycket att hurra för till att börja med? (Men den frågan kan du naturligtvis bara besvara själv.)
Nemo skrev:Det går även att göra en installation på en nyare maskin och klona disken med dd för att därefter återläsa den till din gamla maskin, men det är inget jag skulle rekommendera då dd kan förstöra all data på disken om man skriver någon parameter fel.
Då det gäller att klona hårddiskar, eller bara ta säkerhetskopia på en hårddisk, då är ju annars Clonezilla (som några duktiga taiwaneser gjort) väldigt smidigt, och relativt säkert också skulle jag tro.
PeterX
Inlägg: 66
Blev medlem: 27 okt 2014, 09:50
OS: Lubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installations hjälp av Lubuntu, på trött pc, sökes!

Inlägg av PeterX »

Varför jag tycker att detta är intressant är att i många situationer behöver man endast en webbläsare, tex min far som endast betalar räkningar på datorn.

Ska testa att uppdatera bios sedan måste jag nog ge upp:(
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"